Hoi,
Ik heb sinds kort een gene cafe en heb net mn vierde branding gedaan, en wil wat vragen aan u.
Namelijk welk stadium mijn bonen zitten, ik heb nav foto's en filmpje op city roast plus gegokt, maar omdat er nogal wat kleurverschil zit tussen de bonen jullie advies in deze.
Bijgevoegd twee foto's.
Hier wat ik gedaan heb:
Boonsoort Yirgacheffe , 230 gram
Voorverwarmd 250graden zes minuten
Bonen erin temp op 240graden gezet.
Rond 10 minuten hoorde ik eerste crack geluidjes.
Temperatuur op 230 graden gezet voor 1 minuut
Daarna temperatuur op 240 graden gezet en rond 12 minuten bonen eruit gehaald, kwam al lichte rook uit de machine en gekoeld dmv 2 vergieten.
Doel was om de bonen voor de tweede crack eruit te hebben.
Ik las ergens dat te snel branden kleurverschil optreedt bij de bonen omdat ze niet gelijkmatig gebrand zijn.
Dat zal dan waarschijnlijk wel gebeurd zijn bij mij?
Dank voor uw tips alvast.
Mvg Martijn
Re: Bonen niet gelijkmatig gekleurd gene cafe
3Ik heb geen verstand van branden met de Gene, (wel op een Probat BRZ).
Schrik van de hoge temperaturen, vooral de start-, maar dat zal Gene-tisch zijn??
Verder ziet het resultaat er acceptabel uit, d.w.z. als het een Yirgacheffe grade 3 e.v. is.
Of wel een grade 1 of 2, maar dan enerzijds in orde qua visuele defecten in groene staat, maar anderzijds kennelijk niet in brandresultaat, want veel quakers (die je in het groen niet kunt zien, letterlijk en figuurlijk). Dan nog niets niets aan het handje, maar een wat wilder gegroeide variant, zoals dat in het moederland (gelukkig!) nog kan gebeuren.
De smaak zal ook e.e.a. kunnen verduidelijken.
Schrik van de hoge temperaturen, vooral de start-, maar dat zal Gene-tisch zijn??
Verder ziet het resultaat er acceptabel uit, d.w.z. als het een Yirgacheffe grade 3 e.v. is.
Of wel een grade 1 of 2, maar dan enerzijds in orde qua visuele defecten in groene staat, maar anderzijds kennelijk niet in brandresultaat, want veel quakers (die je in het groen niet kunt zien, letterlijk en figuurlijk). Dan nog niets niets aan het handje, maar een wat wilder gegroeide variant, zoals dat in het moederland (gelukkig!) nog kan gebeuren.
De smaak zal ook e.e.a. kunnen verduidelijken.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!
The Coffee Cantata - J.S.Bach
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!
The Coffee Cantata - J.S.Bach
4Mijn inziens ziet het er inderdaad voor een "wilde" Yirga aardig uit, zitten redelijk veel Peaberry in en dat verraad de klasse toch wel aardig, inderdaad zal het over een dag of tien in het kopje blijken wat de smaak aangaat, de voorverwarmtijd van 6 minuten op 250 graden lijkt me wel erg veel, ook al stort de temperatuur na inbrengen van de bonen flink in dan is de aanvangstemperatuur veel te hoog, je moet proberen een stuk lager te beginnen door een soort van droogfase in te bouwen, langzamer (regelmatiger) je temperatuur opbouwen, ik ben ook niet erg Gene (Giesen W6) en daar ga ik ook niet zo snel van Kiet.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
5Laat ik dan maar met 450 branding op een Gene mijn ervaring delen maar dan gericht op de Gene. Ten eerste zijn je temperaturen iets te hoog maar minder dan hierboven wordt genoemd. Dat is gewoon iets van de Gene.
Als hij begon te roken zit je na eerste krak en waarschijnlijk tegen Full City aan. Je ontwikkeltijd is echter veel te kort wat negatieve effecten zal hebben op de smaak. Je bent te hard gegaan is de conclusie.
Dit is mijn profiel. Door de variatie in Gene's wat extra dingen toegevoegd.
