Standaard hoeveelheden Miele CM 6310

1
Sinds gisteren ben ik de eigenaar van een Miele CM 6310.
Fraaie en fijne automaat, echter 1 ding krijg ik niet helder, niet na bestuderen gebruiksaanwijzing, maar ook niet na bellen met Miele.
Ik kan namelijk de grootte (qua hoeveelheid) van de diverse koffievarianten aanpassen, maar in het menu staat niet wat de standaard hoeveelheid is. Natúúrlijk kan ik elke variant bereiden en dan meten wat dat is, maar dat vind ik omslachtig en ook wel zonde van energie, bonen, water enzo. Is er iemand die deze informatie wél heeft? ( en dat dan ook wil delen? ;-) )

Re: Standaard hoeveelheden Miele CM 6310

2
JeMoeder schreef:in het menu staat niet wat de standaard hoeveelheid is.
is er een "standaard hoeveelheid" dan, wordt dat wel ergens gesteld in de handleiding?

Probeer eens 14g bonen voor 30g espresso en varieer daarop al naar gelang je smaak.

Dan ga ik er wel vanuit dat je bonen koopt bij een goeie brander, of bij een zaak die ze van een goeie brander heeft en met een branddatum die niet te lang geleden is.

Als het "100% arabica" bonen van de buurtsuper of het kruidvat zijn zonder branddatum dan maakt het gewoon niet zoveel uit wat je instelt, gewoon genoeg melk en suiker erbij doen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Standaard hoeveelheden Miele CM 6310

4
JeMoeder schreef:In de gebruiksaanwijzing wordt gesproken over 9 tot 14 gram koffie.
Dan zou ik 'm op max houden, 14g en hopen dat het ook 14g is
JeMoeder schreef:ik geloof dat ik mijn vraag niet helemaal helder heb gesteld: ik bedoel hoeveelheid als in aantal milliliters.
Volume zegt heel weinig want bij de ene boon is er meer 'crema' en dus meer schuim/lucht in je koffie dan bij de andere. De enige zinnige manier is het meten van het gewicht, wat ook eenvoudig is te doen met een goedkoop en precies weegschaaltje.

Maar met zo'n volautomaat wordt vaak vrij matige kwaliteit aan bonen gebruikt, de machines zijn zelf al erg matig wat begint met een goedkoop maal-mechanisme dus het maakt over het geheel weinig uit, is mijn verwachting, gewoon suiker erin, melk erover en een koekje d'r bij.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino