Eigenlijk was mijn besluit een tijdje geleden al gemaakt: als de Wega verkocht is koop ik een Eureka Zenith 65E. Dat lijkt me een leuke molen. Je kan hem makkelijk schoonmaken en daarbij verandert de maalstand niet, maalstand is zeer makkelijk verstelbaar, 65mm, relatief klein met de kleine hopper en voor 595€ niet de hoofdprijs.
Review:
https://www.bellabarista.co.uk/pdf/Eure ... rMiniE.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan begin je natuurlijk verder te lezen en kom je de Eureka Olympus 75E tegen:
https://www.bellabarista.co.uk/pdf/EURE ... REVIEW.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Eigenlijk dezelfde molen maar met 75mm schijven, zwaardere motor, ... Maar het feit van de 75mm opent een deur, een deur naar de 75mm titanium coated Mythos schijven! Schijven die (volgens bovenstaande review) de molen naar een hoger niveau zouden tillen en een duidelijke verbetering zou zijn tov de Zenith.
Ik vraag me dan natuurlijk af wat je er van moet geloven... Zou een Olympus een verbetering in smaak geven met zijn standaard schijven? Zou 10mm echt verschil kunnen maken? Of is het de 10mm + zwaardere motor + betere (?) lagers? Ik herinner me een topic nog niet zo lang geleden van iemand die vroeg achter het smaakverschil tussen 64mm en 84mm. Er was uiteindelijk geen duidelijk verschil...
Is het verschil tussen de Zentih en Olympus eigenlijk niet gewoon de productiviteit?
Ze schelen toch 350€ van elkaar (met Mythos schijven), als het verschil in smaak er is heb ik geen probleem om meer uit te geven voor de Olympus maar blindweg dat geld opleggen door 1 review en voor peace of mind is toch wel wat zot...
Zijn er andere molens die de moeite zijn in het ... - 999€ prijsbereik? Iets van Compak dat de moeite is?
Ik weet dat hier mensen zitten met veel ervaring en die kunnen misschien een andere invalshoek toelichten.