Bedankt voor het meedenken allemaal. Vanavond heb ik de machine ontkalkt, en opnieuw de broeikop losgeschroefd en schoongemaakt. Een update:
Het stoompijpje is er op vooruit gegaan. Als ik er heet water mee zet, komt er na mijn druk op de stopknop veel minder overtollig water uit het pijpje. Na ongeveer 10 seconden stroomt er nu een flinke straal water terug het reservoir in, i.p.v. een paar druppels, zoals eerst. (Terwijl die straal terug het reservoir in stroomt, komt er ook een straaltje water uit het stoompijpje. Het werkt dus nog niet perfect, maar wel beter dan eerst.)
Het ontkalken heeft helaas geen effect gehad op het nadruppelen uit het douchescherm. Het druppelt nog steeds ongeveer 10 seconden flink door, waarna er een paar verdwaalde druppels terug in het reservoir vallen. Tijdens het naspoelen was de 'douche' tijdelijk veranderd in één dikke straal vanuit het midden, maar na het reinigen van de broeikop is het douche-effect weer terug.
Ik ga nu toch maar zo'n veertje bestellen, kijken of dat de oplossing is. Als ik zo zie wat de machine doet, dan lijkt het erop dat het terugstromen na zo'n 10 seconden wordt geactiveerd. Volgens mij zou het waterstopje er tot die tijd voor moeten zorgen dat er geen water nadruppelt uit de douche, dus wie weet is dat ontbrekende veertje de boosdoener.
Overigens: Toen ik het probeerde met een stukje huishoudfolie over de filterhouder (blindfilteren, toch?) spoot er na een paar seconden water uit de zijkant van het blok waarin de zetgroep bevestigd is. Ik heb meteen de knop weer uitgezet en het daarna niet meer geprobeerd.
Er werd ook nog geadviseerd om de temperatuur van de uitloop te controleren. Ik heb op dit moment geen geschikte thermometer in huis, maar na het schoonmaken heb ik wel (om te checken of de azijnsmaak goed weggespoeld was) een kopje heet water uit de zetgroep gehaald. Dat water kon ik eigenlijk meteen drinken. Iets te heet om in één keer achterover te klokken, maar slokje voor slokje ging het prima. Klinkt dat okee, of hoort het water veel heter te zijn?
Caffenation en Trakteren heb ik op mijn lijstje gezet, dus qua bonen heb ik voorlopig keuze te over