druk rocket r58 niet constant

1
beste mensen,
wij hebben tot onze grote tevredenheid sinds een jaar een rocket r58.
na 12 maanden begon de druk iets te verlopen. daar waar het apparaat 12 maanden lang een constante druk gaf van 9.5 bar, liep de druk opeens tot 10,5.
geen probleem want het ding moest toch voor een onderhoudsbeurt.
na de onderhoudsbeurt zijn er twee dingen.
1 de portafilter gaat er veel moeilijker in.
2 de druk is de eerste 3 seconden zo'n 6.5 bar en schiet dan door naar de 9.7 bar.
toch raar want je zou verwachten dat na een beurt het ding weer tip top in orde is.

voordat ik een klacht bij de barista shop indien, wil ik graag van jullie deskundigen en/of mede rocket eigenaars 'horen' hoe de druk opbouw bij jullie apparaat is.
met vriendelijke groet

Re: druk rocket r58 niet constant

2
head02 schreef: 1 de portafilter gaat er veel moeilijker in.
Kan zijn dat de groepring vervangen is. Als je oude groepring nodig aan vervanging toe was, kan het zijn dat die wat was 'ingedrukt'. Daardoor ging 'ie eerst makkelijker dan nu met een nieuwe. Maarja, toch zal 'ie eens vervangen moeten worden, want die dingen worden hard en dan gaat er water lekken. Als je de portafilter erin doet, staat 'ie dan net zoals bij dit plaatje? http://www.coffeeitalia.co.uk/proddetai ... od=faema-b" onclick="window.open(this.href);return false; (dus de steel in lijn met de machine?)
Zo ja, dan vermoed ik dat er niets aan de hand is.
2 de druk is de eerste 3 seconden zo'n 6.5 bar en schiet dan door naar de 9.7 bar.
Is volgens mij ook niet zo'n probleem met een E61-groep. Eerste paar seconde pre-infusie, daarna schiet 'ie door naar de 'standaard'druk (zoals afgesteld met het OPV). 9.7 bar is niets mis mee.

Met andere woorden: lijkt me allemaal prima. En veel belangrijker: is je koffie nog lekker?

3
ok met deze uitleg weet ik dat ik me niet zoveel zorgen hoef te maken.
en of die koffie lekker smaakt kan ik nog niet echt vertellen want we hebben net een paar zakjes nieuwe bonen gekocht el salvador loma la gloria espresso (golden koffie box) en merken dat de maler nog even bijgesteld moet worden. dus smaakvergelijk is ietwat lastig.
maar toch wel bedankt

5
Beste R58 gebruiker,
Ik ben al een hele tijd in het bezit van een Rocket R58 en bij mij speelde zich een gelijkaardig verhaal af: Een paar maanden geleden gind de druk bij het zetten op eens de hoogte in naar 10 of 11 bar. Bijregelen met de stelschoef voor de druk onderaan het toestel bleek een heel wispelturig resultaat te geven. Na een 5-tal omwentelingen bleef de druk nog steeds hoog staan. Dan na een paar omwentelingen ging de druk op eens naar 6 bar. Het koste heel wat prutswerk met de stelschroef om de druk mooi op 9,5 te krijgen. Na een paar dagen ging het weer helemaal fout.
Mijn Rocket komt van CasaBarista en heb een afspraak met Hans Koot (CasaBarista Breda) gemaakt. Die wist mij te vertellen dat de rotatiepomp van de R58 v1 wel eens last had van dit fenomeen. Het zou (meestal) komen van een door kalkaanslag vervuilde pomp/bypass. Door een grondige reiniging van dit stuk kan het fenomeen verdwijnen. Dit blijkt niet altijd te lukken en het probleem is soms maar tijdelijk verholpen. De enige en degelijk oplossing zou zijn: vervangen van de pomp/bypass door een nieuwe. Een "zwakte" die blijkbaar gekend is bij het merk van pomp die ze bij de Rocket R58 gebruiken. Hans liet mij ook weten dat je bij het vervangen ook kan kiezen voor een ander merk dat deze zwakte niet had. Gelukkig was deze ingreep niet nodig op mijn R58.
Houd die druk dus maar in de gaten en als die weer vreemd gaat doen dan wordt het misschien tijd voor een andere pomp. Het is dus mogelijk dat het onderhoud op jouw toestel niet voldoende was om je helemaal te verlossen van de wispelturige druk.

Succes met de R58 en houd ons op de hoogte van het verdere verloop.

Groeten,
Frederic.

6
Beste mensen,

Ons r58 heeft vlak voor de kerst een beurt gekregen. De problemen met de druk hebben we aangegeven. Na de beurt was het een tijdje goed.
Nu ervaren we weer (in iets mindere mate hetzelfde). De druk is redelijk stabiel maar bij het opbouwen van de druk horen we wel een geluid van een ventiel dat een beetje "raspt". Dit duurt ca 3 seconden en alleen bij het opbouwen van de druk. dit geluid hadden we overigens ook blijde eerste klacht. Daarna werd de druk een stuk minder stabiel
Dit geluid hoort mijne inziens niet. We hebben nog 9 maanden garantie.
Dus wat te doen! . Is dit geluid niet erg? Toch terug gaan en vragen om een nieuwe pomp ( lijkt me erg duur).

7
Als je garantie hebt gewoon teruggaan. Een nieuwe pomp zal niet nodig zijn want daar komt het geluid niet van. Meestal is het de OPV die dat piepende geluid maakt omdat er wat kalk tussen zit. Gebruik je gefilterd water?
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

8
Ik gebruik geen gefilterd water.
Ik heb op dit forum eens een uitgebreid draadje gelezen over wel of niet gefilterd water. Sommige schrijven dat gefilterd water (dus veel minder kalk) de smaak negatief beïnvloed.
Maar minder kalk is natuurlijk beter voor je apparataar. Wat voor filter zou je dan aanraden?