Mijn hevel wat een verschil!

1
Sinds een week of wat staat er eindelijk een La Pavoni op het aanrecht en ik had me redelijk voorbereid op wat "teleurstellingen" naar aanleiding van alle verhalen die ik de afgelopen jaren gelezen en gehoord had. De laatste was in een winkel waarin me werd verzekerd dat de eerste 150 kopjes niet het gewenste resultaat zouden leveren, daarna een keertje een geweldige kop en dan weer 100 keer een mindere. En dat zou dan doorgaan tot ik hem goed in de vingers had.

Uiteindelijk zijn het geen 150 kopjes geworden. Sterker nog, nadat ik de maler een paar keer had bijgesteld kwam er bij poging 6 een drinkbaar kopje uit. De dagen erna wat verder gerommeld met afstellen, hoe hard ik aan de hendel kon/wilde trekken en ik moet zeggen dat ik meer dan blij ben!

Waar mijn oude Saeco natuurlijk een stuk makkelijker werkte lijkt het er op dat ik met de Pavoni een stuk constanter kan werken. Het is nog niet een vlakke lijn maar de smaak is keer op keer geweldig. En mijn eerste ervaringen zijn dus een stuk anders dan wat me steeds werd voorgehouden. Kan best komen omdat ik me zoveel heb ingelezen en "wel iets" van ervaring heb met het maken van koffie maar toch. Ik denk dat met wat hulp/leesvoer het voor zowat iedereen die er wat moeite in stopt moet lukken. Waar de Saeco nog van dag op dag kon verschillen lijkt het er op dat ik dat nu een stuk minder heb. Ik proef nog wel wat verschil tussen de ene en de andere dag maar veel minder groot dan voorheen.

De grootste uitdaging zit hem er nog in om de melk voor de dames in huis goed op te stomen. Ook met die automatische melkopschuimer die ze er bij leveren. Heb het ding overigens al aan de kant gelegd. Werkt redelijk maar als ik zoiets zou willen had ik wel een volautomaat gekocht denk ik...

Er staan nog wel het een en ander op mijn lijstje, zo wil ik de temperatuur goed in kaart gaan brengen en ga ik in ieder geval een timerklok gebruiken zodat ik me geen zorgen hoef te maken over de vraag of ik 's ochtends nou wel of niet de schakelaar heb omgezet en alles uit staat.
Kei veel groeten!

Joost

Re: Mijn hevel wat een verschil!

2
Timerklok op een pavoni? Ding is in 5 minuten op temperatuur en gaat snel oververhitten! Daarnaast, een pavoni zou ik niet onbemand aan laten staan. Het is ook geen machine om aan te laten staan.
Opwarmen en als lampje uitgaat even ontluchten met de stoompijp en dan wachten tot lampje weer uitgaat en dan meteen beginnen met extractie als het lampje weer uit is. Tijdens opwarmen filterbakje klaar maken.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

4
Prima, zet jij de pavoni maar aan op tijdklok, dan is hij goed heet als je beneden komt. Je hebt toch een rood en groen lampje aan de zijkant bij de schakelaar? Ik wel.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

8
Fijn dat het zo goed bevalt! Ikzelf heb het opschuim-tuitje op mijn HEFBOOM-apparaat ( :evil: ;) ) vervangen voor een enkelgats exemplaar. Gaat langzamer, maar veel mooiere microfoam!

Heb je dit draadje al eens gelezen? Staat veel lezenswaardigs in...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

9
"Mijn hefboom wat een verschil" bekt niet hè...

Het draadje ken ik, heb er zeker wat aan gehad. Al was het maar het idee om tzt mijn Heatermeter er bij te halen.

Overigens vraag ik me af wat de fabrikant eigenlijk van de koelring etc. vindt. Of zouden die net zo denken als de mensen die onze Land Rovers in elkaar hebben gezet: wat tig jaar geleden werkte is voor nu goed genoeg?
Kei veel groeten!

Joost

10
"Mijn hefboom wat een verschil" bekt niet hè...
Daar heb je helemaal gelijk in, en trek het je niet al te erg aan :D . Een hevel is nu eenmaal wat anders, maar die term blijkt moeilijk uitroeibaar...

Ik heb wel eens het gevoel dat we te veel verwachten van fabrikanten en handelaren, ze hebben vaak toch ook een commerciële ingang, ze moeten nu eenmaal geld verdienen. De ware kennis en bezieling vind ik vaak toch bij de amateurs, de echte liefhebbers, de nerds zoals hier (de pro-barista's etc. laat ik hier even buiten beschouwing). Wij besteden er veel teveel tijd aan en geven idioot veel geld uit voor kleine verbeteringen en worden daar dan helemaal blij van.
En zo ontstaat dan ook een koelring. Voor mij een bijkans onmisbaar ding op de Pavoni, maar voor de fabriek zelf kennelijk niet, anders hadden ze het wel ingebouwd.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder