Hallo,
Ik heb een ruime ervaring met diverse volautomaten en heb een reparatie van een Gaggia New Espresso06 in ontvangst genomen, daar heb ik nu een beetje spijt van. Het apperaat bevat een pompje met overdrukventiel en een boiler met pistonhouder.
De klacht was weinig druk en geen crema op de koffie. Ik heb de pomp met overdrukventiel op functioneren getest, die lijken me beiden in orde.
Met testen kwam er water langs de piston, nieuwe ring besteld en alles goed schoongemaakt en ring vervangen, dacht dat het hier mee was opgelost maar helaas. Hij blijft lekken/spetteren langs de piston en er wordt een klein beetje water geloosd via een ventiel op de boiler.
kan
Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met dit machientje en kan zeggen wat normaal is, ik heb een beetje gedraait aan het overdrukventiel en kan mij voorstellen dat hij nu te hoog afgesteld staat waardoor hij water ergens anders dus langs de piston spuit.
Of kan er bij de piston iets anders versleten zijn (kunstof stripjes) waardoor hij niet goed afdicht?
Re: Gaggia New Espresso06
2Ha Frans, Een piston is een zuiger wat jij met Piston omschrijft noemen we een PF portafilter Portable filter, filterhouder etc.
Dat gespetter zou wel eens een versleten rubber kunnen zijn, dat is de groepsrubber daar waar de PF met de rand op aansluit, in dit geval waarschijnlijk wat minder, je moet eigenlijk je gezonde verstand laten spreken en even doorhebben hoe zo'n machine werkt en dan zie je vanzelf wat er eigenlijk aan de hand is, als je het niet allemaal begrijpt is er hier de immer helpende man uit Delft Han.R, daar kan je waarschijnlijk ook terecht, makkelijk als je een beetje in de buurt woont!?
Dat ventiel kunnen er 2 zijn, een overdruk die aan het lekken is gegaan, of het vacuumventiel, die er voor zorgt dat je boiler niet in elkaar getrokken wordt bij het afkoelen naar kamertemp, onderschat nooit een vacuum.
Maak wat foto's dan kunnen we meepraten, anders is het meer raden!
Dat gespetter zou wel eens een versleten rubber kunnen zijn, dat is de groepsrubber daar waar de PF met de rand op aansluit, in dit geval waarschijnlijk wat minder, je moet eigenlijk je gezonde verstand laten spreken en even doorhebben hoe zo'n machine werkt en dan zie je vanzelf wat er eigenlijk aan de hand is, als je het niet allemaal begrijpt is er hier de immer helpende man uit Delft Han.R, daar kan je waarschijnlijk ook terecht, makkelijk als je een beetje in de buurt woont!?
Dat ventiel kunnen er 2 zijn, een overdruk die aan het lekken is gegaan, of het vacuumventiel, die er voor zorgt dat je boiler niet in elkaar getrokken wordt bij het afkoelen naar kamertemp, onderschat nooit een vacuum.
Maak wat foto's dan kunnen we meepraten, anders is het meer raden!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
3Helaas alleen uitgebreide ervaring met de Gaggia Classic varianten.
Wat me direct opvalt aan de New Espresso06, Color, etc. is de afwijkende groepring.
Ik neem aan dat je de groepring door het juiste type hebt vervangen.
Wat na jaren van gebruik ook nog kan, is dat de voering van de bajonetsluiting versleten is.
In dat geval ben je bij benadering EUR 35,- lichter.
Als ik het goed begrijp heb je geen filterdrager met manometer.
Je mag die van mij wel even lenen. Mocht je aan de andere kant van het land wonen is er misschien een forumlid die er één heeft voor een Gaggia.
Wat me direct opvalt aan de New Espresso06, Color, etc. is de afwijkende groepring.
Ik neem aan dat je de groepring door het juiste type hebt vervangen.
Wat na jaren van gebruik ook nog kan, is dat de voering van de bajonetsluiting versleten is.
In dat geval ben je bij benadering EUR 35,- lichter.
Als ik het goed begrijp heb je geen filterdrager met manometer.
Je mag die van mij wel even lenen. Mocht je aan de andere kant van het land wonen is er misschien een forumlid die er één heeft voor een Gaggia.
4Bedankt voor jullie reacties,
Ik bedoel inderdaad de filterhouder ipv piston.
Dat ventiel op de boiler zou inderdaad wel eens een vacuum ventiel kunnen zijn, dat ken ik niet bij een volautomaat.
De ring tussen de houder en de boiler heb ik vervangen voor een identiek exemplaar, nieuw besteld.
Ik heb zelfs al de hele boiler uit elkaar gehaald, alles ziet er eigenlijk als nieuw uit.
Overdrukventiel van de pomp is een kunstof uitvoering, helaas brak hij net af toen ik hem weer terug wilde plaatsten. Maar zover ik zie is dit een vrij standaard saeco ventiel en alleen overdruk en geen brewdruk ventiel.
Beetje googelen leverde me net dit forum op,helaas is mijn Duits niet zo geweldig. Ik lees wel dat het ventiel op de boiler ook wel eens voor de brewdruk kan zorgen.
https://www.kaffee-netz.de/threads/gagg ... cks.24818/" onclick="window.open(this.href);return false;
De gaggia classic het wel de zelfde filterhouder, is dit een soort standaard? Heb nog een inbouw aeg staan, misschien past dat ook wel??
Ik woon in Lelystad dus even filterhouder omruilen is niet zo makkelijk.
foto's volgen
Ik bedoel inderdaad de filterhouder ipv piston.
Dat ventiel op de boiler zou inderdaad wel eens een vacuum ventiel kunnen zijn, dat ken ik niet bij een volautomaat.
De ring tussen de houder en de boiler heb ik vervangen voor een identiek exemplaar, nieuw besteld.
Ik heb zelfs al de hele boiler uit elkaar gehaald, alles ziet er eigenlijk als nieuw uit.
Overdrukventiel van de pomp is een kunstof uitvoering, helaas brak hij net af toen ik hem weer terug wilde plaatsten. Maar zover ik zie is dit een vrij standaard saeco ventiel en alleen overdruk en geen brewdruk ventiel.
Beetje googelen leverde me net dit forum op,helaas is mijn Duits niet zo geweldig. Ik lees wel dat het ventiel op de boiler ook wel eens voor de brewdruk kan zorgen.
https://www.kaffee-netz.de/threads/gagg ... cks.24818/" onclick="window.open(this.href);return false;
De gaggia classic het wel de zelfde filterhouder, is dit een soort standaard? Heb nog een inbouw aeg staan, misschien past dat ook wel??
Ik woon in Lelystad dus even filterhouder omruilen is niet zo makkelijk.
foto's volgen
5Ik denk dat ik de oorzaak weet, er ontbreekt een onderdeeltje. die moet je gebruiken als je een filterdrager met maar één gaatje gebruikt.
https://www.beekman.nl/a/saeco-ventiel- ... 2-93645460" onclick="window.open(this.href);return false;.
https://www.beekman.nl/a/saeco-ventiel- ... 2-93645460" onclick="window.open(this.href);return false;.
6Hierbij wat foto's
https://goo.gl/photos/WyFdzxDrMkHGZLtZA" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
https://goo.gl/photos/WyFdzxDrMkHGZLtZA" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
7Ik ben even op het verkeerde been gezet. je hebt het over een BOILER ik zie geen boiler zoals ik ze ken, van een vacuumventiel zal waarschijnlijk geen sprake zijn.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s