tsja, waar zit het verschil.... Heb gelezen dat UTZ begonnen is door appie hein.....samen met guatamaleekse boeren...dit alles in 1997...
Fair trade is begonnen in 1988..
Wordt een beetje ondoorzichtig...
Re: Fair Trade versus UTZ ?
2Wat ik begrepen heb is dat Utz Kapeh groter is op koffiegebied. Bij Utz gaat het om een verantwoorde wijze van koffiebouw. Sustainable lijkt me hierin een belangrijk kernwoord.
Bij FairTrade lijkt me het zwaartepunt meer richting ´eerlijke prijs´ te liggen. Minder op de kwaliteit. Utz lijkt me daarom breder. Het lijkt me heel goed mogelijk dat Utz koffie bijna automatisch een fairTrade keur zou kunnen krijgen.
Maar ik ben bang dat dit soort organisaties elkaar liever de tent uit vechten.
Bij FairTrade lijkt me het zwaartepunt meer richting ´eerlijke prijs´ te liggen. Minder op de kwaliteit. Utz lijkt me daarom breder. Het lijkt me heel goed mogelijk dat Utz koffie bijna automatisch een fairTrade keur zou kunnen krijgen.
Maar ik ben bang dat dit soort organisaties elkaar liever de tent uit vechten.
Er gaat niets boven morgen.
3het wordt er dus weer eens niet makkelijker op
Cafes Castel en andere Spaanse producten in de Spaanse Winkel
5dat bedoel ik dus
6In de Volkskrant van dit weekend staat een aardig stukje over Utz, Bio en Max etc.
Goede uitleg over Utz kapeh is te vinden op hun website,
http://consumer.utzcertified.org/index. ... anguage=NL
En uitleg over maxhavelaar Fairtrade via...
http://www.maxhavelaar.nl/pages/templat ... t=K&rID=25
En over het verschil tussen Utz en Max van de website van Max Havelaar...
Goede uitleg over Utz kapeh is te vinden op hun website,
http://consumer.utzcertified.org/index. ... anguage=NL
En uitleg over maxhavelaar Fairtrade via...
http://www.maxhavelaar.nl/pages/templat ... t=K&rID=25
En over het verschil tussen Utz en Max van de website van Max Havelaar...
En over het verschil tussen Utz en Max van van de website van UtzZijn Max Havelaar en Utz Kapeh uitwisselbaar?
Allerminst. Zoals het schema hieronder laat zien, zit er een groot verschil in het doel en in de prijsbepalingen. Utz Kapeh-certificatie verplicht producenten die al een sterke marktpositie hebben aandacht te besteden aan mens en milieu. Max Havelaar is er juist voor de meest kwetsbare groep koffieproducenten: kleine boeren. Zij houden zich met moeite staande in de markt en verdienen normaliter veel te weinig aan hun koffie. Als Max Havelaar-kopers overstappen op Utz Kapeh gaat er iets fout. Kleine koffieboeren gaan er dan op achteruit. Maar als gewone koffie het Utz Kapeh certificaat krijgt is dat winst. De taak voor Utz Kapeh ligt dan ook bij de bulk van de markt: in de mainstream.
Max Havelaar heeft een ontwikkelingsdoelstelling: empowerment van kleine koffieboeren, om zich beter te weer te kunnen stellen in de reguliere markt die hen marginaliseert. Utz Kapeh wil koffiebranders een instrument bieden om hun inkoopbeleid voor de mainstream markt af te stemmen op duurzame productie.
Max Havelaar garandeert een minimumprijs die de kosten dekt, ook de sociale en ecologische. Dit heet kosteninternalisatie. Utz Kapeh laat de prijs over aan de vrije onderhandeling tussen koper en verkoper.
Max Havelaar gaat uit van wat de koffieboer nodig heeft. Die prijs wordt doorberekend aan de consument. Utz Kapeh gaat uit van wat de markt wil betalen, zodat de koffie voor de consument niet duurder hoeft te worden.
Max Havelaar richt zich alleen op organisaties van kleine boeren. Utz Kapeh werkt vooral met plantages en middelgrote boeren.
* Max Havelaar heeft een ontwikkelingsdoelstelling: empowerment van kleine koffieboeren, om zich beter te weer te kunnen stellen in de reguliere markt die hen marginaliseert.
* Utz Kapeh wil koffiebranders een instrument bieden om hun inkoopbeleid voor de mainstream markt af te stemmen op duurzame productie..
* Max Havelaar garandeert een minimumprijs die de kosten dekt, ook de sociale en ecologische. Dit heet kosteninternalisatie.
* Utz Kapeh laat de prijs over aan de vrije onderhandeling tussen koper en verkoper.
* Max Havelaar gaat uit van wat de koffieboer nodig heeft. Die prijs wordt doorberekend aan de consument.
