Re: Afstelling Comandante Mk3

11
Dat snap ik dan ook. Om precies te zijn dan niet geschikt voor een pompmachine. En dat pas als meer mensen die goed weten wat ze doen tot dezelfde conclusie zouden komen!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

12
Wellicht voor de volledigheid, ik zou de molen inderdad niet te snel afschrijven. Er zijn nogal wat variabelen in zowel de Bacchi als de persoon die het maalsel in het bakje doet. Ik ben nog behoorlijk aan het prutsen met het tikken en schudden en ik heb totaal geen ervaring met de impact daarvan.
Ik merk dat als ik (in mijn beleving) 2x precies hetzelfde doe, ik toch andere resultaten krijg.

Overigens, vrijwel al die resultaten zijn vele malen prettiger en smaakvoller dan de Nespresso waar ik vandaan kom. Het concurreert met wat ik in de meeste coffee tenten voorgeschoteld krijg, maar is nog ver af van de besten in zijn soort.
Bacchi, Commandante Mk3

14
Ik gebruik de Comandante voor de Vivaldi. Inderdaad is het verschil tussen de klikjes aan de ruime kant. Klikje grover/fijner dan de beste maalstand voor hetzelfde gewicht espresso scheelt bij mij ruim 10 seconden. Niet zo groot als bij de TS maar wel te veel. Ik regel het dan ook bij door de hoeveelheid maalsel met 1/2 tot 1 gram aan te passen. Dat werkt wel. Maar het is niet ideaal. Zou de verstelling liever traploos hebben gehad. Ik las dat iemand de stelmoer verving door een borgmoer, met ring eronder. Die blijft goed vast zitten en zo kan je wel traploos verstellen. Maar ook wel weer gedoe, verstellen met een moersleutel. 1-0 voor Hausgrind op dat punt.
Overigens een fijne molen die Comandante..
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

15
Nou, dat is tenminste een duidelijk antwoord!
Dus ga je voor een handmolen die je wilt inzetten voor espresso, dan is de Lido E de beste keus vind ik. De maalgraad verstelling is traploos, 1mm schroefdraad, supergoede maalschijven en de accesoires die het afmaken!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

16
Lang leve de lever!

10 seconden zou ik ook te ruim vinden.

Ja Lido E blijft prima keuze. Maar ik zou mijn Hausgrind er niet voor willen inleveren. Enige nadeel is dat die Hausgrind zou ontzettend lastig te krijgen is.

Comandante beste keuze voor slow coffee EN prima mits je een lever hebt. Want ik heb op mijn Strietman geen enkel probleem om een mooie extractie te krijgen. Zegt ook wat over de Strietman.

Interessant kan ook nog de Helior 01 zijn. Check Kaffeenetz. Lijkt sterk op de Comandante, maar wel traploos en 0,0 kunststof. Te krijgen met "creamic steel burrs". Net zoals de Hausgind. Sterker dan normaal staal en beter resistent tegen water, hetgeen handig is gezien de frequente toepassing van RDT. De Comandante heeft overigens een Nitro blade en zou ook ongevoelig zijn.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

17
Ik zou de lido E boven de hausgrind kiezen. De lido heeft zichzelf al uitgebreid bewezen en de hausgrind is idd lastig te krijgen, communicatie met fabrikant is ronduit slecht dus als er wat mee is...

Dat de commandante goed presteert met de strietman zegt alleen maar dat de strietman een handmatige lever is en dat je niet extract op 9 bar maar veel lager en verder eigenlijk niets. Een pavoni zal ook goed gaan met de commandante bijvoorbeeld.

Voor espresso pleit ik echt voor de Lido E! Valt eigenlijk niks van te zeggen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

18
Hier mee kunnen we dus de conclusie trekken dat de stappen van de Commandante te groot zijn voor espresso. 10s verschil op 1 klik is echt teveel. Dit is leuk als je 18gr gebruikt met 58mm filterbakjes omdat je dan meer marge hebt. Met een 49mm bakje waar je minder marge hebt is dit dus al waardeloos. Dit valt me wel erg tegen van de Commandante.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

19
nogmaals bij manual levers geen probleem.

en op KN veel tevreden gebruikers, ze prijzen de fijne rastering juist...maar dat zijn bijna allemaal lever users.

ik zal zelf ook eens de Comandante op een pomp machine testen; want 10 sec zou echt te veel zijn inderdaad.

ik verkies de Hausgrind boven de Lido E; maar je moet geduld hebben en het avontuur willen aangaan ;)

de Lido is en blijft inderdaad een goede en veilige keuze.

voorkeur is persoonlijk: het formaat, de look & feel en de maalgraad verstelling vind ik bij de Hausgrind net wat beter voor elkaar. En deze maalt ook nog een tikje lichter. En minder burr rub, maar dat heeft niet zo veel consequenties in de praktijk. Op smaak zijn ze beiden erg goed.

20
Erik82 schreef:Hier mee kunnen we dus de conclusie trekken dat de stappen van de Commandante te groot zijn voor espresso. 10s verschil op 1 klik is echt teveel. Dit is leuk als je 18gr gebruikt met 58mm filterbakjes omdat je dan meer marge hebt. Met een 49mm bakje waar je minder marge hebt is dit dus al waardeloos. Dit valt me wel erg tegen van de Commandante.
Zou ik toch een klein beetje willen relativeren. Ik mik met de Vivaldi (53 mm) op een doorloop van 35 seconden. De Viv doet het beter met een wat langere doorloop. Door de kliks is het in de praktijk een doorloop tussen de 30 en 40 seconden. In het kopje geeft dat weinig of geen smaakverschil. In ieder geval minder dan bijv. 1 graad warmere extractie en veel minder dan een wijziging in brew ratio. Natuurlijk is het mooier als alle cijfertjes kloppen. Maar uiteindelijk gaat het om de smaak van de vloeistof ik het kopje. Ook de levergebruikers variëren neem ik aan bij de klik instelling van de comandante. In druk en tijd om een goede flow te krijgen.
Zeker, de Comandante laat een steek vallen bij de niet traploze maalgraadinstelling. Is voor mij desondanks een prima molen, waarmee ik consistente goede resultaten krijg.
Ben benieuwd hoe de Chinese Helor het doet. Heb je die al besteld Bas?
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero