Re: G.ROSSI tipo RR45 bouwjaar 2004

12
Kan zo zijn, maar waarin zit het verschil?
Beiden gebouwd als een tank.
Maalschijven, veronderstel ik zijn universeel op de doormeter na.
Motor SM beduidend zwaarder 350 wat t.o.v. 190 wat.
En de dispenser zorgt toch niet voor de maal kwaliteit.
Ligt het dan aan de maalaftelling die iets meer verdelingen telt bij de SM.
Jan.

14
Ik heb juist het eerste tasje van mijn herboren Rossi rr45 gesmaakt.
Proef op de som, ik werk nog wel met mijn Rancilio Silvia, één kopje zette, melk stomen en dan de boel laten afkoelen, voor de volgende tas komt.
Daarom zet ik meestal een dubbele.
Mijn Carimale uit 2011 moet ik nog aansluiten.
De smaak verraste mij bijzonder ten opzichte van de SM 91 uit 2002 niet beter, niet slechter, anders.
Ik denk dat ik nu de SM ook ga uit elkaar nemen, dit is noch niet gebeurt.
Koffie die jaren achterblijft in ieder hoekje, zowel in de molen als de machine geeft vieze smaakjes.
Jan

16
ik heb de rechtse, mijn brouwsel is nu voor het eerst stroperig.
Is de linkse ook origineel?
Voorlopig voldoet de ring met 45 stappen.
Ik wil hem al houden,zodat ik twee verschillende brandingen kan aanbieden.
De bout van de onderste maalschijf moet deze worden nagetrokken na de eerste maling.
Dit kan de reden zijn dat sommige na het monteren grof op stand fijn krijgen.
Ik had dit gevoel eerst ook.
De plaat zit conisch op de as.
Jan.

17
Ik ken dan alleen de oude versie met de veel te grote grote stappen. Echt een waardeloos ding en ontzettend lawaaiig. Enige manier om er een normale uitloop mee te krijgen was door met de dosering te spelen en niet zozeer met de maalgraad want dan was het verschil ineens veel te groot om er iets mee te kunnen.

Meer vermogen is in dit geval ook beter. 190W is matig waar 350W veel beter is. Voor thuisgebruik zal je hem niet oververhitten maar het scheelt wel iets.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

19
Het vermogen verschil tussen de twee, resulteert in een veel langere maaltijd.
Volgens mij geeft trager malen ook een verschil, heb ik nu ondervonden.
De maling van de Rossi smaakt nu beter als de SM 91.
En zoals ik al zegde de Rossi doet het op zijn gemak met 160wat minder vermogen.
De malers met groot vermogen zijn gemaakt voor de horeca, het moet vooruit gaan, maar daarom niet beter denk ik.
Jan.

20
Nee, sneller is zeker niet per se beter. Grote motoren zijn echter wel constanter en lijken toch een beter resultaat te geven dan kleine.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat het verschil dat je proeft tussen het maalsel van beide malers eerder is toe te schrijven aan de staat van de maalschijven dan aan de verschillende eigenschappen van de malers.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder