Re: Ascaso vs Vibiemme domo bar??

2
Het is niet moeilijk om met behulp van Google de twee machines goed te vergelijken. Zeker over de Domobar is meer te vinden dan je in een avond kan lezen.
Ook deze viewtopic.php?f=12&t=832" onclick="window.open(this.href);return false; thread is redelijk vergelijkbaar met jou vraag.
Voordelen van de Domobar zijn de relatief grote boiler in vergelijk met de Steel. De zwaardere E-61 zetgroep (4.5 Kilo) welke ook in de horeca veel gebruikt wordt. De machine staat bekend om z'n degelijkheid en lange levensduur minimaal 10-15 jaar. Temperatuurstabiliteit is erg goed en dat is heel belangrijk.
Over Ascaso lees je relatief veel problemen weliswaar vooral met het model Dream (lekkende stoomunits) maar die deelt onderdelen met de Steel. Ik heb een gewone Steel wel eens open gezien en ik vond het een stuk minder degelijk dan bij een Domobar.
Een ingebouwde molen is zeker geen voordeel. De bonen worden warm door de machine wat ze niet ten goede komt. Bovendien wil je zeer waarschijnlijk op den duur een betere molen dan die in de Ascaso zit en dan zit je er wel aan vast ipv dat je deze los kan verkopen.
Mijn advies koop een Domobar (desnoods tweedehands plus een service beurtje) en de beste molen die je je kan veroorloven.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

3
Ik ben het maar weer eens met Marmhz eens. Ascaso maakt best aardige machines, maar ik heb het idee dat je uiteindelijk beter uit bent met een losse machine en molen. Die molen in de Ascaso kan ook best oké zijn, maar zal toch beperkingen hebben. En zoals we weten is de molen allerbelangrijkst voor het eindresultaat, dus als je dan een keer iets beters wil moet je meteen je hele apparaat vervangen, ook al zou het zetgedeelte je best bevallen.
De Domobar is eigenlijk een andere klasse, zwaardere zetgroep en een boiler die ruim drie keer zo groot is. Je kan daar ook een echt goede maler bij kopen. Het zal waarschijnlijk langer mee gaan en de koffie zal lekkerder zijn.

Wat ook van belang is, is hoe je je koffie drinkt: veel Cappuccino's of eigenlijk alleen maar espresso's? Heb je nog andere eisen? Wat is je budget? Sta je nog open voor andere suggesties?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Bedankt voor de reacties. Dit helpt mij zeer in mijn besluitvorming.

Ik drink voornamelijk espresso machiati en latte's. Dus een goede schuimer is belangrijk voor me.

En een goed punt dat de bonen warm worden in de interne maler. Niet over nagedacht. Echter hoorde ik dat je voor de versheid het best de bonen in de vriezer kunt bewaren en beter telkens een kleine hoeveelheid kunt malen. Dat vermijdt de warme bonen.

Ik heb ook het volgende probleem. Ik wil liever niet mn hele keukenblad volbouwen met een apparaat, maler, tamper, uitklopbakje etc. Daarom leek mij een interne maler een uitkomst.

Mijn budget is 1000 euro voor een complete set.

Mvg

7
Lees eens deze thread viewtopic.php?f=22&t=480&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Het legt onder andere het verschil uit tussen verschillende machinetechnieken. Ik denk als je zoveel melk wil schuimen als jij dat je met een HX machine beter zit. Die zijn er vanaf 649 Nuova Simonelli Oscar en gaat via de Expobar Pulser 769 naar de 1000 Euro klasse waar vrij veel keuze is o.a. Expobar Lever, Bezzera BZ07. Zeker de Pulser en de BZ07 zijn erg compacte machines die nemen echt niet veel meer ruimte in dan een gewone Steel. Er is in molens ook genoeg keuze om iets te vinden wat wel in je keuken past. Met een beetje creativiteit vind je daarvoor wel een oplossing. Het komt dan wellicht iets boven je budget maar dan kan je ook een aantal jaren vooruit zonder binnen korte tijd te willen upgraden. Tweedehands staan er ook vaak genoeg interessante machines en molens op Marktplaats.
Hier op het forum komen we met regelmaat vragenstellers tegen die een goed ''advies'' in een winkel hebben gehad. Kijk dus een beetje uit met wat ze in een winkel als waarheid formuleren. Begrijp me goed er zijn prima winkels maar helaas ook veel die niet zo uitblinken. Via internet kan je bijna alle informatie verzamelen en je kennis op een goed peil brengen zodat je een afgewogen beslissing kan maken.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

8
Ik drink voornamelijk espresso machiati en latte's. Dus een goede schuimer is belangrijk voor me.
Ah ja, daar heb je 'em weer! Dan vrees ik toch dat je ietsje meer moet gaan uitgeven. Die Domobar is een Single Boiler. Dat betekend dat er twee functies (=twee temperaturen) met één boiler uitgevoerd moeten worden. Voor het koffie zetten moet je water zo'n graad of 92 zijn, voor het melk stomen moet het water ongeveer 120 graden worden. Voor een espresso geen probleem, maar het betekent dus ook dat je heen-en-weer moet tussen die twee temperaturen als je een cappuccino wil zetten. Dat kost tijd. Als je na het opschuimen van de melk weer een espresso wil zetten (voor nog een cappuccino b.v.) moet de temperatuur van de boiler weer omlaag (spoelen). Je zit dus te wachten en het is niet goed voor de stabiliteit van je temperatuur.
Als je dat één keer moet doen is het nog wel te doen, maar het zit er toch dik in dat je na verloop van tijd het gedoe zat bent.

Enter: de Warmtewisselaar (HX) en de Dubbele Boiler (DB):

De HX heeft ook een enkele boiler, maar heeft tevens een koperen pijp (de HX) door die boiler lopen waarlangs het zetwater loopt. De boiler is altijd op stoom temperatuur en het zetwater komt op temperatuur door de warmte van de boiler. Je kan dus tegelijkertijd (of vlak na elkaar) koffie zetten èn stomen, en dat achter elkaar door. Nu wordt het water in de HX wat te warm als het lang stil staat. Dat moet je dan voor het zetten eerst wegspoelen (de flush). Dit flush-regime moet je even leren.

Het makkelijkst, en temperatuur-stabielst (wat een woord!), is een machine met twee boilers, één voor elke functie. Daar heb je weinig omkijken naar. Nadeel is dat ze vaak net iets duurder zijn, want veel moet nu eenmaal dubbel uitgevoerd worden.

Tenzij je 2de-hands gaat shoppen, kom je voor een nieuwe HX snel op €1000 , en de goedkoopste DB is de Expobar Brewtus voor.... €1300 ? Reken voor een losse molen minstens €300.
De Domobar is zo'n €800, maar ik denk dat je dat prijsverschil met een HX snel weer bent vergeten, terwijl je anders elke dag weer moet hannesen met opwarmen/afkoelen van je boiler.

Pluis dit forum nog maar eens door, er is al veel over geschreven.

edit: terwijl ik zat te schrijven postte Marmhz zijn verhaal ook al. Maar in essentie komt het op hetzelfde neer, ik had me wat werk kunnen besparen... ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder