Jochen_P schreef:Een grind on demand is toch net gemaakt om net zoveel te malen als je nodig hebt? Ik doe 2 tot 6 shots op een dag. Ik vind het jammer om elke morgen 8g weg te malen, maar maak me er ook niet druk om hoor. Minder is mooi meegenomen, en een molen die ontworpen is als een OD heeft gewoon minder retentie
In een zaak waar je 6 -8 kg op een dag maalt gebruiken ze eerder een hopper dacht ik?
Een GOD is voor horeca gemaakt om elke keer hetzelfde te malen zonder een volle doser. Je krijgt er inderdaad elke keer hetzelfde uit maar daarvan is 8-15gr oud wat er nog in zat en de rest vers. De hoeveelheid in en uit zegt namelijk helemaal niks tenzij je eerst de hele maler schoonmaakt en alles uit gaat zuigen en er dan evenveel uitkrijgt als je er in hebt gedaan. Als je wilt dat je GOD elke keer hetzelfde aan gewicht gaat geven zul je een redelijk volle hopper moeten hebben. Als je weinig bonen in de hopper doet zullen de hoeveelheden nooit consistent gaan worden. Een GOD is altijd ontworpen om met redelijk volle hopper te werken.
Een GOD heeft altijd meer retentie dan een doserversie omdat je bij een GOD nergens bij kunt met een kwast en bij een doserversie wel. Als je niet voor elke sessie (ja, na een uur niet gebruikt is die 8-15gr retentie ook oud en dus hetzelfde als in de ochtend) minimaal 8gr weg wilt gooien moet je juist geen GOD kopen maar een maler met doser of een handmaler en single dosen. Een Mazzer Major met doser bijvoorbeeld geeft weinig retentie en is geweldig qua smaak. Een HG One geeft 0,2gr retentie.
Bereken dat als je altijd verse koffie wilt je zeg 2 a 3 *8gr = 16-24gr per dag weg moet gooien (per sessie 2 espresso). Laten we het op gemiddeld 20gr houden wat 365 * 20 = 7,3KG per jaar. Bij een gemiddelde prijs van 25 euro per kilo is dat 182,50 euro per jaar aan verspilde koffie bij een GOD tov single dosen met een doser of handmaler.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60