LS,
Inderdaad, een goed mes vereist grote vakmanschap. Ik heb altijd belangstelling gehad voor goede messen. Ben alleen nooit aan het verzamelen gegaan, omdat een goed mes in mijn ogen ook goed gebruikt moet worden. Heb nog ergens mijn eerste Buck knive folding hunter liggen. Een goed mes, maar veel te groot en zwaar om op zak te hebben (kan ik aan mijn zoon doorgeven, heirloom noemen ze dat). Op vakantie heb ik meestal mijn Leatherman Wave op zak, ook een goed mes. Op dit moment heb ik meestal een scherpe Spyderco Spin op zak. Handig mesje, maar niks bijzonders.
Af-en-toe dwaal ik nog wel eens de verschillende websites om wat te kwijlen over het brede assortiment. Ben zelf bijzonder gecharmeerd van Hill knives uit Rotterdam, maar ik zou niet snel zo'n mes kopen vanwege angst het kwijt te raken of te beschadigen. Kijk maar eens:
http://www.hillknives.com/gallery.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ze hebben ook een hele goede militaire lijn, KCT en Special Opererations Knive (SOK). Deze messen zijn gemaakt van ATS34 staal en hebben een bijna legendarische status. Wat ik ook nog interessant vind is de Skookum bushtool (nooit in het echt gezien).
Cheers, TY