Zoektocht: Kwaliteit versus gemak: Quickmill 820 vs Philips 3000 HD8821/01

1
Goedemorgen :)

Ik ben niet helemaal beginner, maar in de hoop dat hier wat meer mensen lezen dan in andere subfora post ik het hier. En ik denk dat er meerdere mensen zijn met deze vraag, waaronder beginners.

Ervaring:
- Quickmill 820 en Ascaso i-Mini -> al 4 jaar in bezit
- Vibiemme Domobar -> 4 jaar op de zaak gebruikt
- Philips 3000 HD8821/01 -> net paar dagen thuis
- Bonen: vaak gebruik ik Australian bonen, hier krijg ik mooi resultaat mee voor een leuke prijs. Ik heb ook wel versere bonen gehad via Kaldi, Brandmeesters, etc.

Quickmill 820:
Ik ben erg tevreden over de Quickmill 820, maar het is een gedoe om elke keer zoveel gemalen koffie op de aanrecht te hebben, mijn vriendin kan er niet mee omgaan en als er 4 vrienden of meer over de vloer zijn ben ik meer tijd kwijt aan het maken van de koffie, dan ik met hun kan spreken ;) Daarom zoek ik naar iets met meer gemak en minder rommel. Je moet ook wel weten hoe je ermee om moet gaan, hoeveel koffie je in het portafilter doet, etc.

Vibiemme Domobar
De Vibiemme is een pracht apparaat, maar duurt lang om op te warmen. Op de zaak kwam er pas na 45 minuten iets van espresso goed uit en eigenlijk pas na 3 uur echt mooie espresso. Ik begrijp niet waarom, hij kreeg altijd netjes z'n onderhoud. Dus voor thuis niet iets voor mij.

Philips 3000 HD8821/01
Goed, de consumentenbond vind de Philips 3000 de beste koop, dus die probeer ik dan maar. Gelijk de koffiemolen op de fijnste stand gezet, maar om nou te zeggen dat er goede espresso uitkomt?... Gelige crema laag. Ik kan me overigens niet herinneren dat ik bij iemand met een volautomaat ooit goede espresso heb gedronken. Ook niet bij een Jura. Bij een Nespresso krijg je dan wel een goudbruine crema, maar dat is een onnatuurlijke crema met bubbeltjes erin.

Wat is dan de sweet spot... Een semi-automaat?
Bijgevoegd plaatjes van de espresso uit de Philips

Re: Zoektocht: Kwaliteit versus gemak: Quickmill 820 vs Philips 3000 HD8821/01

2
patrickg schreef:duurt lang om op te warmen. Op de zaak kwam er pas na 45 minuten iets van espresso goed uit en eigenlijk pas na 3 uur echt mooie espresso. Ik begrijp niet waarom, hij kreeg altijd netjes z'n onderhoud. Dus voor thuis niet iets voor mij.
Wie op tijd aan wil komen kan het beste tijdig vertrekken.

Gewoon op tijd aanzetten.

Schakelklok eraan, zorgen dat hij al lang warm is voordat jij je ogen opent.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

5
Een halfautomaat is sowieso the way to go voor een lekkere espresso en deftig melkschuim. Daar kan geen enkele volautomaat ooit aan tippen.

De molen doet ook veel ivm werkflow. Ik heb zelf een instap Lelit apparaatje maar kan er dankzij een degelijke molen heerlijke espresso's uit krijgen aan een vlot tempo. Mandje vol malen, WDT, tik tik tamp en daar komt het shot. Geen korrel koffie op het aanrecht.
Laatst gewijzigd door Jochen_P op zo 25 dec 2016, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

6
Dank voor de reacties... Ik besef nu ook wel dat het gewoon een brainfart was. De Philips volautomaat gaat terug en de Quickmill is weer aangesloten.
Het is inderdaad een kwestie van workflow. De Ascaso mini gaat in de verkoop, ik vind hem niet lekker werken. Ik krijg hem niet consistent fijn afgesteld. En hij maakt een hels lawaai.

Een Brazzer Mini staat op het lijstje :)

Verder had ik nog niet gehoord van de WDT methode, youtube is weer een goede leermeester :)

Re: RE: Re: Zoektocht: Kwaliteit versus gemak: Quickmill 820 vs Philips 3000 HD8821/01

10
Jochen_P schreef:Wat is een Brazzer Mini? :D
Wat is een Mandje? Daar doe je aardappelen in of andere dergelijke dingen?!
Waarom benoem je dat toch steevast zo?
Dat heet een Filter(bakje), dat zit in je Filterdrager, in jouw geval waarschijnlijk een Mandjestransporteur.

;)
Jochen_P schreef:Een halfautomaat is sowieso the way to go voor een lekkere espresso en deftig melkschuim. Daar kan geen enkele volautomaat ooit aan tippen.

De molen doet ook veel ivm werkflow. Ik heb zelf een instap Lelit apparaatje maar kan er dankzij een degelijke molen heerlijke espresso's uitkeringen aan een vlot tempo. Mandje vol malen, WDT, tik tik ramp en daar komt het shot. Geen korrel koffie op het aanrecht.
Moet je eens goed lezen; je uitkering is een ramp?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.