Na een paar weken ervaring met de Bullet, tijd voor evaluatie.
Ongeveer 250 mensen hebben in 2015/2015 een z.g pre order gemaakt voor de Bullet. Dat wil zeggen, vooruit betalen en dan maar hopen dat je de brander ooit krijgt en dat ie doet wat je ervan verwacht. Inmiddels zijn alle 250 branders uitgeleverd. Bij een nieuw product verwacht je ook wat kinderziektes. Die zijn er ook. Kleine dingen als niet goed vastgedraaide schroeven, aanlopende trommels. Geen grote dingen en de mannen van Aillio verlenen hoge service, nou ja, je moet het allemaal wel zelf repareren, maar hulp op afstand en via de actieve Bullet community op Facebook. Op Facebook veel enthousiaste gebruikers, sfeer van samen ontdekken hoe het werkt...
Het is een mooi ding en werkt top. Nu ongeveer 8 kilo gebrand. De meest daarvan met " oefenbonen" om te ontdekken hoe de brander reageert. De eerste branding met mooie groene bonen kon de vergelijking met de Behmor doorstaan. De tweede was beter en ik zie nog wel ontwikkelruimte.
Apart aan de brander is de wijze van verwarming: inductie. Vooralsnog de enige brander die zo werkt. Vanwege de inductie kan je met ongeveer 1600 watt vermogen 1 kg branden. Mijn Behmor doet 400 gram met 2000 watt. Voor 1 kg gewoon elektrisch zou je denk ik al snel een krachtstroom aansluiting nodig hebben.
Voordeel van de inductie is ook de snelle reactie tijd. Een standje hoger of lager zie je na ongeveer 10 seconden terug in de ROR (rate of rise)
Ook apart is de infra rood sensor die de trommeltemperatuur meet. Wat daar het voordeel van is zou ik overigens niet weten..
Er is een eigen software programma bij dat waarmee je op de laptop via een USB kabeltje aan de brander aangesloten je branding kan volgen en sturen. Ik verwacht dat dit de komende jaren wel verder ontwikkeld gaat worden. De firmware van de brander wordt ook via deze software geüpdatet.
In vergelijk met de Behmor is het branden wel arbeidsintensiever. Ongeveer 30 minuten voorverwarmen, na elke branding de vliesjesvanger schoonmaken, laptop aansluiten, losmaken, koelbak reinigen enzovoort. Maar voorlopig alleen maar leuk.
Ik brand meestal niet meer dan 500 gram. Past goed bij mijn gebruik en het is leuk om veel te branden.
Binnenkort komen de Peru bonen van Pichici. Kan er weer verder geoefend worden.
Ik probeer bij de branding een continu afnemende ROR te bewerkstelligen. Vooral door de energie te verlagen gedurende de branding. De fan stuurt alleen onverwarmde lucht door de trommel. Dat is wel een nadeeltje van het inductiesysteem, de lucht kan niet worden voorverwarmd door gasbrander of elektrisch gloeielement.
Bij hoge fansnelheden koelt de branding dan ook sterk af.
Zo zal elke brander wel zijn eigenaardigheden hebben waar je mee moet leren werken.
De Bullet kan nu overigens ook gewoon besteld worden. ( helaas niet meer voor het pre order tarief)
Re: Aillio
62Bedankt voor de update! Leuk om te lezen!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
63Alweer een paar maanden verder. Hoe houdt de Aillio zich? Benieuw naar de gevorderde ervaringen!
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander ||
64Inmiddels alweer wat kilo's gebrand inderdaad. De Bullet doet het voortreffelijk. Ik gebruik zo'n 500 gram per week en daarvoor alleen is een brander met een capaciteit van 1 kg eigenlijk overkill. Gelukkig kan ik ook buren en bekenden blij maken met vers gebrande bonen. Het moet niet moeilijk zijn zo een klein onderneminkje te beginnen. De Bullet geeft wel veel schoonmaak- en onderhoudswerk. Prettig al je geen twee linkerhanden hebt, want er moet af en toe wat geschroefd en afgesteld worden. Misschien is dat bij elke grotere brander wel het geval.
