Mazzer Mini - afstellen

1
Ik vroeg me af welk een goed startpunt is in de afstelling van de maalgraad? Hij gaat van 0.7 naar nabij de 10 (fijn naar grof) en ik heb hem nu op 2 staan. Ik had zo een gedacht van ongeveer 10 kliks van het meest fijne (dus van 0.7 tot 1.7) als een range om mee te spelen voor de juiste maalgraad te vinden van boon tot boon. Deze info kwam echter van een andere maler dus ik vraag het specifiek voor de mazzer mini electronic. Ik vroeg me ook af of het waar is dat je een donker gebrande boon grover moet malen dan een licht gebrande? Wat is de technische uitleg hier achter? Ze bevatten meer olie, maar dat betekent dan wat precies?

Ik heb ook ondertussen door dat je de motor moet laten draaien voor hem fijner af te stellen maar dat je hem gerust grover kan zetten met de motor af. Of kan een enkele klik fijner geen "kwaad" met de motor af? Het lijkt me niet zo praktisch om de motor te laten draaien voor een kleine afstelling naar net iets fijner, met een gevulde hopper dan toch.

Ook, moet ik niet oppassen bij het afstellen dat als ik op het allerfijnste zet terwijl de motor draait dat de schijven mekaar raken en dat ze kunnen beschadigen?

Ik had zo een gedacht van morgen een zakje donker gebrande en een zakje licht gebrande supermarktbonen te halen om dan wat doorlooptijden op te meten. Moet ik gewoon naar 25 seconden richten of is het meer tot 30 seconden? Wat is het verschil in smaak na een langere doorlooptijd, bitterder? Is deze doorlooptijd dubbel bij een dubbele espresso? Ik las een tijdje geleden een topic over wat je moet doen als je koffie te flauw, te sterk, te bitter, te zuur is qua afstelling maalgraad of meer/minder gram in de portafilter, maar ik vind dit niet meer terug.

Het afstellen of uitlijnen of hoe het ook noemt van de maler zelf daar zoek ik ook nog zeker info over, als iemand me de juiste weg op zou kunnen wijzen dan zou ik dat ten zeerste appreciëren.

Re: Mazzer Mini - afstellen

2
Ik zou me eerst bezighouden met 1 boon. Koop 2kg van dezelfde VERSE boon en experimenteer daar mee. Het verschil gaan opmeten tussen en licht en donker gebrand bonen heeft echt geen nut. De doorlooptijd hangt meer af van je techniek (recht getampt, hoe hard getampt, goede distributie (zoek eens naar channeling en WDT).
Koop een weegschaaltje, weeg de koffie in en koffie uit en probeer constante resultaten te krijgen. De doorlooptijd van 30sec is een richtlijn maar geen regel, hoewel het wel vaak klopt. Staar je er niet op blind, als de koffie beter smaakt als hij 22 of 45 sec heeft gelopen dan is dat ok. Als het maar lekker is!

Veel oefenen, veel proberen, veel proeven. Het is een stijle leercurve maar als je volhoudt lukt het wel ;)
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

Re: Mazzer Mini - afstellen

3
Jochen_P schreef:Ik zou me eerst bezighouden met 1 boon. Koop 2kg van dezelfde VERSE boon en experimenteer daar mee. Het verschil gaan opmeten tussen en licht en donker gebrand bonen heeft echt geen nut. De doorlooptijd hangt meer af van je techniek (recht getampt, hoe hard getampt, goede distributie (zoek eens naar channeling en WDT).
Koop een weegschaaltje, weeg de koffie in en koffie uit en probeer constante resultaten te krijgen. De doorlooptijd van 30sec is een richtlijn maar geen regel, hoewel het wel vaak klopt. Staar je er niet op blind, als de koffie beter smaakt als hij 22 of 45 sec heeft gelopen dan is dat ok. Als het maar lekker is!

Veel oefenen, veel proberen, veel proeven. Het is een stijle leercurve maar als je volhoudt lukt het wel ;)
Mijn weegschaaltje komt pas binnen een weekje binnen wat jammer is.

Ok, de vierde poging was iet of wat in de buurt qua tijd van pulling the shot maar ik denk dat mijn techniek echt nog problematisch is. Ik kan veel op mezelf oefenen of een betaalbare cursus doen bij Caffenation te Antwerpen binnenkort, wat me de investering wel waard lijkt.