230gr groene bonen
Opwarmen 5 min ingesteld op 235C (Mijn Gene haalde dat meestal net niet in die 5 min)
Bonen erin doen en op 230-235C zetten (zachte bonen 230C en harde bonen 235C)
Binnen 5 minuten moet de Gene zeker niet hoger zitten dan 225C anders de temperatuur starten op 225C
Na 5:30 minuten zouden de bonen ongeveer geel moeten zijn en na 6:15 caramel
Doorgaan tot eerste krak (rond 9:30-10:30min) dan zou de max temperatuur bereikt moeten zijn tot al 2 minuten bereikt moeten zijn
Na 30s in eerste krak temperatuur langzaam omlaag richting de 225C
Tegen het einde van eerste krak richting de 230-238C afhankelijk van het gewenste resultaat
Neem ongeveer 3-3:30min vanaf begin eerste krak tot end of roast
Als hij begon te roken zit je na eerste krak en waarschijnlijk tegen Full City aan. Je ontwikkeltijd is echter veel te kort wat negatieve effecten zal hebben op de smaak. Je bent te hard gegaan is de conclusie.
Dit is mijn profiel. Door de variatie in Gene's wat extra dingen toegevoegd.
230gr groene bonen
Opwarmen 5 min ingesteld op 235C (Mijn Gene haalde dat meestal net niet in die 5 min)
Bonen erin doen en op 230-235C zetten (zachte bonen 230C en harde bonen 235C)
Binnen 5 minuten moet de Gene zeker niet hoger zitten dan 225C anders de temperatuur starten op 225C
Na 5:30 minuten zouden de bonen ongeveer geel moeten zijn en na 6:15 caramel
Doorgaan tot eerste krak (rond 9:30-10:30min) dan zou de max temperatuur bereikt moeten zijn tot al 2 minuten bereikt moeten zijn
Na 30s in eerste krak temperatuur langzaam omlaag richting de 225C
Tegen het einde van eerste krak richting de 230-238C afhankelijk van het gewenste resultaat
Neem ongeveer 3-3:30min vanaf begin eerste krak tot end of roast
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
6Ook ik heb een Gene (zo'n 600 brandingen), en inderdaad liggen de ingestelde temperaturen daarop wat hoger dan op de professionele branders. Maar ben het met de heren eens dat de temperaturen wat hoog liggen.
Ook lijken de onderlinge verschillen tussen Gene's best groot, dus je zult het echt even voor jouw eigen apparaat moeten uitzoeken. De fabrikant en importeur raden trouwens voorverwarmen af, dat je het weet.
Ik probeer de temperatuur langzaam op te bouwen. Vanwege de beperkte capaciteit van de Gene zou ikzelf met een Yirgacheffe 2 minuten voorverwarmen, minstens 240 gram gebruiken, en beginnen op 230C. Het oplopen van de temperatuur fungeert dan eigenlijk meteen als droogfase. Dan op een gegeven moment naar 235C. En soms hoef je bij de 1-ste krak niet eens terug in temperatuur te gaan omdat je anders de ontwikkeling van het branden onderbreekt. Heel zelden gebruik ik 240C, maar een Yirgacheffe zou één van de weinige bonen kunnen zijn waarbij ik het toch doe, vanwege de hardheid. Het wijkt feitelijk niet zo heel erg af van wat Erik doet.
Ook lijken de onderlinge verschillen tussen Gene's best groot, dus je zult het echt even voor jouw eigen apparaat moeten uitzoeken. De fabrikant en importeur raden trouwens voorverwarmen af, dat je het weet.
Ik probeer de temperatuur langzaam op te bouwen. Vanwege de beperkte capaciteit van de Gene zou ikzelf met een Yirgacheffe 2 minuten voorverwarmen, minstens 240 gram gebruiken, en beginnen op 230C. Het oplopen van de temperatuur fungeert dan eigenlijk meteen als droogfase. Dan op een gegeven moment naar 235C. En soms hoef je bij de 1-ste krak niet eens terug in temperatuur te gaan omdat je anders de ontwikkeling van het branden onderbreekt. Heel zelden gebruik ik 240C, maar een Yirgacheffe zou één van de weinige bonen kunnen zijn waarbij ik het toch doe, vanwege de hardheid. Het wijkt feitelijk niet zo heel erg af van wat Erik doet.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
7Hoi,
Bedankt voor jullie reacties, daar ga ik mee aan de slag.
De bonen komen net als de Gene bij fleurdecafe vandaan, en op hun website wordt de indruk gewekt dat het washed Yirgacheffes, dus grade 1 of 2 zijn.
Ik las dat @3aan had geschreven over een dag of 10 blijkt in het kopje wel welke smaken het oplevert, ik was eigenlijk van plan na 48uur al het eerste bakje te drinken.
Zou ik daar beter nog een paar dagen mee kunnen wachten als het om smaakontwikkeling gaat?
Of is die 10 dagen als uiterste datum qua smaakontwikkeling bedoeld?
Groet
Martijn
De bonen komen net als de Gene bij fleurdecafe vandaan, en op hun website wordt de indruk gewekt dat het washed Yirgacheffes, dus grade 1 of 2 zijn.
