Re: Ervaringen Huky 500?

11
Chris from Hukypraat ( ;) ) gave Sweet Maria´s Tom a tour of how the Huky roaster works:

Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

12
Ik was laatst bij een presentatie van Cropster bij Kees Kraakman en hij had een Huky staan als proefbrander. Een cursist van de brander-cursus was er druk mee bezig.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

13
Nou, erg veel is hier niet te lezen over deze nuttige thuisbrander! Ik gebruik er al een sinds een jaar of tien, nee, langer (geen energie op de facturen op te zoeken!) Wel, mijn echtgenote en ik en absoluut alle bezoekers vinden de koffie bij ons goed hoor, ik maak espresso met een Londinium 1 uit 2014, een uitstekende machine, met hevel.

Ik heb dus een 500, met dezelfde capaciteit in gram, ik brand er liefst 400 gram in. Het is dus een trommelmachien(tje), ik heb beide, mèt gaatjes (in de draaitrommel) en zonder gaatjes, het verschil vind ik academisch. Dus je laadt (boven) de koffie erin door een buis, die valt in de draaiende en hete trommel (onderaan gevoed door een propaanbrandertje), en zo'n 10-14 minuten later kan je de gebrande koffie lossen via een raampje onderin, die valt dan in een door electromotor gedreven koelrooster. De uitlaatgassen (substantieel hoor, niet zomaar in de keuken zonder afvoerbuis!) worden ook door een electromotor weggezogen, via de pijp, door de buitenmuur...

Om het verloop van de branding enigzins te "dirigeren" volg ik alles met computer en de goede Artisan software. Eerst benutte ik koppeling middels een Center interface, maar die was onderhevig aan stevige interferentie van al die electrische rommel errond (ik brand in de kelder, de electrokast is er gevestigd, ook de computer stoort) en dus heb de hele santeboetiek vervangen door een Phidget setup, dat loopt perfect.

Al bij al heeft die Huky me veel voldoening bezorgd, meer dan 10 jaar goede koffie. De laatste maanden brandde ik, "om modern" te zijn, met "drop" bij 208-212° C., lichte roast dus, ik ga daarmee stoppen, en ietwat meer de "klassieke" richting te volgen. Na beraad (ik en mijn smaak...) ben ik tot de conclusie gekomen dat ik de wat langer gebrande koffie verkies, overigens is de (oudste versie) Londinium 1 niet aangewezen voor lichtere roasts.

Voilà, als er iemand iets wil weten, dan ben ik bereid.

Paul