Re: Onderhoud schoonmaken Koffiemolen / maler

21
Jazeker! Wanneer de koffie niet goed smaakt kwam dat door een vieze koffiemolen. Na schoonmaak veel betere smaak als in zachter en minder scherp/bitters.
(en ik hou van schoon als het om mijn koffie spullen gaat)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

23
Ik maak mijn Major zelden schoon. De doser allicht elke dag, en ook altijd even een "purge" voordat ik koffie zet, maar de paar keer dat ik de maalschijven schoonmaakte vond ik dat er bar weinig maalsel was achtergebleven in de maalkamer en tussen de schijven.

Dat heeft vanzelfsprekend ook te maken met wat voor bonen je gebruikt: hoe vetter hoe meer aanslag. Maar ik ben niet het type dat heel lichte bonen gebruikt, juist meestal Full City tot Full City plus.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

25
Ik gebruik geen donkere brandingen hoor. Ik vernam altijd aanslag op de maalschijven. Nu zijn de tanden van een conische maalschijf ook een stuk dieper dus wellicht dat het daaraan ligt.
Tsja, ik kan mijn vinger er ook niet op leggen. Het is gewoon wat ik ervaar.
Kan zomaar onder O.C.D. vallen in mijn geval...
obsessief-compulsieve dwangstoornis.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

26
bobbee schreef:
Kan zomaar onder O.C.D. vallen in mijn geval...
Afbeelding

obsessief-compulsieve dwangstoornis.
Je bedoelt Obsessive Coffee Disorder?? :lol:
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach