Re: Blindfilteren ?

31
Lijkt er inderdaad op!
Al heb ik geen washer bij het schroefje die de douchekop vastzet, maar ik denk wel dat het dezelfde groep is verder.

Iemand die deze ring kan leveren? Anders richt ik mij wel tot euroquick, de importeur...

Bedankt Spironski!
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

32
Sjonge, ik heb net ongeveer 100x geblindfilterd, maar er bleven maar zwarte korreltjes in het water in het blindfilter komen. Eerst dacht ik dat het koffieresten waren, maar nu denk ik aan iets van ketelsteen ofzo...
Nu komt er bijna niets meer uit, gewoon mooi en helder water, met hier en daar nog een klein zwart spikkeltje...
Mag ook wel, na 4 series Joe Glo en weet ik hoeveel keer met gewoon water.

Pfff...
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

34
Denk je?

Bij normaal gebruik moet die pomp toch ook veel pompen? Het is trouwens een elektrische pomp is me verteld. Geen idee of die beter of minder goed tegen stikken kan? Maar als je zo'n apparaat moet blindfilteren om hem schoon te houden, dan moet zo'n motor daar toch ook wel op gebouwd zijn lijkt me?
Bovendien stop ik vrijwel direct met blindfilteren na het stikken van de motor. En ik wacht elke keer 15-20 seconden voor ik hem weer aanzet.

35
Joe Glo is tegen aangekoekte oliën, als de zwarte spikkels kalkresten zijn zou je moeten ontkalken?

Verder snap ik die opmerking over een "electrische pomp" niet? Als je geen electrische pomp hebt, gaat het dus om een handhevel machine, maar dat is duidelijk niet zo. Dus het zal wel een gewoon vibratiepompje zijn (Ulka EX5 ofzo) die in de meeste huismachines zit. Die zijn best sterk enzo en kunnen wel wat hebben, maar inderdaad voldoende laten afkoelen (50% gebruik). Stikken zal de machine niet ècht doen omdat er wel een OPV in zit die bij 9 bar het water zal omleiden. Ik denk dat Espressotopia's opmerking ging over dat "wel 100x ge-backflushed", wat achter elkaar inderdaad wel heel vaak zou zijn...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

36
Over die pomp. Bluecold merkte laatst op:

"Sowieso is de Elektra jij een erg luxe apparaat.
Thermostaat, automatische boiler refill, driewegklep en nog een electrische pomp ook.
Het apparaat wat naar mij onderweg is heeft dat geen van alle."

Dus ik dacht dat die elektrische pomp iets speciaals zou zijn ofzo.

Ontkalken heb ik vorige maand nog gedaan, lijkt me sterk dat dat nodig zou zijn...

37
Inderdaad, mijn opmerking ging over het 100x backflushen. Bij een thuismachine hoef je niet vaker dat wekelijks te backflushen, al is dit een beetje afhankelijk van je gebruik. Wanneer je 100x moet spoelen om de machine schoon te krijgen, lijkt het mij een stuk verstandiger om heel de boel open te schroeven en alle onderdelen in een oplossing te leggen om te ontkalken en/of te ontvetten.

38
Ontkalken heb ik vorige maand nog gedaan, lijkt me sterk dat dat nodig zou zijn...
Dat zal waarschijnlijk juist de oorzaak zijn van de kalkdeeltjes. Zou ik ook opletten of die deeltjes niet andere dingen verstoppen (kleppen, douchezeef en ventielen etc.).
"Sowieso is de Elektra jij een erg luxe apparaat.
Thermostaat, automatische boiler refill, driewegklep en nog een electrische pomp ook.
Het apparaat wat naar mij onderweg is heeft dat geen van alle."
Dat zegt meer over Bluecold dan over jouw apparaat. De dingen die hij opnoemt zijn redelijk standaard op veel machines. Afgezien van dat het een capabel ding is, gaat het bij jouw eigen apparaat natuurlijk ook heel erg om uiterlijk hè? ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

39
Potver.... Nou 'ontploft' mijn machine weer de hele tijd.

Ik kan nu geen espresso zetten die een doorlooptijd heeft langer dan 15 seconden, want dan wordt de druk te hoog en 'ploft' hij weer.

Het geluid dat de motor maakt wordt iets hoger, het uiteinde van het handvat van de filterdrager komt iets omhog en POFFFFFFFFFF stoom en prut in het rond...

Wat kan dit toch zijn?

Ik ga sowieso proberen die spacer ring voor boven de rubberen pistonring te bestellen. Maar ik twijfel of het probleem daarmee oplost. Hoe strak draaien jullie de hendel vast? Echt strak, of gewoon normaal?

40
Wat jij beschrijft is echt een lekkende groeprubber. En hoe vast draai je de filterdrager? Gewoon vast is vast je hoeft er niet met kilo's aan te sleuren. Meestal komt de handel van de filterdrager op of iets voorbij het midden uit.
Als je er zelf niet helemaal uitkomt laat de machine dan even bekijken door iemand die er wel kijk op heeft dan beleef je snel weer plezier in plaats van ergernis van de machine.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s