Plotseling flink heter of ineens koel is niet mogelijk, maar dat zal met gas evenmin zo hard gaan als bijvoorbeeld met de kleine Roastilino. Als ik daar het element uitzet duikelt de boontemp omlaag, maar die plotse wendingen zijn ook helemaal niet nodig. De PID kan in een fluid bed brander wel heel precies een lijn volgen maar dat gaat met de FZ-94 ook vrij netjes. Ik neem een recente branding als achtergrond en zie dan of ik iets onder of boven het plan zit en kan dan de trommel of airflow tijdig aanpassen en/of de brandduur wat verlengen of inkorten, rustig op FC aansturen en zodra die begint naar het percentage kijken dat de ontwikkelfase duurt, en mikken op rond de 23%, intussen ook de kleur van de boontjes goed volgen en onmiddellijk stoppen en koelen wanneer me dat goed lijkt.
Wedj schreef:Waarom elektrisch?
Het ding is zo ontworpen en ik vind het ook wel handig dat hij nog net op een normaal 16A circuit kan werken.
Wedj schreef:Toen ik op zoek was werd dat afgeraden op basis van langzamere reactietijd op aan en afschakelen.
Wanneer je weinig kunt regelen aan airflow en drumsnelheid dan is het aan/uit zetten van de elementen wel van beperkte invloed. Maar de warmte in drie (of eigenlijk vier) stappen regelen (3 aan, 2 aan, 1 aan en 0 aan bij restwarmte) en ook nog heel precies airflow en drum regelen middels 'frequency drives' vanuit Artisan, dat werkt behoorlijk precies.
Wedj schreef:Als ik jouw verhaal lees is indien tijdig anticiperen en de mogelijkheid van de drie elementen afzonderlijk in en uit te schakelen valt het reactietijd gebeuren wel mee
In onderstaande recente branding loopt de Rate of Rise wat te ver terug kort voor het einde, dan "red" ik dat (zie minuut 11-12) door middel van stapsgewijs aanpassen airflow en drum speed en trek ik de RoR weer wat op tot het eind. Volgende keer dus met dezelfde bonen het laatste element iets later uitzetten en tijdig airflow minderen en drum iets versnellen.
tanzania16jun2016.png