Re: Daar gaan we! (Bezzera Magica)

21
Inmiddels ben ik van koffie gewisseld. Gisteren om 'in' te komen een 'vers' gebrande espresso melange gebruikt van de lokale brander.

Maarrrr na vandaag over te zijn gestapt naar andere vers (3 dagen) gebrande bonen uit Mexico op 200 ontstaat er vanzelf de vraag hoe vers die andere waren.

Want alles blijkt nu anders. Waar mijn maler in 7 seconde een redelijk gevulde enkele houder maakte maalt hij nu op dezelfde tijd bijna de helft en veeeel fijner. Bijna poeder. Als ik hetzelfde tamp als voorheen druppelt de koffie er nu uit. De temperatuur is ook lager lijkt wel. Ga ik meten. Nu uitzoeken hoe de vario het beste resultaat gaat geven.

Tips?

En bij idle drupt er vrij constant een druppel onderuit de groep. Eén per 20 seconden ongeveer. Klopt dat?

Mijn drukmeter loopt elke keer vrij makkelijk naar de 12 bar. Dit is iets te hoog toch? Maalgraad grover maken?

En wat doen jullie aan het spetteren in een kopje? Gewoon voor het oog en een mooie crema zonder spetters en belletjes. Mijn uitloop is vrij hoog. Extra kopje eronder?

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
** Bezzera Magica - Eureka Mignon Specialita **

22
jimmy_zeropm schreef: (3 dagen) gebrande bonen uit Mexico op 200
Is niet duidelijk wat je bedoelt met "op 200". Als de bonen 3 dagen geleden zijn gebrand kun je die nog wel een dag of twee laten rusten.
jimmy_zeropm schreef:Waar mijn maler in 7 seconde een redelijk gevulde enkele houder maakte maalt hij nu op dezelfde tijd bijna de helft en veeeel fijner. Bijna poeder.
"redelijk gevulde" is geen maat om mee te communiceren. Zeggen hoeveel gram, in tienden, vergeleken met hoeveel gram in tienden bij die andere bonen kan iets zeggen.
jimmy_zeropm schreef:Als ik hetzelfde tamp als voorheen druppelt de koffie er nu uit
Kan zijn dat je nu toch ineens veel fijner bent gaan malen, je maler per ongeluk anders hebt afgesteld.
jimmy_zeropm schreef:Mijn drukmeter loopt elke keer vrij makkelijk naar de 12 bar.
Je bedoelt de meter die de extractiedruk aangeeft?

Was die gisteren nog lager?

12 bar lijkt me erg hoog, ik zou de zetdruk van de machine op maximaal 9 bar (laten) afstellen.
jimmy_zeropm schreef:Dit is iets te hoog toch? Maalgraad grover maken?
Grover malen kan handig zijn maar heeft niet veel van doen met de maximale zetdruk waarop je OPV is afgesteld.
jimmy_zeropm schreef: Mijn uitloop is vrij hoog. Extra kopje eronder?
Ja
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

24
jimmy_zeropm schreef:Met 200 bedoel ik de brandtemperatuur.
Heb jij die bonen gebrand? Of heeft de winkelier je iets gezegd als "op 200 gebrand"? Heb je enig idee wat daarmee wordt bedoeld? Het kan slaan op de eind-temperatuur van de branding, maar als je niet weet welke brander, hoe lang de branding duurde, hoe de stijging van de temperatuur verliep en waar de probe zat, zegt dat helemaal niets.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

25
En elke boon is anders. Sommige moeten extreem fijn worden gemalen en andere grof voor exact dezelfde brew ratio in tijd dus dat zegt niks. Er bestaat niet één maalgraad voor bonen. Over een periode van twee weken zal je maalgraad zelfs veranderen bij gebruik van eenzelfde boon. De maling kan zelfs in één dag compleet veranderen als het weer van heel droog naar heel nat gaat.

