Ervaringen met een Quick Mill?

1
Hallo!

Mijn naam is Marieke. Tot voor kort (gisteren :) ) dronk ik thuis Nespresso. Ik wilde hier al een tijdje vanaf. Niet zo zeer voor de smaak, maar meer om het milieu (die aluminium cupjes zijn écht heel slecht) en het feit dat de prijs maar deels voor de koffie is (en de rest voor Mr Clooney).
Ik heb mij ingelezen en kwam tot de conclusie dat een Quick Mill 820 wel een goed apparaat voor ons was. Vooral ook gezien de zeer beperkte ruimte op het aanrecht (ook een van de redenen dat we zo lang Nespresso hebben gedronken).
Ik heb een 2de handse gekocht bij DR Trading in Utrecht voor € 295.

Een maler past er echt niet meer bij, dus ik wil starten met gemalen bonen.
Gisteren om uit te proberen een pak gemalen Segafredo Espresso Casa Gusto Cremoso gekocht en na wat filmpjes bekeken te hebben het apparaat opgestart. Tot nu toe niet veel succes, helaas. :x

De koffie heeft geen crema en loopt veel te snel door. Ik vermoed dat de maling te grof is. Zo direct dus maar eens langs de Brandmeesters.

Daarnaast heb ik de indruk dat de temperatuur van het water veel te laag is: 65 graden bij de uitloop (ik heb alles voorverwarmd: kopje, piston, apparaat). Ik heb gebeld met DR Trading. Temperatuur is volgens hen niet te meten. Zij stellen het in op gevoel. Dat lijkt mij wat kort door de bocht. Een paar graden verschil kan, maar 25 graden is wel veel.
Ik denk dat ik het beste met m'n apparaat langs kan gaan bij DR Trading, zodat ik kan zien dat het wel mogelijk is om met mijn apparaat een goede espresso te zetten.

Is er iemand die ervaring heeft met DR Trading (ja, ja, een beetje mosterd na de maaltijd, maar goed)?
En zijn er wellicht nog andere aspecten waar ik rekening mee moet houden?

Re: Ervaringen met DR Trading?

2
Je gaat geen echt goede espresso met voorgemalen koffie maken, je blijft dan tegen een blinde muur botsen!
Een goede maler is zo'n beetje een eerste vereiste en wel een hele belangrijke in de keten van "espresso maken"
Als je ruimte beperkt is kan je kijken naar een Mahlkonig vario, ze worden ook wel op MP aangeboden, maar je moet daar echt opletten wat je koopt.
Met een beetje meer ruimte koop je een Ex Horeca beest en je hebt voor betrekkelijk weinig geld een betere maler dan de meeste kleine malertjes.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

3
Helemaal met Adriaan eens, zonder maler gaat het nooit wat worden. De temperatuur is best te meten maar dan moet je het water wat uit het douchescherm komt meten en niet de uitloop van de koffie.

En ook nog een correctie op de meest gemaakte fout in koffieland: Je machine heeft geen piston maar een portafilter. Een piston (zuiger) zit in een hevelmachine (of een verbrandingsmotor).
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

4
Idd, als je geen verse koffiebonen gebruikt en die niet maalt vlak voor gebruik met een gedegen koffiemaler valt er geen heil te behalen.
Wil je dat niet aanpassen dan kun je beter terugvallen op nespresso.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

5
Ik heb geen ervaring met DR trading. Maar als je de temperatuur direct uit de uitloop meet zonder portafilter zou de temperatuur ongeveer 92-96 graden moeten zijn. Geeft de machine wel stoom?

Gewoon even terugggaan met de machine als de temperatuur te laag is.

Verder een maler kopen en verse bonen om de machine goed tot zijn recht te laten komen.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

7
bobbee schreef:Quickmill heeft een thermoblok, hoe stel je de temperatuur dan in? Zit toch gewoon een thermostaat ofzo in? Werkt niet met boilerdruk in ieder geval.
Je hoeft de temperatuur ook niet in te stellen. Het gaat erom om te controleren of de thermoblok het doet en de thermostaten (een voor koffie, een voor stoom) het doen. Dat lijkt me een simpele test of het apparaat het in ieder geval doet. Daarna kan je je bezig gaan houden met espresso maken.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

8
Barista74 schreef:
bobbee schreef:Quickmill heeft een thermoblok, hoe stel je de temperatuur dan in? Zit toch gewoon een thermostaat ofzo in? Werkt niet met boilerdruk in ieder geval.
Je hoeft de temperatuur ook niet in te stellen. Het gaat erom om te controleren of de thermoblok het doet en de thermostaten (een voor koffie, een voor stoom) het doen. Dat lijkt me een simpele test of het apparaat het in ieder geval doet. Daarna kan je je bezig gaan houden met espresso maken.
Dat is inderdaad de reden waarom ik terug ga naar DR Trading. Zij hebben er verstand van en als ik daar kan zien dat zij met deze Quick Mill een lekkere espresso kunnen zetten, dan weet ik zeker dat het niet aan het apparaat ligt.
Ik las overigens ergens dat je aan het serienummer kunt zien uit welk jaar het apparaat is. Daar ga ik straks naar op zoek. Ben daar wel nieuwsgierig naar (hoewel het natuurlijk verder niet veel zegt).

9
even gegoogeld . . .

Voor mobiel - 25 jan. 2011 - The serial numberindicates 01-13-05-01690 so I *assume* the fabrication date is January ... which probably means he has had the machine for 5 years (not the 3 years he mentioned).
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.