* Utz Kapeh gaat uit van wat de markt wil betalen, zodat de koffie voor de consument niet duurder hoeft te worden.
* Max Havelaar richt zich alleen op organisaties van kleine boeren.
* Utz Kapeh werkt vooral met plantages en middelgrote boeren.
Inderdaad lijkt het ondoorzichtig, na bestudering lijkt me het verschil in benadering echter overduidelijk.Is UTZ CERTIFIED zoiets als Max Havelaar?
Max Havelaar en UTZ CERTIFIED zijn beide toonaangevende certificeringprogramma's. Zij zijn echter verschillend van opzet en doel, en vullen elkaar daarom aan in de koffiemarkt.
Max Havelaar en UTZ CERTIFIED hebben goed contact met elkaar en werken samen aan grote veranderingen op het gebied van verantwoordelijkheid en duurzaamheid in de koffie sector.
Door Max Havelaar koffie te kopen, betaalt u een hogere prijs die aan de koffiecooperaties wordt uitbetaald. Marktonderzoek toont echter aan dat de meerderheid van de consumenten niet bereid zijn om deze bijdrage te leveren. UTZ CERTIFIED is ervan overtuigd dat consumenten graag hun favoriete merk koffie blijven drinken vanwege de smaak, kwaliteit en de prijs. Veel mensen verwachten tegelijkertijd dat hun koffie op goede en verantwoorde manier is verbouwd. Met het UTZ CERTIFIED keurmerk heeft u deze garantie. UTZ CERTIFIED staat voor professionaliteit in het produceren van koffie en traceerbaarheid om dit te garanderen.
Het leven van een barista gaat niet over rosetta's....
Als kind was ik al dol op koffiekoppen!
Als kind was ik al dol op koffiekoppen!
7Daar ga ik eens even voor zitten . "mijn" merk Cafés Castel heeft sinds kort ook een Fair trade boon, die ik bij de volgende levering krijg. Vandaar mijn zoektocht in dat oerwoud van certificaten
9Geeeeen idee , zodra ik mijn eigen castelletje binnen heb zal ik hem gaan vergelijken met de nodige Eco, UTZ, vwm, Ukd etc . Kijken wat ik er zelf van vind.
Hoe dan ook , zal ik hem in het proefpaneel gooien, kijken wat jullie ervan vinden
Hoe dan ook , zal ik hem in het proefpaneel gooien, kijken wat jullie ervan vinden
10Ik snap de problemen ik heb zelf een webwinkel met fair trade artikelen. Daar wordt je helemaal gek van welk label aan wat hangt ..... zucht. ik begrijp de problemen ... maar ze zijn gelukkig beide voor een betere wereld Wij hebben met IFAT/Vereniging van wereld winkels/Fair Trade/Max Havelaar te maken en nog een paar andere die ook goed werk doen alleen zonder labels.... wat is wel goed en wat niet help!
De IFAT is de overkoepelde organizatie die Fair Trade labels toewijst en (o.a.Fair Trade en Max Havelaar)
Fair Trade Original is een organisatie die fair trade producten inkoop en is een afsplitsing van de wereldwinkels. En heeft een label gekregen van het IFAT.
Dan heb je nog door de Vereniging van wereld winkels (die weer via het IFAT Fair Trade gecertificeerd is) goed gekeurde leveranciers die ook fair trade spullen leveren.
En Fair Trade betekend niet EKO en EKO is niet automatisch fair trade maar zal er niet echt vervanaf zijn omdat EKO ook de sociale aspect goed moet zijn.
Ik denk dat je of Fair Trade(IFAT) of UTZ je nooit een verkeerde koop doet. Alleen met Fair Trade(IFAT) krijgt de kleine boer een betere prijs maar of dat een betere koffie oplevert....
De IFAT is de overkoepelde organizatie die Fair Trade labels toewijst en (o.a.Fair Trade en Max Havelaar)
Fair Trade Original is een organisatie die fair trade producten inkoop en is een afsplitsing van de wereldwinkels. En heeft een label gekregen van het IFAT.
Dan heb je nog door de Vereniging van wereld winkels (die weer via het IFAT Fair Trade gecertificeerd is) goed gekeurde leveranciers die ook fair trade spullen leveren.
En Fair Trade betekend niet EKO en EKO is niet automatisch fair trade maar zal er niet echt vervanaf zijn omdat EKO ook de sociale aspect goed moet zijn.
Ik denk dat je of Fair Trade(IFAT) of UTZ je nooit een verkeerde koop doet. Alleen met Fair Trade(IFAT) krijgt de kleine boer een betere prijs maar of dat een betere koffie oplevert....
Lelit Mara x, Aeropress, Bialetti Venus Moka pot samen met een DF83 maler en Nespresso Essenza Mini