Een gereviseerde en gerepareerde Jura F50 kopen met 10.000 op de teller. Waar op letten?

1
Ik ga begin volgende week kijken naar zo'n volautomaat maar ik vroeg me af of er nog leven zit in zo'n beestje (hoeveel kan er op de teller voor ze de geest geeft gemiddeld?), wat er zeker gebeurd moet zijn bij zo'n revisie, wat een goede prijs is, hoe ik zelf het onderhoud best aanpak om de hoeveel tijd (met hoeveel op de teller) en wanneer ook een aantal onderdelen best onderhouden worden door een professional.

Ik moet eerlijk zijn: ik heb zo de indruk dat volautomaten maar een jaartje of 5 meegaan terwijl een quick mill balf automaat bvb vier, vijf keer zo lang meegaat en die dus eigenlijk de meerprijs van aanschaf waard zou zijn. Ik denk echter dat ik een goede prijs krijg omdat ik ook mijn kapotte Jura voor een heel mooi bedrag kan inruilen daar.

Dank.

Re: Een gereviseerde en gerepareerde Jura F50 kopen met 10.000 op de teller. Waar op letten?

2
Ten eerste de productiedatum. Die staat onderop de machine op een barcode (bijv. 1320620020416004238) is een machine van april 2002. Na het maken van koffie of de puks netjes dik zijn en niet uit elkaar vallen (molen/maalschijven). Of de zetgroep niet piept en kraakt en laat de rechterzijde van de behuizing even openen (2 schroefjes). Dan zie je de belangrijkste onderdelen en of het daar netjes is (kalksporen, bedrading, oxidatie). Op ieder onderdeel staat overigens een datumstempel, dus als er zaken vernieuwd zijn kun je controleren. Een Jura kan zomaar 15 jaar meegaan mits goed onderhouden. Alle onderdelen zijn nog leverbaar. Succes


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

Re: Een gereviseerde en gerepareerde Jura F50 kopen met 10.000 op de teller. Waar op letten?

5
Ja, heb hem hier net aangesloten. Nu had hij ook een S9 staan (die hij nog moest repareren) maar die had een zwaarder leven gehad zei hij. Hoewel ik niet weet hoeveel er op de teller stonden, kan hij het natuurlijk over andere onderdelen hebben die er minder goed uitzagen. In elk geval zie ik niet zo heel veel verschil tussen de machines als in dat de F50 meer als goed genoeg is voor mij noden maar ik vroeg me wel af wat de verschillen dan wel waren. Ik dacht een dubbel verwarmingselement, grotere water en bonen reservoir en een meer geavanceerde maler en de gemakkelijkheid van een one-touch cappuccino. Ze hebben wel geen van beiden een echte cup warmer, doen jullie dat gewoon met stoom even opwarmen dan? Ik kan ook wel zo'n stuk met een slangetje bestellen voor de F50, zijn jullie tevreden van het gestoomde melk resultaat vergeleken met zelf het stoompijpje gebruiken?

Er stond ook in het boekje voor donkerdere gebrande bonen een grovere maling te gebruiken maar als ik voornamelijk espresso's drink kan ik die best niet op het fijnste laten staan? Hoe dicht zet ik de uitschenktuitjes best bij de kop voor een beste resultaat?

Thx

Re: Een gereviseerde en gerepareerde Jura F50 kopen met 10.000 op de teller. Waar op letten?

6
Hi Christoff88,

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe je F50 bevalt. Op stoom gekomen?

Ik kijk hier eens rond omdat ik het na 14 jaar (en 25.000 koppen) eens heb aangedurfd om zelf aan het repareren te slaan. Inmiddels zetgroep en drainagegroep gereviseerd (vooral schoonmaken, ringen vervangen, invetten, alles een keer verkeerd terugzetten) en dat loopt weer als een zonnetje. Een volautomaat kan dus (als je het reinigen en ontkalken bijhoudt denk ik) best een tijd mee.

Ga nu de maalschijven vervangen en een palletje in een uitloopventiel vervangen in overleg met koffie-onderdelen.nl (veel spillen en persoonlijk advies). Ben benieuwd.

Groet,
Gert