Re: Eindelijk een goede molen (denk ik)

21
De schijven voelen scherp aan, maar dat gezegd hebbende, heb ik geen idee hoe een scherpe schijf aan moet voelen of hoe een botte schijf aan voelt. Het lijkt mij dat een botte schijf (enigszins) glad aan moet voelen en dat is zeker niet het geval...

Ik heb de molen inderdaad helemaal schoongemaakt. De molen is minimaal een maand, maar zeer waarschijnlijk enkele maanden niet gebruikt. De maalkamer zat weliswaar niet vol, maar bevatte wel veel resten gemalen koffie. Die wilde ik er liefst uit hebben. Bovendien kon de molen wel een poetsbeurtje gebruiken. Ik heb alleen de motor er niet uit gehad, voor de rest zijn alle onderdelen die ik los kon krijgen eraf geweest. Ik kreeg alleen de bovenste maalschijf niet los. Daar zal ik denk ik toch een bredere schroevendraaier voor nodig hebben. De breedste die ik heb is net iets smaller dan de kop van de bouten...

Vervolgens heb ik een aantal maalsels gemaakt. Maar na zo'n 7 à 8 maalsels heb ik het even opgegeven. Dan weer 6 gram, dan weer 8, dan weer 14 gram en dan ineens weer 6 gram (ongeveer). Dat zijn in mijn ogen toch ongewenste fluctuaties. Maar van 't weekend ga ik er ff flink mee aan de slag. Die tip van de goedkope supermarktbonen ga ik zeker uitvoeren. Ik vind het eeuwig zonde om hier mijn goede (hoewel geen hele goed, maar wel hele lekkere naar mijn smaak) bonen aan te verspillen...

Ik heb de draadjes op coffeforums.co.uk doorgenomen, maar die mod ga ik nu nog niet uitvoeren. Daar wil ik nog even mee wachten. Eerst proberen of ik het zonder mod in orde kan krijgen...

En voor wat betreft die handleiding, die had ik al gedownload. Anders weet je helemaal niet wat je moet doen om de instellingen te wijzigen. maar toch bedankt voor de moeite van het opzoeken.

Ik vermoed dat ik de SCC te ver dicht heb staan, maar dat zal ik uit moeten testen. Van 't weekend maar eens kijken hoe de machine op verschillende instellingen reageert met de goedkoopste boontjes die ik kan vinden. Als dat na een aantal maalsels consistente hoeveelheden oplevert maak ik 'm weer leeg en gaan de goede bonen erin. Een paar klontjes neem ik dan maar voor lief. Die heb ik momenteel ook, maar die weet ik nu te elimineren door het opvangbakje goed te schudden voor de koffie in het filter gaat. Tja, dat bakje heb ik niet bij de Ceado dus dat wordt experimenteren hoe ik dat op ga lossen. Heb al 't één en ander aan tips op dat vlak gelezen, zoals de Weiß Distribution technique. Maar we zullen zien of er iets in die richting nodig is, en zo ja, wat er nodig is...
Zomertijd, Wintertijd, 't is altijd Koffietijd...

22
Vandaag lekker op tijd klaar met werken en na een tussenstop snel naar huis. Natuurlijk geen geduld gehad en toch maar met mijn goede boontjes de machine verder afgesteld. Ik heb de SCC wat verder opengezet. Het resultaat is dat ik nu slechts hele kleine afwijkingen heb in de maalsels.

De eerste koffie is er mee gezet en die is prima in de smaak gevallen. Dus voorlopig zijn we er blij mee...

Iedereen die gereageerd heeft, bedankt voor de moeite en de tijd die jullie eraan hebben besteedt. Dat wordt zeker gewaardeerd.

26
Zojuist de reactie van mijn vrouw, die het toch wel erg veel geld vond voor een koffiemolen: Ze vindt 'm nog steeds erg groot en duur, maar veel praktischer dan mijn vorige molen(tje) (omdat er minder koffie gemorst wordt) en de koffie vindt ze vele malen lekkerder.

Ik moet ook zeggen dat de smaak er enorm op vooruit is gegaan. Groot verschil is ook dat ik voorheen 43mm maalschijfjes gebruikten, en nu 83mm schijven gebruik (niet zelf opgemeten, deze info komt van de site van Ceado).

Nu rest nog het tweaken voor de optimale hoeveelheid en fijnheid van het maalsel. Dus dat is steeds een beetje aanpassen en proberen.

Voorheen ging er meer koffie in het filter dan nu, dus da's wennen, vooral voor mij. Maar het betekend ook minder maalsel dat ik weggooi, omdat ik niet meer zoveel over de rand schuif. Ons ben'n zunig :mrgreen:

27
Ik heb de molen nu enkele weken in gebruik en ik ben er zeer tevreden over. Sinds ik de SCC wat verder open heb gezet geen problemen meer gehad met het doseren.

Ik experimenteer alleen af-en-toe wat met de hoeveelheid koffie, of wat fijner maalsel. Met name omdat de koffie meestal binnen 4 seconden al begint te lopen en dit naar wat ik erover gelezen heb 5 à 6 seconden moet duren. Alleen, door 'm fijner af te stellen loopt vervolgens de koffie (op een heel iel straaltje en wat gedruppel na) helemaal niet meer door. Dus weer terug naar de vorige stand.

De koffie smaakt verder goed, dus ik denk dat ik het maar zo laat...

De molen laat zich overigens wel heel eenvoudig verstellen. De hendel die dit verzorgt is traploos, dus is steeds met een fractie van een millimeter te verstellen.

Malen gaat enorm snel. Binnen 2 seconden een maalsel voor 1 kop, en iets meer dan 3 seconden voor een dubbele bak. En erg stil.

Het schoonmaken is een fluitje van een cent. 3 Schroeven losdraaien en je kunt het bovenste deel van de maalkamer er zo vanaf tillen. De onderste maalschijf kun je daarna vrij eenvoudig losschroeven waarna je met de stofzuiger de maalkamer goed leeg kunt zuigen. De schijven zijn vervolgens met een borsteltje goed schoon te borstelen. Ik krijg alleen nog steeds de schroeven van de bovenste maalschijf met geen mogelijkheid los. Daar moet ik toch nog eens iets op zien te vinden...

Re: RE: Re: Eindelijk een goede molen (denk ik)

29
Pti schreef:Het losschroeven van maal schijven is iets dat ik nooit aan zal raden. Het is te makkelijk om ze een paar honderdste of zelfs tienden ongelijk terug te plaatsen wat echt rampzalig is voor de maal kwaliteit.
Is er eigenlijk een goede methode om ze goed te krijgen? In een tweedehands maler worden toch wel vaak nieuwe schijven geplaatst..
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)

Re: RE: Re: Eindelijk een goede molen (denk ik)

30
Pti schreef:Het losschroeven van maal schijven is iets dat ik nooit aan zal raden. Het is te makkelijk om ze een paar honderdste of zelfs tienden ongelijk terug te plaatsen wat echt rampzalig is voor de maal kwaliteit.
Als je schoon werkt is er geen probleem, maar dat is dan ook een eerste vereiste.
Goed kwasten, stofzuigen en liefst ook nog een flesje lucht of een compressor voorhanden hebben.
Ik heb al tientallen molens onder handen gehad, in het begin ook wel eens de fout ingegaan, maar was altijd op het schoonmaken terug te voeren.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.