Re: bosch benvenuto b30 koffie direct in de lekbak

11
Ik heb zelf een Siemens surpresso gehad met hetzelfde probleem.

Het probleem is dat wanneer er onvoldoende koffie in de zetgroep komt de machine niet herkent dat er koffie in zit en hij de bereiding afbreekt. Dit komt omdat bij het samenpersen van de koffie de zuiger de zetgroep een beetje moet optillen tegen de veerdruk in waardoor een contact geschakeld wordt wat aangeeft dat er voldoende koffie in zit. Bij onvoldoende koffie gebeurt dit niet.

De oorzaak is dus dat er onvoldoende koffie gemalen wordt. Dit komt meestal door een vervuilde molen of te fijn willen malen. De oplossing is het volledig demonteren en reinigen van de molen, maalschijven en alles er omheen zodat het maalsel weer ongehinderd doorstroomt.
Incompetence: When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts, there's no end to what you can't do

Re: bosch benvenuto b30 koffie direct in de lekbak

17
Hè, hè... eindelijk weer een lekker bakkie uit mijn Bosch Benvenuto TCA5608. :D

Het probleem was dat wanneer voor grove maling ( 1 boon) wordt gekozen werkt het apparaat goed, wordt voor een fijne maling gekozen (3 bonen) dan treed de klacht (weer) op en er kwamen geen koffietabletten meer uit de zetgroep maar blubberige koffieprut. Inmiddels had ik zetgroep en drainage systeem schoongemaakt en voorzien van nieuwe ringen, helpt niet. Het maalsysteem uit elkaar gehaald en schoon gemaakt maar hielp ook al niet.
Nieuwe zetgroep geplaatst en de klacht is verholpen.

Ik wil iedereen hierbij bedanken voor de goede adviezen, het heeft me zeker geholpen bij mijn reparatie avontuur!