Re: Hausbrandt Gourmet

3
Ik had het al in mijn review van de Academia gezegd: graag wil ik Hausbrand een herkansing geven door deze Gourmet te testen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Hausbrandt Gourmet

5
Ik heb deze koffie nu enkele dagen geprobeerd en ik moet zeggen dat 'ie me een stuk beter bevalt dan de Accademia. Vond ik die Accademia overdreven zoetig en fruitig, bij deze Gourmet vind ik de smaak een stuk beter in balans.
Het valt me op dat de bonen redelijk licht zijn gebrand en droog zijn, maar ook dat ze behoorlijk ongelijk van formaat zijn. Verder heb ik het idee dat ze al een tijdje geleden zijn gebrand (ik moest ook zes dagen wachten op het pakketje), want de crema was niet overdreven rijk en ik had bij het zetten ook last van vroege "blonding". Wat er uiteindelijk in het kopje kwam bleef wel lang genoeg staan.
De body zou ik omschrijven als "gemiddeld", het was geen mondvullend romige espresso. Wel was de smaak goed in balans, en vielen er veel verschillende smaakjes te ontdekken. Ook hier weer een vrij sterke zoetig fruitige en lichtzurige toon (zoals bij de Accademia, maar dan een stuk geraffineerder), misschien een huisstijl? Maar daarnaast gelukkig ook iets van noten en zelfs in de verte iets van chocolade. De smaak was vrij mild en plezierig, je kan hier makkelijk meerdere kopjes van drinken.
In de cappuccino vond ik de lichtzurige smaak iets te dominant, daar miste ik wat "kloten"(excusé le mot). Ik prefereer hiervoor zeker een wat zwaarder gebrande koffieboon met pit.

Voor wie houdt van een hoogwaardige, zoetig-fruitige koffie zonder zware brandtonen, en die redelijk mild maar niet laf is, kan ik deze koffie zeker aanraden.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder