Re: Eindelijk een goede molen (denk ik)

11
Vandaag is na lang wachten, na heel heel heel lang wachten, eindelijk mijn molen binnen gekomen. Ik moet nog contact opnemen met de verzender, want mijn kavel is incompleet binnengekomen. De molen is gelukkig wel compleet binnengekomen, maar de twee mengbekers die erbij zouden zitten waren er niet bij. Enfin, eerst maar eens checken of ze wel zijn meegezonden...

In elk geval even bezig geweest om de molen schoon te maken. Die was echt smerig. Maar dat tot daar aan toe. Na 'm uiteindelijk in werking te hebben gesteld, maalt deze molen erg inconsistent. De porties (single dose) zijn heel erg wisselend. Tussen 6.5 gram en 12.3 gram, zonder de instellingen te wijzigen. Misschien moet ik nog ergens iets bijstellen, maar ik heb geen idee wat. Iemand een idee?

Moet ik misschien gewoon aan het apparaat wennen? Moet 'ie na het schoonmaken eerst weer opnieuw "inlopen". Of is het wijs om hem eens een keer goed na te laten kijken bij bijv. CasaBarista.

Waar ik wel blij om ben, is dat de molen, ondanks dat deze zijn modificatie (nog) niet heeft gehad, niet sproeit met de koffie.
Zomertijd, Wintertijd, 't is altijd Koffietijd...

12
Ballie schreef:De porties (single dose) zijn heel erg wisselend. Tussen 6.5 gram en 12.3 gram
Ik vat 'm even niet. Als je met single dosing bedoelt dat je bijvoorbeeld slechts 14g in de maler gooit, dan komt er toch ook ongeveer zoveel uit?

Of bedoel je als je op de knop voor een dosis drukt, dat je dan de keer meer krijgt dan de andere.

Dat kan eraan liggen dat er maalsel in het kanaal tussen de maalschijven en de uitstroom in je filterbakje zit, en dat daar de ene keer meer van losraakt dan de andere.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

13
De molen kan een dosis voor 1 kop of voor 2 koppen malen. Ik heb dit verward en heb die voor 1 kop single dose genoemd. Heb nog even in de handleiding gekeken, deze noemt het single shot. Maar dat is in elk geval wat ik bedoelde. Mocht ook deze term niet kloppen, Please don't shoot the messenger, ik blaat ook gewoon de handleiding na...

Bij het afstellen merkte ik een flink verschil in gewicht tussen verschillende maalsels zonder tussendoor de instellingen te hebben gewijzigd.

Ik vind het niet erg als daar wat verschil tussen zit, maar wanneer ik bij het ene shot rond de 7 gram zit, bij het volgende shot bijna het dubbele heb en vervolgens dik onder de 7 gram zit, dan heeft het weinig nut om knoppen te hebben voor een single- en een double shot.

Zou het nog zo kunnen zijn dat deze verschillen komen door het reinigen van de machine? Door de ernstige vervuiling ben ik genoodzaakt geweest om dit met een vochtige doek en een ontvetter (muscle kitchen) te doen. Daarna uiteraard wel met een droge doek nog eens afgenomen.

Anders kan het bijna alleen maar het SCC (Static and Clumping Control) systeem zijn dat in de molen zit. Moet ik van de week anders nog maar eens mee spelen. Misschien dat 'ie verder dicht moet, of juist verder open. Maar ik wil natuurlijk ook weer niet dat er teveel gemalen koffie in de maalkamer achterblijft.
Zomertijd, Wintertijd, 't is altijd Koffietijd...

15
Ziet eruit alsof, bij "gesloten" klep, het maalsel er mooi uitkomt maar er wordt dan hoogstwaarschijnlijk ook wat koffie achter die klep vastgehouden en dan heb je dus altijd ook wat 'oud' maalsel dat in onvoorspelbare hoeveelheden meekomt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

17
Had gehoord dat het doseren niet perfect is maar dit is toch wel heel extreem.
Ik zou verder proberen hem af te stellen met goedkope supermarktbonen en eventueel toch die upgraded SCC aankopen?
Zijn de schijven nog scherp?
Het is een grote molen dus veranderingen die je aanbrengt hebben even tijd nodig om tot hun recht te komen. Als je de maalgraad aanpast duurt het wel even eer al het oude maalsel eruit is. Hopelijk kom je eruit want het lijkt me een prachtig apparaat. Er zijn genoeg mensen die er tevreden van zijn maar jammer genoeg zijn er ook die er niet mee overweg kunnen. Met al die knappe koppen hier zou het toch moeten lukken!
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

18
Als je een maler compleet hebt schoongemaakt dan zullen de keren erna de hoeken en gaten zich weer vullen met maalsel. Aangezien dat niet consistent gebeurd kun je verschillen krijgen. Zodra alles weer is gevuld moeten de resultaten stabiel zijn. Als je na 10 keer malen nog geen consistente resultaten hebt dan is er iets anders aan de hand.

Als na bovenstaande de boel nog niet stabiel is dan zul je de schijven moeten controleren. Botte schijven zorgen ook voor zeer wisselende resultaten. Als beide niet het gewenste resultaat geven dan is er iets goed mis met de maler.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

19
Er is op coffee forums.uk heel veel te doen over deze molen, hier een niet onbelangrijk draadje; http://coffeeforums.co.uk/showthread.ph ... -R-S-E-Mod" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder lezen? http://coffeeforums.co.uk/forumdisplay. ... o-Grinders" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.