Die 12 bar is waar je OPV op staat afgesteld. Het is zeer aan te raden doe op max 9 bar af te stellen voor een betere smaak. Als je grover gaatvmalennloopt de boel alleen nog maar harder doordat er wederom 12 bar op de koffie komt. Als je rond de 9 bar blijft met een max van 12 bar zoals nu dan zal het er aan alle kanten veel te hard uit gaan spuiten. Enige remedie is de OPV lager afstellen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

26
De 200 is inderdaad de eindtemperatuur. Ik zie hem dat instellen, minuutje of 20 later zijn ze klaar. Verder weet ik er weinig van. Zijn apparaat ziet er uit als een soort stoomlocomotief ;-). Met een raampje, een afzuiging naar het dak en voor een bak waar de hete bonen instromen om al draaiend af te koelen.

Kan ik de opv zellf afstellen zonder dat ik daarmee de garantie op het spel zet? En hoe doe je dat?

Maar nog meer de vraag... als 9 bar zo heilig is, waarom zetten ze het dan op 12? Ik hoor sinds vanavond ook een hoge fluit uit de machine komen.

En na het uitzetten gedurende een minuut of tien af en toe een druppel sissen alsof er een druppel op een gloeiende plaag valt. Maar dan wel binnenin het apparaat?

27
Ik lees dit topic nu pas, maar hier hetgeen wat in mij opkomt:

De bonen die je nu hebt worden met de molen in dezelfde stand als bij de vorige bonen, veel fijner gemalen. Dus die maalgraad zou ik maar eens wat grover zetten. Je huidige bonen zijn denk ik droger waardoor ze veel makkelijker tot stof vermalen worden. Het water kan er dan moeilijker doorheen komen waardoor de druk in je machine te hoog oploopt en het water erg moeilijk door de puck heen komt. Dat verklaard ook waarom de koffie er meer druppelsgewijs uit loopt.

Door die te hoge druk zou er ergens een lek kunnen zijn ontstaan waardoor je die "druppel op een gloeiende plaat" hoort. Ik vermoed dat er ergens wat water lekt en op de boiler of op het verwarmingselement terecht komt. Heel snel na laten kijken als dit niet zelfstandig mogelijk is en zo nodig laten herstellen. Misschien kan dit nog binnen de garantie. Kunnen ze meteen naar de instelling van het OPV kijken...

Nu nog even over je waterreservoir. Daar zitten als het goed is 2 slangetjes in. Bij 1 daarvan is er een hoekje uitgesneden waardoor deze eindigt in 2 puntjes. Dit is de slang waardoor het water de boiler in gaat. De andere is een retourslang. Op die eerste slang kun je een antikalkfilter zetten. Dit is een plastic doosje van wit of doorzichtig plastic waarin harskorreltjes zitten. Deze halen veel kalk uit het water en zijn doorgaans een maand of 3 bruikbaar. Maar daarover kan de leverancier je meer vertellen. Ik heb er zelf een filter van Bezzera in zitten. Deze zijn onder andere verkrijgbaar bij CasaBarista.
Zomertijd, Wintertijd, 't is altijd Koffietijd...

28
jimmy_zeropm schreef:Kan ik de opv zellf afstellen zonder dat ik daarmee de garantie op het spel zet? En hoe doe je dat?
Als je een beetje rond zoekt vind je snel het antwoord, en mocht je er toch liever niet aan beginnen dan kun je het laten doen.
jimmy_zeropm schreef:Maar nog meer de vraag... als 9 bar zo heilig is, waarom zetten ze het dan op 12?
Wie zegt dat het "heilig" is? 8 bar kan ook heel goed werken, maar meer dan 9 bar zou ik niet aanbevelen.
jimmy_zeropm schreef:Ik hoor sinds vanavond ook een hoge fluit uit de machine komen.
Lijkt me toch tijd worden om de winkel even te bezoeken, wat heb je aan garantie als je d'r geen gebruik van maakt.
jimmy_zeropm schreef:En na het uitzetten gedurende een minuut of tien af en toe een druppel sissen alsof er een druppel op een gloeiende plaag valt. Maar dan wel binnenin het apparaat?
Vanwaar het vraagteken? Ik kan niet zeggen of het van binnenuit komt maar jij bent ter plekke en je kunt simpel nagaan waar het exact vandaan komt, je kunt er een kort clipje van maken en het hier posten, dan wordt het wel duidelijk.