Er zijn nu 250 Bullets wereldwijd uitgeleverd. En binnenkort komt er een nieuwe batch. Er is een actieve Facebook gebruikers site waar tips en how to's worden uitgewisseld. Leuk ook omdat iedereen tezelfder tijd met die brander is begonnen. Het eigen Bullet registratie programma "roasttime" wordt na recente updates steeds beter. Je kan er brandprofielen met andere gebruikers uitwisselen en een bestaand brandprofiel door de Bullet na laten branden. Helaas werkt dat in de praktijk niet zo mooi omdat de boon-temperatuursensor in de branders onderling afwijkende temperaturen aangeven. In mijn Bullet heb ik een eerste krak tussen de 185 en 190 graden, terwijl de eerste krak in een andere Bullet tussen de 165 en 170 graden kraakt. Komt door onnauwkeurigheden in de fabricage van de sensoren. De makers van de Bullet hebben dit inmiddels onderzocht en de oorzaak gevonden en opgelost. Elke Bullet bezitter krijgt daarom de volgende maand gratis een nieuwe temp. Sensor opgestuurd. Top service dus. Dan gaat het echt zinvol worden brandprofielen uit te wisselen.
Ikzelf hou meer van de wat donker gebrande boon. Zo tegen tweede krak aan. Ik ben daarin een uitzondering binnen de Bullet gebruikers. De donkere branding vereist, merk ik, toch een nadere aanpak dan de lichte. Langzaam, langdurig branden en langer bewaren voor gebruik.
Door het inductie warmte systeem reageert de brander heel snel op het verhogen of verlagen van de warmte. De branding is zo goed te sturen. Er is relatief weinig convectie en veel conductie energie-overdracht. Met de ventilator valt de branding dan ook niet goed te sturen.
Veel Europesche gebruikers van de Bullet wonen in Denemarken. Daar komen ook de ontwikkelaars vandaan. Ze hebben een eigen Bullet forum. Een van hen heeft ook een Engels talige website gemaakt die moeite van het bekijken waard is als je iets met branden hebt. Ook als je geen Bullet bezit. http://www.coffeenavigated.net" onclick="window.open(this.href);return false;. Daar ook links naar aardige podcasts die ze heeft gemaakt.
Er zijn nu 250 Bullets wereldwijd uitgeleverd. En binnenkort komt er een nieuwe batch. Er is een actieve Facebook gebruikers site waar tips en how to's worden uitgewisseld. Leuk ook omdat iedereen tezelfder tijd met die brander is begonnen. Het eigen Bullet registratie programma "roasttime" wordt na recente updates steeds beter. Je kan er brandprofielen met andere gebruikers uitwisselen en een bestaand brandprofiel door de Bullet na laten branden. Helaas werkt dat in de praktijk niet zo mooi omdat de boon-temperatuursensor in de branders onderling afwijkende temperaturen aangeven. In mijn Bullet heb ik een eerste krak tussen de 185 en 190 graden, terwijl de eerste krak in een andere Bullet tussen de 165 en 170 graden kraakt. Komt door onnauwkeurigheden in de fabricage van de sensoren. De makers van de Bullet hebben dit inmiddels onderzocht en de oorzaak gevonden en opgelost. Elke Bullet bezitter krijgt daarom de volgende maand gratis een nieuwe temp. Sensor opgestuurd. Top service dus. Dan gaat het echt zinvol worden brandprofielen uit te wisselen.
Ikzelf hou meer van de wat donker gebrande boon. Zo tegen tweede krak aan. Ik ben daarin een uitzondering binnen de Bullet gebruikers. De donkere branding vereist, merk ik, toch een nadere aanpak dan de lichte. Langzaam, langdurig branden en langer bewaren voor gebruik.
Door het inductie warmte systeem reageert de brander heel snel op het verhogen of verlagen van de warmte. De branding is zo goed te sturen. Er is relatief weinig convectie en veel conductie energie-overdracht. Met de ventilator valt de branding dan ook niet goed te sturen.
Veel Europesche gebruikers van de Bullet wonen in Denemarken. Daar komen ook de ontwikkelaars vandaan. Ze hebben een eigen Bullet forum. Een van hen heeft ook een Engels talige website gemaakt die moeite van het bekijken waard is als je iets met branden hebt. Ook als je geen Bullet bezit. http://www.coffeenavigated.net" onclick="window.open(this.href);return false;. Daar ook links naar aardige podcasts die ze heeft gemaakt.
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero
65Ik wil ook graag de Bullet hebben. Was aan het kijken waar ik de Bullet kan bestellen. Op de site van Aillio is de prijs inclusief verschepen 2757,- Echter, invoerkosten in Nederland komen daar nog bij. Als particulier betaal ik (als de site de juiste info geeft) pakweg 700 euro daarvoor! Ik heb contact gezocht met een leverancier "dichtbij": Denemarken (800 km). Daar verwachten ze de bullet in het voorjaar en kost hij 19995 Deense kronen, dat is 2689 euro, inclusief "tax". Als ik hem daar koop en ophaal zie ik volgens mij geen douanier onderweg (en dus geen invoerkosten) en de benzinekosten zullen niet boven de 300 euro komen. En, ik koop hem gewoon in een winkel: betalen en meenemen. Dat is wat anders dan 2757 euro op het internet storten en hopen dat de brander aankomt. Want wat moet je doen als dat ding onverhoopt ergens kwijtraakt? Voor zo'n bedrag vind ik dat te spannend en durf ik niet het risico te lopen.
Klopt mijn theorie? Zijn er nog andere suggesties? Hebben de huidige trotse Bullet bezitters gewoon de invoerkosten betaald? Ben benieuwd wat jullie er van denken.
Klopt mijn theorie? Zijn er nog andere suggesties? Hebben de huidige trotse Bullet bezitters gewoon de invoerkosten betaald? Ben benieuwd wat jullie er van denken.
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.
66Als het is zoals je beschrijft, lijkt het me verstandig om in Denemarkn de machine te kopen. In vind het raar dat ze in Denemarkn dan goedkoper zijn dan zelf geïmporteerd uit Taiwan. Denemarken is onderdeel van de EU. Lijkt me dat je geen BTW of invoerrechten hoeft te betalen als je het uit Denemarken naar je op laat sturen.
Ik heb de Bullet als "pre order" besteld, in december 2015. Prijs was inclusief verzenden en invoer en BTW. (En overigens heel wat lager dan nu)
Alles keurig afgehandeld door Bullet en ook van andere Bullet bezitters geen klachten gehoord over de leveringen. Nou ja wel vertraagde uitlevering, maar vind ik begrijpelijk bij een nieuw ontwikkeld product.
Fijne brander overigens.
Ik heb de Bullet als "pre order" besteld, in december 2015. Prijs was inclusief verzenden en invoer en BTW. (En overigens heel wat lager dan nu)
Alles keurig afgehandeld door Bullet en ook van andere Bullet bezitters geen klachten gehoord over de leveringen. Nou ja wel vertraagde uitlevering, maar vind ik begrijpelijk bij een nieuw ontwikkeld product.
Fijne brander overigens.
67Als ik een dergelijk bedrag voor een 1 kilo brander uit kon geven, zou ik persoonlijk liever een 1 of liever 2 kilo gasbrander kopen, die reageert in elk geval veel sneller, sneller brandingen achter elkaar mogelijk, minder onderhoud (schoonmaken) etc.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
68Ja, als je professioneel wil gaan branden zit daar wat in. De Toper Caffemino uit Turkije bijvoorbeeld. Op gas. Kan 1,2 kg in en kan continue branden. Maar past niet zo lekker in de gemiddelde bijkeuken: 1.4 meter hoog, 1,3 m diep en 1,2 meter breed. 125 kg aan gewicht. En met 6650 euro ook wel duurder dan de Bullet.
Misschien zijn er beter alternatieven?
Misschien zijn er beter alternatieven?
69Prachtig! Het hoeft niet zo ingewikkeld.....
70De bullet vult wel een gat in de markt. Een handzaam formaat voor een prijs die ver onder de andere kilobranders ligt, met veel elektronica. De elektronica is wel een extra factor die stuk kan gaan. Daar ben ik wel ietwat huiverig voor.
Heb ook gekeken naar een Garanti (géén HAS-Garanti !) GGK-X. Die is niet zo kolossaal als de toper, maar kan maximaal slechts 500 g bonen aan. En kost toch nog ca. 4600 euro.
Een vraag voor de bulletgebruikers: is de 1e crack goed te horen? Ik heb wat filmjes gezien op internet maar ik vind de bullet vrij lawaaiig. Klopt dat? Of is het de microfooningang die op 10 staat ?
Heb ook gekeken naar een Garanti (géén HAS-Garanti !) GGK-X. Die is niet zo kolossaal als de toper, maar kan maximaal slechts 500 g bonen aan. En kost toch nog ca. 4600 euro.
Een vraag voor de bulletgebruikers: is de 1e crack goed te horen? Ik heb wat filmjes gezien op internet maar ik vind de bullet vrij lawaaiig. Klopt dat? Of is het de microfooningang die op 10 staat ?
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.