Koffie in lekbak

1
Beste allemaal,

Mijn naam is Martien, sinds 2010 in bezit van een Siemens superautomaat (zo heet dat geloof i). Het is een Siemens TK56001/01. Ik drink met veel plezier heerlijke koffie en de de filterkoffiezetter heb ik naar de kringloop gebracht. Dat laatste is een beetje jammer, want opeens: van het ene op het andere moment komt er geen koffie meer uit de koffie-uitloop. Dat is erg jammer. Ik mis mijn heerlijke bak koffie wel. Ik heb inmiddels het apparaat volledig schoongemaakt voor de zekerheid, maar het helpt niet.

IK heb op het forum rondgekeken en gelezen dat dat vrijwel zeker betekent dat het het drainageventiel is. Voor alle zekerheid wil ik nog even bevestiging horen of dat klopt. Verder weet ik niet goed waar ik dat kan vinden, hoe ik dat moet vervangen. Ik ben niet onhandig, maar zeker ook geen supertechneut, maar ik wil het wel zelf proberen op te lossen. Wie kan mij helpen met een foto (van de plaats waar het zit) of een filmpje of tekening of uitleg van hoe te vervangen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Martien

Re: Koffie in lekbak

2
Beste Martien,

Dat duidt inderdaad op een defect drainageventiel als de koffie niet meer uit de uitloop komt maar in de lekbak terecht komt.

Wellicht dat dit filmpje jou op weg kan helpen. In dit filmpje is eigenlijk alleen de behuizing het verschil, maar bij jouw koffiemachine kunnen de zijpanelen wat moeilijk los komen. Dus hierbij moet je redelijk wat kracht zetten.

Succes!

[youtube]https://youtu.be/Go1e2yN1vZU[/youtube]

5
Beste allemaal,

Dank voor jullie adviezen en het instructiefilmpje.
Ik heb het drainageventiel vervangen. Het viel niet mee, maar het is gelukt. Helaas wil de machine niet echt opstarten. Bij het aanzetten lichten de knopjes voor stoom en de ECO knop beurtelings op. Dat houdt in dat de zeteenheid of bereidingseenheid niet goed is geplaatst. Helaas kan ik niet ontdekken wat er mis is. Ik geloof dus dat ik de strijd maar ga staken en op zoek ga naar een nieuwe koffiezetter.

Maar misschien heeft iemand nog een gouden tip over de reparatie?

Groeten,

Martien

8
Mogelijk heb je de kabels van de microsschakelaar los gehad (gele en groene kabel of 2 gele kabels) en deze verkeerd teruggezet, waardoor er geen signaal wordt gegeven dat de zetgroep er weer in zit.

De kabels horen op de afbeelding hieronder op de onderste rechte pin en de gehoekte pin gestoken te worden.
Afbeelding

Verder is 6 jaar voor een Siemens/Bosch al een oude leeftijd inderdaad. Alvast oriënteren op iets nieuws kan geen kwaad ;)