In elk geval staat hij nu afgesteld op 3.2. Er ontbreekt een van de drie vijsjes die je los moet maken als je de maalschijven wilt vervangen. Ik hoop dat die niet fungeert als veiligheid normaal, want ik kan veel te ver doordraaien naar de fijne maalgraad. Als ik onder 2.5 ga dan maalt hij helemaal niet en dat kan niet goed zijn voor de belasting van de motor, proberen malen maar een maalgraad die te fijn staat. Ik heb wel zeer donker gebrande espresso roast moet ik er bij vertellen dus ik weet niet of ik fijner kan instellen met een lichtere roast? Die zijn 'harder" maar hoe ik met die informatie om moet is nog maar de vraag.

Als ik te ver onder de 3 ging ging dan liep er helemaal geen espresso uit de portafilter en dat kan dan weer niet goed zijn voor de belasting van die motor. Zelfs na meer dan 35 seconden nog geen druppel.

Ik heb wel het gevoel dat zelfs een enkel streepje verstellen een groot verschil maakt.

Ik weet niet wat er in dat kleine 'dopje' van de portafilter gaat maar in die grote gaat alleszins 22 gram, geen 14. Is dit normaal? Dan maak ik een triple espresso lijkt me. Die kleine meet ik direct op maar ik vermoed dat die 7 gram is. Nu, zo'n extra 'dopje' bestellen kost nu ook zeer weinig. Alsook heb ik enkel twee tuitjes, dus dat stukje bestel ik ook dan ineens. Eerst even die twee dubbele espresso laten bekomen voor ik verder experimenteer.

Ik heb de eerste twee in de gootsteen gegoten, de derde viel goed mee en de vierde was veel te bitter. Nochtans kwam deze qua extractietijd en bekomen ml espresso ratio het beste overeen bij het ideaal. Zo zie je maar.

Even verduidelijken: de extractietijd was eerder 20 seconden, ik had 14 gram maar dan zit die filter dus maar 2/3 vol, en ik had ongeveer 40 ml ipv 25 of 30. Nu is de vraag: hoe kan die toch nog veel te bitter zijn? Die kortere extractietijd en meer ml lijkt me toch te gaan resulteren in een zwakkere espresso en toch was dit niet zo. Raar.

Mijn roast is ook niet ideaal: ik heb illy nu maar uit de supermarkt, er staat wel van alles op dat het verpakt is met stikstof of weet ik veel welk gas voor optimale versheid en de bus is inderdaad wel goed maar het blijft supermarkt he. Staat goed tot 2017, nu dat weten we allemaal dat het bs is. Ze hebben net mijn kilotje bonen bij de buren geleverd maar ze zijn niet thuis. Ach, later.

BTW als er iemand een webshop kent waar goede, verse bonen gaan voor €20 per kilogram of minder dan ben ik geïnteresseerd natuurlijk.

Waar moet ik op letten als ik een naked portafilter zou kopen? Als ik niet recht tamp bv dan krijg ik niet mooi over het ganse schijfoppervlak een doorloop? Ik vond dat er redelijk veel klonter in zat, zou dit verholpen zijn als ik superjolly schijven zou steken of ligt dit aan de boon? De klonters verdwenen wel als ik verticaal tegen mn houten aanrecht tikte. Met het horizontaal tikken heb ik meer moeite, ik deed het tegen de hiel van m'n hand maar het bleef scheef en dan tamp ik ook niet recht natuurlijk.

Dank voor je reactie alleszins, er zal nog wel meer gepost worden en mss worden jullie beginners ook wel beu maar een investering in mij is het wel waard, ik begin niet rap een nieuwe hobby en ik zet dan jaren door in 9/10 gevallen.

Ik moet zeggen zelfs na nog maar vier pogingen was de beste daarvan een stuk beter dan wat ik uit een volautomaat kreeg. 0 crema he! En die french press van gisteren dat was het ook niet.

Re: Mazzer Mini - afstellen

4
Als hij niet meer maalt eer de schijven elkaar raken zijn je schijven versleten. Heb je de machine tweedehands gekocht? Schijven vervangen en een schroefje zodat hij weer goed vast zit!

Dat 1 klikje een groot verschil maakt is de reden waarom je eigenlijk een traploze molen wilt voor espresso. Met een getrapte molen wil je soms tussen die klikjes zitten en dat gaat dus niet.
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed