Re: Drukverloop lever

21
Ja, maar op de La Peppina zit heel toevalig een gat M6 in de groep.
Het enige dat je hoeft te doen, is een knietje fabriceren dat verloopt van M6 naar 1/8" (voor de manometer).

Een manometer op je portafilter is niet bedoeld om tijdens de extractie te meten.
Dat is dus heel wat anders.

23
Uiteraard moet de meter ook enige flow toestaan, vergelijkbaar met de flow door een puck.
Vandaar dat ik ook de scace2 als voorbeeld noem...
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

24
Het doel moet niet zijn om de druk af te stellen of eenmalig te meten maar om te meten tijdens extractie in het kader van handmatige pressure profiling...

Je kunt er natuurlijk altijd een weegschaal onder zetten :mrgreen:

Maar ook zonder metertjes kun je gewoon geen slecht shot produceren op de CT1. Blijft geweldige machine en genot om koffie mee te zetten (en te drinken).

Overigens gaat dit topic over het drukverloop van lever machines met veer...zo back on topic?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

25
Het drukprofiel is meetbaar met de scace2, of dit nu een handmatige hefboom-, veer-hefboom- of pomp machine is maakt daarvoor niet uit.
Wat dat betreft dus gewoon on-topic. ;)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

26
R&B schreef:Het drukprofiel is meetbaar met de scace2, of dit nu een handmatige hefboom-, veer-hefboom- of pomp machine is maakt daarvoor niet uit.
Ik ben het niet met je eens. Ik heb zelf een Scace1, en een portafilter met drukmeter en kraantje dus heb er wel enige ervaring mee.

Om te beginnen past de Scace niet in elk portafilter en er zijn daardoor diverse handmatige hefboom-machines waar die niet op te gebruiken is, dus dat maakt wel uit.

Voorts kun je de pre-infusie niet of nauwelijks imiteren met dit apparaat omdat er domweg geen koffie in zit.

Ook kun je wel een logger aansluiten op de probe en dan een grafiek / profiel van de temperatuur opslaan, maar hoe de druk precies varieert, daarvan kun je geen overzicht vastleggen. Het wijzertje langzaam of snel zien bewegen is volgens mij iets anders dan het 'profiel meten'.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

27
Je moet het natuurlijk wel op maat maken voor je betreffende portafilter. Daarom was het een vóórbeeld.
Het ging me om het meetprincipe. :)

28
R&B schreef:Je moet het natuurlijk wel op maat maken voor je betreffende portafilter. Daarom was het een vóórbeeld.
Het ging me om het meetprincipe. :)
Heb je weleens een Scace van dichtbij bekeken? Die kun je niet even een maatje kleiner maken door er een stukje vanaf te slijpen. De doorloop moet dan ook aangepast worden en dat is niet te doen.

Ook al zou je zoiets zelf proberen na te maken, wat dan geen Scace2 mag heten zoals je zelf ook geen VST bakje kunt maken, dan kun je er nog steeds geen pre-infusie mee simuleren. En is dat meetprincipe niet werkbaar.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

29
De fysieke scace gaat het me niet om. Ik had die alleen even aangehaald als voorbeeld omdat daar zetprofielen mee gemeten worden.

Bas vroeg over het drukprofiel van een veer-hefboom machine. Dan wil je een apparaat dat de flow tijdens een extractie simuleert en dan de druk continue meet in verloop van de tijd.
fransg schreef: maar hoe de druk precies varieert, daarvan kun je geen overzicht vastleggen. Het wijzertje langzaam of snel zien bewegen is volgens mij iets anders dan het 'profiel meten'
Als je de waarden van de druk tov de tijd tegen elkaar uitzet in een grafiek, dan heb je een drukprofiel.

Zie het drukprofiel-voorbeeld van decent espresso:
Afbeelding