Even voorstellen

1
Beste leden,

Na maanden lang gebruik te hebben gemaakt van jullie kennis, hiervoor mijn dank, heb ik die ingezet voor mijn eerste aankoop van mijn espressomachine en maler. Nu is het dan ook tijd om mij hier even kort voor te stellen en te vertellen over mijn aankoop.

Al vanaf mijn 12e (nu 35jr…) ben ik al liefhebber van koffie wat vanaf mijn ca. 20e is gewijzigd naar de voorkeur voor espresso. Helaas in mijn studentenjaren nooit het geld gehad om een espressomachine te kopen. Maar een goed gezet bakkie filterkoffie wat ik destijds dronk sla ik nog steeds niet af. Vanaf mijn 28e (toen ik ben gaan samenwonen) dan toch een zeer eenvoudige espressomachine aangeschaft, om toch maar eerst te kijken of dit iets is wat ik echt wil, aangezien de hobby hiervan niet gratis is. Met m’n eerste apparaat kon ik middels het hard tampen dan toch een prima espressootje produceren (was ik van mening). Totdat ik een bevriende collega tegen kwam die zelf al een goede espressomachine had (Magister met E61) is het bloed toch weer gaan stromen waar het niet gaan kon en ben ik mij zelf verder gaan verdiepen in het oerwoud aan kennis omtrent deze materie.

Vorige week zaterdag was het dan zo ver, na maanden voorbereiding, overtuigen van mijn vriendin en inlezen op verschillende forums w.o. voornamelijk deze uiteraard, ben ik samen met mijn vriendin afgereisd naar de guru uit Hoogersmilde waar we gastvrij werden ontvangen door Peter en Corina (voor de niet kenners onder ons a.k.a. Kafko).

Onder het genot van de heerlijke koffie gingen we mijn gereserveerde “Rocket Giotto Plus V3” uitpakken en fine-tunen. Iets wat ik met 2 linkerhanden toch echt een meerwaarde vind van Peter. Alles werd haarfijn uitgelegd en iedere vraag werd duidelijk beantwoord. Ook mijn 2eH maler, Compak K5, een week ervoor gekocht van een forumlid had ik meegenomen voor een final check. De maalschijven waren toch wel aan vervanging toe… desondanks een goede maler die nu nog eeuwig vooruit kan.
Nadat alles was nagekeken en aangepast was het tijd voor de generale repetitie, het testen en proeven van de eerste espresso’s. Heerlijk!

Na 1,5u actief te zijn geweest zijn we met verrichtte zaken aan de reis van ca. 2u terug begonnen naar Venray. Tussentijds een stop in Meppel voor de lunch. Toch even een parkeerplaats opzoeken met bewaking;).

Eenmaal thuis natuurlijk zelf aan de slag met alle opgedane (theoretische) kennis. M’n eerste espresso was niet onverdienstelijk al zeg ik het zelf.

Dus ik dacht wat is hier nu zo moeilijk aan…Wat blijkt, beginnersgeluk! Al snel bleek dat de volgende espresso’s moeilijker waren, het leken meer op ristretto’s en het continu bijstellen van de maalgraad is geen fabel. Al vraag ik mij wel af hoe je dit op voorhand kan bepalen zonder er een espresso aan te spenderen? Het zou fijn zijn als er een soort van “maalchart” zou zijn waar je kan aflezen welke maalgraad wenselijk is bij welke temperatuur, luchtvochtigheid, stand van de maan en evt. overige variabelen.

En ook merk je al snel dat er toch een behoefte is aan extra accessoires met als doel het perfectioneren van de espresso. W.o. een tampingstation, weegschaal en een uitklopbak ook geen overbodige luxe is.
Verder zoekend op dit forum heb ik gelukkig het weegschaaltje gevonden voor ca. 10,- bij DX. Op MP zojuist een uitkloplade op de kop getikt voor 15,- (2eH nieuw in de doos)!!! Helpt toch wel om ook op andere namen te zoeken, deze stond onder de naam “coffee waste drawer – koffie afvalbak”.
Nu nog een goedkope tampingstation vinden, al zit ik er aan te denken om em te laten maken door mijn schoonvader die nogal handig is.

Leute, de reis naar goede espresso’s is begonnen!

Mvg,
Chris
aankoop.pdf

Re: Even voorstellen

4
Dit gaat wat beter zonder eerst jouw zooi op m'n Mac te downloaden. :o :lol: http://www.picr.de" onclick="window.open(this.href);return false; doet de trick
Mooie spullen en uitstekend adres, je had toch wel een handje Bix bij je?

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

6
Hoi Chris, welkom op het forum.

Hele mooie set zo bij elkaar. Goed dat je de moeite hebt genomen naar Kafko te rijden. Top adres.

Het kan overigens best zijn dat de wisselende resultaten die je nu hebt en het continu moeten verstellen van de maler deels komen door de nieuwe maalschijven. Zelf heb ik onlangs ook de maalschijven van mijn maler vervangen (Compak K6) en in het begin was dat flink wennen en verstellen. Nu na wat kilootjes malen geen probleem meer. Schijnt normaal te zijn bij nieuwe maalschijven.
Espresso: ECM Giotto Premium, Gaggia Factory G106, Compak K6
Filter: Hario V60, Solis Scala 166
Travel/office: Aeropress, Porlex Mini

7
Welkom Chris!

Uiteraard koop je al verse bonen denk ik?
Een naked portafilter geeft veel inzicht in je extractie. Wellicht ook iets om aan te schaffen.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

8
Hoi Chris, welkom op het forum! Geef jezelf inderdaad even de tijd om de boel onder de knie te krijgen met je nieuwe apparatuur. Goed te lezen dat we je al zo goed hebben kunnen helpen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder