Re: Nieuwe Londinium op de markt

11
De HX / TS is in opzet gelijk aan die van de L1-P, alleen is de waterleidingdruk nu vervangen door de instelbare druk van water dat door middel van de rotatiepomp in de HX wordt gevoed.

Het heeft helemaal niets met een dipper te maken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

12
fransg schreef:De HX / TS is in opzet gelijk aan die van de L1-P, alleen is de waterleidingdruk nu vervangen door de instelbare druk van water dat door middel van de rotatiepomp in de HX wordt gevoed.

Is een reactie op jouw eerdere bewering dat de gewone L1 niet meer gemaakt wordt.

13
cremalover schreef:
fransg schreef:De HX / TS is in opzet gelijk aan die van de L1-P, alleen is de waterleidingdruk nu vervangen door de instelbare druk van water dat door middel van de rotatiepomp in de HX wordt gevoed.

Is een reactie op jouw eerdere bewering dat de gewone L1 niet meer gemaakt wordt.
De eerdere L1, zoals de L1 Luxe die ik had, was evenmin een dipper, maar die hele discussie is al heel lang geleden gevoerd. Jij insinueert dat men er bij Londinium nu ineens anders over denkt en je noemt de dipper erbij, iets dat de Londinium nooit is geweest en nooit heeft geambieerd.

Zo'n dipper variant is wel goedkoop te maken maar zou ook nadelen hebben.

Wel is de pre-infusie druk bij de eerdere Londinium-thuismachine gelijk geweest aan de boilerdruk, een punt waar een dipper ook mee zit. Dat leverde best een mooie, zachte smaak maar het voordeel van de professionele Londinium is de vollere body, het grotere shot-volume en het zet-drukprofiel dat met een hogere druk kan beginnen en daardoor ook een makkelijker proces. Minder omhaal.

Dat gemak is nu ook voor de thuis-gebruiker met de nieuwe versie, waarbij de rotatiepomp de 'leidingdruk' levert. En die is ook nogeens instelbaar.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

14
Die discussie is inderdaad uitvoerig aan de orde geweest.
Ik heb de originele L1 altijd als dipper gezien maar dat is ouwe koeie en zo.
Ik weet wel dat Reiss dat systeem met verve verdedigt heeft.Zo hevig zelfs dat ik zijn verhaal bijna ging geloven.Bijna... :D

Maar ik vind het wel apart dat deze machine nu volledig uit het assortiment gaat.Enig cynisme is in de laatste zin aanwezig. ;)

Neem trouwens wel mijn pet voor Reiss af.Heeft bedrijf uit de grond getrokken en in een paar jaar een naam opgebouwd die zich tussen de gevestigde namen een plaats aan het verwerven is.Das niet makkelijk.

15
cremalover schreef:Die discussie is inderdaad uitvoerig aan de orde geweest. Ik heb de originele L1 altijd als dipper gezien
Hangt dan deels van de definitie af. En daar is inderdaad treurig lang over doorgezeken zonder verder enig effect.
cremalover schreef:Maar ik vind het wel apart dat deze machine nu volledig uit het assortiment gaat.
Je hebt dan kennelijk weinig kaas van de markt gegeten ;-)

Toen ik de nieuwe Toyota Yaris kocht was de oudere ook niet meer in productie.

Je kunt nog wel de iPhone 6 kopen terwijl ik de 7 heb, maar dat wil niet zeggen dat Apple twijfelt welke nu de betere is. Het feit dat er een 7 is gekomen betekent ook niet dat men zich achteraf in de 6 heeft vergist hoewel die destijds met veel enthousiasme werd gepresenteerd.

Twee even grote machines voor thuis zou de productie en voorraad extra kostbaar maken zonder dat daar reden voor is. Wie de eerdere machine wilde hebben had daar alle gelegenheid voor en wie er nu alsnog een wil kan uitkijken naar de machines die nu te koop komen bij mensen die de L-R ervoor in de plaats zetten.

De L-R kon voorheen niet worden gemaakt omdat de beschikbare rotatiepompen te groot waren en daardoor niet in de machine van dezelfde maat zouden passen.

Een ander nadeel kon zijn dat de machine een heel stuk duurder zou worden maar daar is Brexit te hulp geschoten, zodat mensen buiten de UK de L-R kunnen aanschaffen voor de prijs van de voorganger een jaar geleden.

