lmg475 schreef:Is de waarde doe je meet voor elke boon hetzelfde? Daarmee bedoel ik dat als je van 2 verschillende bonen dezelfde waarde meet, dezelfde graad van branding is?
Voor de duidelijkheid, je meet niet een boon, maar bijvoorbeeld 20g maalsel van een branding, kort na het branden.
Je kunt een bepaalde kleur op verschillende manieren krijgen, bijvoorbeeld door kalm tot een bepaalde temperatuur te branden, met een rechte lijn, een bolle, of een 'holle' lijn waarbij je op het laatst pas snel heel heet stookt.
De meting is een indicatie als je verschillende bonen vergelijkt en een grote hulp als je je eigen brandingen onderling vergelijkt aangezien je weet of je alles exact hetzelfde deed en bijvoorbeeld uitsluitend de eind-temperatuur iets aanpaste. Dan kun je zien wat het effect is van een graad lager of hoger in je eind temp of 10 seconden eerder de branding afbreken.
ik mik met mijn brandprofiel op een Tonino waarde rond de 100. Rond de 90 kan ook nog, maar als ik 85 raak, dan is het toch meestal veel minder interessant. 110 kan ook prima maar hoger gaat al meer de kant van filterkoffie op, dan is beduidend fijner malen en hoger doseren noodzakelijk en dat zijn voor mij tekenen dat er voor espresso onvoldoende ontwikkeling in de boon is geweest.