Backflushen vibiemme domobar

1
Beste heren en dames,

Na een aantal maanden te hebben gepriegeld met een Solis, toch de knoop doorgehakt en een domober gekocht.
Via het web een goed uitziende gevonden en bekeken, de heer in kwestie had een indrukkende nieuwe machine gekocht (EMC technika) en gaf mij in een indruk dat die wist wat die deed.

Tot dat ik bij de bijgeleverde accessoires bekeek en er geen blindfilter bij zat, toen ik hier naar vroeg werd er gezegd dat de machine niet hoeft te worden gebackflushed.

Dit bracht mij aan het twijfelen en nu de vraag aan de experts, ik wil immers geen schade aan de machine toebrengen.

Alvast bedankt.

Re: Backflushen vibiemme domobar

2
Goed opgemerkt!
Uw bedenkingen zijn zeer terecht.
Een machine als een Domobar moet weldegelijk worden gebackflushed.

Gewoon regelmatig (dagelijks kan geen kwaad) backflushen met water.
Om de 2 a 3 weken met Pulycaf, Cafiza of willekeurig welke andere cleaner.

Ik vrees trouwens dat uw nieuwe aanwinst wel een beurtje kan gebruiken.

3
Bedankt voor de snelle reactie !

Ik vrees het ook.
De zetgroep ziet er netjes uit ook de douche is schoon en de portafilters is niets aan op te merken.
Ik zal de machine eerst eens goed ontkalken, reinigen en backflushen met cafiza.

Zijn er nog dingen waar ik specifiek op met letten met betrekking tot de Domobar? (brita is besteld)

6
jthepilot schreef:Bedankt voor de snelle reactie !

Ik vrees het ook.
De zetgroep ziet er netjes uit ook de douche is schoon en de portafilters is niets aan op te merken.
Ik zal de machine eerst eens goed ontkalken, reinigen en backflushen met cafiza.

Zijn er nog dingen waar ik specifiek op met letten met betrekking tot de Domobar? (brita is besteld)

Hoe heb je het douchescherm geïnspecteerd? Heb je de groepring en scherm uit de zetgroep verwijderd? Of puur visuele inspectie van buitenaf?
Als het laatste het geval is zou ik eerst de groepring en het scherm eens verwijderen. Dan krijg je een aardig beeld van hoe goed het onderhoud van de zetgroep is geweest en kun je de boel daar alvast goed schoonmaken en eventueel vervangen (een groepring en douchescherm kosten bij elkaar nog geen 15 euro).

Machine functioneert verder wel goed?
Espresso: ECM Giotto Premium, Gaggia Factory G106, Compak K6
Filter: Hario V60, Solis Scala 166
Travel/office: Aeropress, Porlex Mini

7
jthepilot schreef:De vorige eigenaar heeft aangegeven elke maand te ontkalken met een ontkalkingsmiddel.
Mijn vraag is, hoe precies? En welk "ontkalkingsmiddel"? Heeft hij maandelijks een of ander zuur in de watertank gegooid bijvoorbeeld?

Is er dus geen gefilterd water gebruikt? Dat klinkt erg onhandig, alsof je slordig bent met vuur in een houten huis omdat er toch elke week geblust wordt. Zoals wekelijks de woning van binnen en buiten "preventief blussen" ook nadelen heeft, zo zou ik het onbegrijpelijk vinden als er hard water ongefilterd in de machine wordt gegooid, waardoor de boel zal verkalken, met als verklaring dat er toch maandelijks wordt "ontkalkt".
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

8
Elke maand ontkalken is niet al te best voor een machine en nooit backflushen is walgelijk. Het kan best zijn dat je een behoorlijke miskoop hebt gedaan. Eerst maar eens de kap van de machine halen en de bovenkant van de groep losdraaien om te kijken in wat de echte staat van je Domobar is.

Als ik het zo lees heb je de machine van iemand gekocht die er totaal geen verstand van heeft. Goed onderhoud is zo ontzettend belangrijk bij een halfautomaat.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60