Ik las dat @3aan had geschreven over een dag of 10 blijkt in het kopje wel welke smaken het oplevert, ik was eigenlijk van plan na 48uur al het eerste bakje te drinken.
Zou ik daar beter nog een paar dagen mee kunnen wachten als het om smaakontwikkeling gaat?
Groet
Martijn
8Het zal waarschijnlijk het beste zijn als je elke dag een kopje ervan neemt, maar hou voldoende over tot dag 14, je moet dan proberen te omschrijven wat je elke dag proeft en niet telkens terugkijken naar de dag ervoor maar je dagelijkse waarneming neerpennen.mamo schreef:Hoi,
Groet
Martijn
Dan zal je over twee weken weten waar we het over hebben.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
9Twee dagen is wel erg jong, dan is de smaak meestal nog niet goed tot ontwikkeling gekomen. Maar probeer het eens, zoals Adriaan al oppert, wie weet vind je het best lekker.
Mijn ervaring is dat de smaak na 3 weken meestal echt wel minder wordt. Maar ook daar: probeer maar, wie weet kan het bij deze boon, bij deze branding net wel.
Over het algemeen mag je denk ik wel stellen dat het optimum vaak rond de tweede week na branding zit.
Mijn ervaring is dat de smaak na 3 weken meestal echt wel minder wordt. Maar ook daar: probeer maar, wie weet kan het bij deze boon, bij deze branding net wel.
Over het algemeen mag je denk ik wel stellen dat het optimum vaak rond de tweede week na branding zit.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
smaak logje na 2 weken
10Goeiemorgen,
Zoals aangeraden heb ik dagelijks 1 bakje gezet van de bonen, gebrand volgens bovenstaande gegevens.
En dit bijgehouden tot de 15e dag na branding.
Heb de bonen sinds een paar uur na branding tot heden bewaard in een tightvac bus buiten de koelkast.
De zetmethode v60 heb ik nagenoeg gelijk gehouden.
Toen ik alles teruglas viel me op dat ik tot en met de 5e dag, na branding, geuren ruik in t bakje uiteenlopend van kers, zoetig en caramelachtig.
Na de 5e dag is dat niet meer aanwezig, opmerkbaar.
Tot en met de 10e dag na branding heb ik na elk bakje genoteerd dat het voor mij een heerlijk bakje koffie is.
Geen bijzonderheden qua smaak, gewoon in balans.
Na de 11e dag nam elke dag de bitterheid toe.
Heb nog de laatste 3 dagen de maalstand van de Lido telkens wat grover gezet maar dit maakte geen verschil.
Dus ja mijn voorlopige conclusie met deze brandmethode van deze boon, deze keer, is dat 2 dagen na branding tot en met de 10e dag de koffie t best smaakte, naar mijn smaak.
Wat zegt dit u over de kwaliteit van de boon als u dit leest, is het herkenbaar of zou een goede kwaliteit boon op een betere brandwijze langer zn smaak moeten behouden?
Ik vond het iig leuk om te doen en vooral te genieten van een met zorg bereid lekker bakske koffie!
Groet.
Zoals aangeraden heb ik dagelijks 1 bakje gezet van de bonen, gebrand volgens bovenstaande gegevens.
En dit bijgehouden tot de 15e dag na branding.
Heb de bonen sinds een paar uur na branding tot heden bewaard in een tightvac bus buiten de koelkast.
De zetmethode v60 heb ik nagenoeg gelijk gehouden.
Toen ik alles teruglas viel me op dat ik tot en met de 5e dag, na branding, geuren ruik in t bakje uiteenlopend van kers, zoetig en caramelachtig.
Na de 5e dag is dat niet meer aanwezig, opmerkbaar.
Tot en met de 10e dag na branding heb ik na elk bakje genoteerd dat het voor mij een heerlijk bakje koffie is.
Geen bijzonderheden qua smaak, gewoon in balans.
Na de 11e dag nam elke dag de bitterheid toe.
Heb nog de laatste 3 dagen de maalstand van de Lido telkens wat grover gezet maar dit maakte geen verschil.
Dus ja mijn voorlopige conclusie met deze brandmethode van deze boon, deze keer, is dat 2 dagen na branding tot en met de 10e dag de koffie t best smaakte, naar mijn smaak.
Wat zegt dit u over de kwaliteit van de boon als u dit leest, is het herkenbaar of zou een goede kwaliteit boon op een betere brandwijze langer zn smaak moeten behouden?
Ik vond het iig leuk om te doen en vooral te genieten van een met zorg bereid lekker bakske koffie!
Groet.
Laatst gewijzigd door mamo op wo 10 feb 2016, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.