30
Even een update want inmiddels alweer een paar weken onderweg.

Wat zullen we zeggen, laten we beginnen met dat mijn leven is veranderd hahaha. Vooral het ochtendritueel was even wennen.. eigenlijk nog. Dit weekend ga ik een tijdklok aanschaffen om doordeweeks wat meer comfort daarin te maken ;-).

Maar dan de echte zaken;

De eerste indruk tot zover is dat de Bezzera echt een mooie, solide machine is. Mooi afgewerkt, makkelijk schoon te houden, degelijk en toch enorme eyecandy. De zetgroep was nieuw voor mij en dus even wennen. Je zou het beste kunnen zeggen dat het leeft. Het sist en het sputtert af en toe en zo nu en dan verdampt er ergens wat maar dat is best een mooi onderdeel van het geheel.

Het zetten van espresso of andere dranken is trial and error. Vooral error. En het gekke is, het lijkt te verschuiven. Ik probeer zo min mogelijk variabelen te veranderen en eerst constant te worden. Valt niet mee. Ik denk dat één op de 5 echt lekker is, 2 op de 5 ok, en 2 gaan zo de bak in. Dat is gek want ik probeer zoveel mogelijk alles exact hetzelfde te doen.

Ik heb mijn maler op 8 seconden staan op de fijnste stand. Toch geeft dit gemengd resultaat. Ik kan er moeilijk de vinger opleggen maarrrr, de betere espressos zijn altijd icm met het fluiten van de OPV. Ik merk dat sowieso bij de meeste espressos de zwarte straal, de eerste fase, gelijk heel fors qua volume is. En dan pas een straaltje wordt.

De temperatuur vind ik ook lastig te controleren. Ene bakkie goed heet, andere lauw. Ik verwarm mijn kopjes voor het zetten door ze even te vullen met kokend water uit de machine.

Onlangs was ik bij mijn lokale Italiaan te eten. Natuurlijk goed gekeken wat hij deed. Het eerste wat mij opviel is dat hij vooral heel weinig tot niets deed ;-). Gewoon, malen, tampen zonder te kijken, kopje eronder en laten lopen. Het resultaat is iets wat ik er hier nog niet uit heb gekregen. Vooral de dikte van de koffie, een bijna honing achtige koffie met een prachtige vette crema. Wat ik thuis vooral zie aan mijn crema is dat deze uit hele kleine fijne belletjes bestaat, zo droogt het ook op op de wand van het kopje. Bij de Italiaan was er een mooie glansachtige vettige laag aan de wand te zien. Echt een flink verschil.

Melk opschuimen gaat prima, maar een latte art is nog verre van haha. Het is wel art hoor, in vrije vorm gezien dan!

Ik heb tevens de filter ombouwkit gedaan. Tegen kalk. Is het nodig om de machine handmatig te ontkalken voor de eerste twee weken gebruik zonder filter? Of loopt dat zo een vaart niet?

De tweekops filter geeft over het algemeen voor een doppie een betere succes ratio dan de enkelkopsfilter. Gebruik ik de zeef uit de tweekops in de enkelkops dan word het over het algemeen een waterige bak zonder crema.. Opvallend.

En wat gaat mijn koffie hard. Ik moet snel constant worden want de kilo's vliegen er doorheen ;-).

Ja en waar gaat het dan over... nou, over dat kopje van gisteravond, welke een uur na drinken nóg in mijn mond aan het rondreizen was. Dat begrijpen maar weinig mensen als je het uitlegt trouwens ;-). Zo lekker!