Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

74
Ik heb de KINU 47 nu een weekje in huis. De degelijkheid straalt er van af. Ook het geluid van het malen is laag, solide. Gemaakt voor de eeuwigheid. Het plastic uitstulpinkje aan de bovenzijde. Handig. Helpt om grip te krijgen op de molen. Malen gaat overigens niet zwaar. De micro-instelling is veel beter dan die op de Comandante. Was voor mij ook de reden om de KINU te kopen. Is overigs minder relevant als je de maler voor slow koffie gebruikt. Qua ergonomie wint voor mij de Comandante. Makkelijk vullen, handig glazen opvangpotje, net wat lichter en daardoor hanteerbaarder. Maal-resultaat?
Tja, vooralsnog veel meer channelimg dan met de Comandante. Nu is de Vivaldi wel gevoelig voor channeling. Hoop dat het aan de nieuwigheid ligt. Qua smaak ontlopen de resultaten van de KINU en de Comandante elkaar niet echt. Voor zover ik het proef.
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

78
Ik heb de KINU eens uit elkaar gehaald en opnieuw gemonteerd. Alsof het een andere maler is geworden.
Toen ik de maler kreeg zat de sweetspot voor espresso tussen de 0,19 en 0,21. Met dus ongeveer 3 mm ruimte voor fine tuning. ( echt niet lekker werken)
Nu na dé- en hermontage zit de sweetspot tussen de 1,45 en 1,60. (d.w.z. een hele omwenteling plus 45) Met aanzienlijk meer ruimte voor fine tuning. Ook kan ik nu de maalgraad niet meer zo fijn stellen dat de schijven elkaar raken. Schroefdraad gaat niet ver genoeg. 0 instelling is nu einde schroefdraad.
Extreme channeling is na de hermontage ook niet meer aan de orde.
Ik denk dat af fabriek de onderste maalschijf iets scheef in de maler is geplaatst. En daarmee ook niet diep genoeg.Met als resultaat een slechte uitlijning van de maalschijven.
Hoe stellen andere bezitters de 0 stand in en welke stand is voor hen de espresso stand?
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero