beste mensen,
wij zijn sinds twee jaar in bezit van de rocket R59 en er is met de druk, tenminste dat denk ik.
in mijn beleving hebben wij de rocker het eerste 3/4 jaar gebruikt met een constante druk van 9,5 bar (na ca. 3 seconden), eigenlijk ongeacht de afstemming van de maler (dat denk ik....).
na 3/4 nam de druk opeens toe naar ca 11 bar, hebben wij het apparaat laten servies en sinds dien loop ik nog steeds te klooien met de druk.
huidige situatie is dat de druk zich aanpast aan de maalstand. dat betekent ; grove maling, lagere druk (9 bar), fijne maling (11 bar) en alles wat er tussen in zit. de drul lijkt dus een beetje variabele te zijn.
klopt mijn eerste vermoeden dat de druk toch stabiel moet zijn (ergens tussen de 9 en 10 bar)?. of is het logisch dat de druk varieert naar gelang de maalstand van de molen? (molen is een mini mazzer molen)
Re: instabiele rocket R59 ?
2Die zin is een beetje onduidelijk.head02 schreef:wij zijn sinds twee jaar in bezit van de rocket R59 en er is met de druk, tenminste dat denk ik.
Hoe meet je de druk? Heb je al een portafilter met drukmeter erop gezet?
Heb je de OPV al eens afgesteld op de door jullie gewenste maximale druk?
Ook heb je het over een R59 maar ik vind online alleen een R58.
http://www.rocket-milano.nl/nieuws/besc ... 58-v2-210/
Kun je aangeven welke Rocket je exact hebt?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3Er staan wel meer onduidelijke zinnen en woorden...
Zou mooi zijn als het verhaal eerst nog even wordt nagelopen door head02 en gecorrigeerd waar nodig.
Zou mooi zijn als het verhaal eerst nog even wordt nagelopen door head02 en gecorrigeerd waar nodig.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
4Op een tablet getypt zeker? Het is inderdaad een enigszins enigmatische tekst.
Ja, de maling beïnvloedt de zetdruk, het koffiekoekje moet per slot van rekening tegendruk geven. Begrijp ik dat de apparatuur nog vrij nieuw is? Dan is niet de eerste gedachte dat de pomp of de OPV kapot is. Wat voor bonen gebruik je? Met dooie bonen valt niets te beginnen.
En ik zou toch proberen om de druk wat omlaag te brengen, 11 bar is te hoog.
Ja, de maling beïnvloedt de zetdruk, het koffiekoekje moet per slot van rekening tegendruk geven. Begrijp ik dat de apparatuur nog vrij nieuw is? Dan is niet de eerste gedachte dat de pomp of de OPV kapot is. Wat voor bonen gebruik je? Met dooie bonen valt niets te beginnen.
En ik zou toch proberen om de druk wat omlaag te brengen, 11 bar is te hoog.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
5Een Rocket R59 bestaat niet, dat ten eerste. Kan ook een kapotte manometer zijn.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
6Vind je twee jaar 'vrij nieuw'? Het is bovendien niet zeker dat deze nieuw is aangeschaft.Spironski schreef:Begrijp ik dat de apparatuur nog vrij nieuw is?
head02 schreef:wij zijn sinds twee jaar in bezit van de rocket R59
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
7viewtopic.php?t=6875
Soortgelijk topic hierboven...
De machine is van 14 november 2014 blijkt uit zijn voorstel topic. Er zit nog garantie op dus hup, terug met dat ding en onder garantie laten nakijken en repareren.
Succes.
Soortgelijk topic hierboven...
De machine is van 14 november 2014 blijkt uit zijn voorstel topic. Er zit nog garantie op dus hup, terug met dat ding en onder garantie laten nakijken en repareren.
Succes.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
8head02 schreef:beste mensen,
wij zijn sinds twee jaar in het bezit van de rocket R58 en ik vermoed dat er iets mis is met de druk.
in mijn beleving hebben wij de rocket het eerste 3/4 jaar gebruikt met een constante druk van 9,5 bar (na ca. 3 seconden), eigenlijk ongeacht de afstemming van de maler (dat denk ik....).
na 3/4 jaar nam de druk opeens toe naar ca 11 bar. Toen hebben wij het apparaat laten servicen en sinds dien loop ik nog steeds te klooien met de druk.
De huidige situatie is dat de druk zich nu aanpast aan de maalstand. dat betekent ; grove maling, lagere druk (9 bar), fijne maling (11 bar) en alles wat er tussen in zit. de druk lijkt dus een beetje variabel te zijn.
klopt mijn eerste vermoeden dat de druk toch stabiel moet zijn (ergens tussen de 9 en 10 bar)?. of is het logisch dat de druk varieert naar gelang de maalstand van de molen? (molen is een mini mazzer molen)
9Ik heb inderdaad al eerder gepost.
De Rocket R58 is nu bijna 2 jaar oud. Er zit inderdaad nog 2 maanden garantie op.
Maar ik wil graag weten of het systeem (pomp, ventiel en regelkring) zo krachtig en stabiel is dat de druk (bijna) altijd constant is, of is het zo dat deze varieert naar gelang de maalgraad van de bonen.
In het laatste geval hoef ik niet terug naar de dealer en is dit een gevalletje misverstand (mijn vermoeden blijkt dan onjuist te zijn)
Overigens gebruiken we altijd boontjes van de golden coffee box (Baarn).
Met vriendelijke groet,
Peter
De Rocket R58 is nu bijna 2 jaar oud. Er zit inderdaad nog 2 maanden garantie op.
Maar ik wil graag weten of het systeem (pomp, ventiel en regelkring) zo krachtig en stabiel is dat de druk (bijna) altijd constant is, of is het zo dat deze varieert naar gelang de maalgraad van de bonen.
In het laatste geval hoef ik niet terug naar de dealer en is dit een gevalletje misverstand (mijn vermoeden blijkt dan onjuist te zijn)
Overigens gebruiken we altijd boontjes van de golden coffee box (Baarn).
Met vriendelijke groet,
Peter
10Ik vroeg het al eerder:head02 schreef:ik wil graag weten of het systeem (pomp, ventiel en regelkring) zo krachtig en stabiel is dat de druk (bijna) altijd constant is, of is het zo dat deze varieert naar gelang de maalgraad van de bonen.
Hoe meet je de druk? Heb je al een portafilter met drukmeter erop gezet?
Heb je de OPV al eens afgesteld op de door jullie gewenste maximale druk?
Als je de pomp aanzet zonder koffie, dan kan er geen druk worden opgebouwd. Als je het doet met een 'blind' portafilter met drukmeter, dan meet je precies hoe de OPV staat afgesteld.
Indien je het bekende euvel blijkt te hebben dat alleen kan worden verholpen met een nieuwe pomp, pech.