Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

553
Gewoon verse gist, en de toko had ff geen gist dus bij de bakker ernaast blok laten afsnijden en paar centen meer betaald maar volgens mij betere kwaliteit. 30gr op KG valt ansich mee als je meesterlijk brood volgt. Ik heb het gewoon afgewogen en erin gedonderd. Brood staat nu in oven.
Resultaat
Afbeelding
Laatst gewijzigd door mutsje op ma 19 dec 2016, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Re: RE: Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

554
fransg schreef:
Kabouter schreef:
fransg schreef:Broodje #4
loaf-4-06-L1030124-19-december-2016.jpg
Mooi broodje! Welk recept is dat?
Dit recept:
https://www.weekendbakery.com/posts/pai ... esembrood/

Wel wat aangepast, zo heb ik geen 'poolish' of zoiets maar ik vul mijn desem gewoon aan tot 300g, dus bijvoorbeeld 140g desem van rogge plus 80g rogge plus 80g water eind van de avond wegzetten en daarvan de volgende ochtend 245g gebruiken. En ook wissel ik wat in de tijden. De 30minuten rust in het begin, dan wat korter op elkaar doorkneden, twee of drie keer, dan de oven al op max zetten zodat ik meteen kan gaan bakken als ik het erop vind lijken dat het rijzen genoeg is.

Wat minder rogge en meer bloem in de desem kan ook natuurlijk.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

556
Mijn kleindochter hoorde van mijn hernieuwde passie voor broodbakken (had denk ik al wel van haar moeder verhalen van vroeger gehoord over het broodbakken toen haar moeder zo oud was als zij) en was natuurlijk reuze benieuwd naar alle verhalen en uiteindelijk wilde ze zelf ook graag eens kennismaken met de smaak van brood. Iets heel nieuws voor haar.

Ze vond het best wel geslaagd al kon ze het nog niet met ander brood vergelijken "maar dat komt gauw genoeg grootvader."

En gelijk heeft ze!
Laatst gewijzigd door fransg op di 20 dec 2016, 19:52, 2 keer totaal gewijzigd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

560
Broodje #5. Iets te lang laten rijzen vermoed ik, kwakte wat slapjes in de pan. Ook op iets te warme plek boven de espressomachine laten rijzen in het begin dus de 'bovenkant' na het omkiepen was al wat leerachtig. Pijnboompitten kunnen minder goed tegen de hitte van de oven dan ik hoopte.
loaf-5-01-L1030155-21-december-2016.jpg
loaf-5-02-L1030157-21-december-2016.jpg
loaf-5-03-L1030162-21-december-2016.jpg