16
Wat voor mij ook een extra voordeel gaat zijn is het gegeven dat ik de L-R weer met een schakelklok kan aanzetten.

De L1-P zette ik al een tijd niet meer met schakelklok aan omdat je dan ook de waterleidingtoevoer open moet laten en er bestaat altijd de (zij het zeer kleine) kans dat er een onvoorziene omstandigheid is, een defect aan waterleiding, filter, koppeling, magneetventiel, waterniveau-sensor, een vergeten stoomkraan die is opengelaten bijvoorbeeld, waardoor er een lekkage kan ontstaan en dan hangt het af van de beveiliging wanneer de toevoer wordt afgesloten. Daar zijn oplossingen voor, een watersensor die de afsluiting regelt maar waar leg je die, op de keukenvloer, in een keukenkastje, onder de machine? Mijn oplossing was de machine aan te zetten wanneer ik uit bed ben.

Een buurman, ook een koffiebrander, had een keer op zijn werk een falend filter en de gehele benedenverdieping was tijdens een lang weekeinde ondergelopen. Gelukkig werd alles vergoed doordat Douwe Egberts de koffiemachine had geïnstalleerd en zij waren aansprakelijk, maar ik zou toch een vervelende discussie krijgen met mijn verzekeraar.

De L-R kan in het ergste en onwaarschijnlijkste geval alleen de boilerinhoud / waterreservoirinhoud verliezen en dat is nogal te overzien.

17
Wat ik me nu ineens realiseer: mocht je iemand kennen die bijna wekelijks van plan is zijn dipper te verkopen, mede omdat die zo enorm groot is en ook omdat-ie elke dag de gehele boilerinhoud moet legen en vervangen, dan kan de kleinere L-R een goed alternatief zijn, ook al omdat de HX steeds met fris water uit het reservoir wordt aangevuld!

Er schiet me nu nog niet speciaal iemand te binnen maar het is de moeit waard om on ons achterhoofd te houden ;-)

18
fransg schreef:Wat ik me nu ineens realiseer: mocht je iemand kennen die bijna wekelijks van plan is zijn dipper te verkopen, mede omdat die zo enorm groot is en ook omdat-ie elke dag de gehele boilerinhoud moet legen en vervangen, dan kan de kleinere L-R een goed alternatief zijn, ook al omdat de HX steeds met fris water uit het reservoir wordt aangevuld!

Er schiet me nu nog niet speciaal iemand te binnen maar het is de moeit waard om on ons achterhoofd te houden ;-)
Die tikt idd alle bokses. :P
Maar ik ben inmiddels zo aan al die ellende gewend dat ik het zou missen als ie er niet meer zou zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=TsiFanovOSI" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder zal ik nooit een Londinium mogen kopen.
Dat moet nog ergens op H-B terug te vinden zijn. :mrgreen:

20
fransg schreef:
cremalover schreef:Die discussie is inderdaad uitvoerig aan de orde geweest. Ik heb de originele L1 altijd als dipper gezien
Hangt dan deels van de definitie af. En daar is inderdaad treurig lang over doorgezeken zonder verder enig effect.
cremalover schreef:Maar ik vind het wel apart dat deze machine nu volledig uit het assortiment gaat.
Je hebt dan kennelijk weinig kaas van de markt gegeten ;-)

Toen ik de nieuwe Toyota Yaris kocht was de oudere ook niet meer in productie.

Je kunt nog wel de iPhone 6 kopen terwijl ik de 7 heb, maar dat wil niet zeggen dat Apple twijfelt welke nu de betere is. Het feit dat er een 7 is gekomen betekent ook niet dat men zich achteraf in de 6 heeft vergist hoewel die destijds met veel enthousiasme werd gepresenteerd.

Twee even grote machines voor thuis zou de productie en voorraad extra kostbaar maken zonder dat daar reden voor is. Wie de eerdere machine wilde hebben had daar alle gelegenheid voor en wie er nu alsnog een wil kan uitkijken naar de machines die nu te koop komen bij mensen die de L-R ervoor in de plaats zetten.

De L-R kon voorheen niet worden gemaakt omdat de beschikbare rotatiepompen te groot waren en daardoor niet in de machine van dezelfde maat zouden passen.

Een ander nadeel kon zijn dat de machine een heel stuk duurder zou worden maar daar is Brexit te hulp geschoten, zodat mensen buiten de UK de L-R kunnen aanschaffen voor de prijs van de voorganger een jaar geleden.
Een nieuwe Yaris heeft wat andere velgen etc en dat is het.

De open thermosyphon vs de gesloten variant is een compleet ander concept.Die vergelijking loopt dus spaak.
Maar de open versie heeft heel wat hoofdbreken gekost als ik de verslagen teruglees.Verder gedoe met een stoppende waterstroom door de groep etc.Toch bleef reiss achter zijn concept staan.Dat hij er nu van af ziet geeft mij iig te denken.