Re: Nieuwe Londinium op de markt

61
Thanks. Grappig met ca 30 breed en 35 hoog zonder de lever net zo groot als pakweg een Rocket. Alleen relatief diep en je hebt wat extra hoogte voor de uitstekende lever nodig. Maar alles bij elkaar relatief compacte behuizing voor wat er in zit. Gaaf hoor.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

62
Reiss is ook al zo'n anderhalf jaar bezig geweest om zoiets te realiseren. Met de vibratiepomp was het redelijk te doen maar uiteindelijk niet bevredigend, dat ding maakt dan veel te lang herrie en een hefboomgroep moet al dat gedonder eigenlijk niet hebben, dan kun je net zo goed een pompmachine nemen en er voor de kitch een hefboom opplakken ;-) De rotatiepomp was meen ik een jaar terug op een vakbeurs te zien en vanaf dat moment is er hard gewerkt om dit mogelijk te maken, "shoehorning it in", als het ware passen en meten tot het allemaal in het bestaande pakje paste.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

66
Ben ik met je eens, het is niet het verschil tussen een pietluttig thuismachientje en een daverend horecagevaarte.

Bij de grote moet je wel de wateraansluiting, het waterfilter, de druk/flow regelaar en desgewenst de booster meetellen.

En ook heeft de grote broer de 7 liter boiler. Dat vind ik geen probleem maar sommigen zullen het idee bezwaarlijk vinden dat die gehele boiler telkens moet opgewarmd. Doordat de zetgroep wordt gevoed uit het reservoir is er niet de noodzaak die sommigen zouden voelen om de boiler dagelijks te ledigen en fris te vullen en voor thee kun je beter een potje water op het vuur plaatsen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

67
fransg schreef:Ben ik met je eens, het is niet het verschil tussen een pietluttig thuismachientje en een daverend horecagevaarte.

Bij de grote moet je wel de wateraansluiting, het waterfilter, de druk/flow regelaar en desgewenst de booster meetellen.

En ook heeft de grote broer de 7 liter boiler. Dat vind ik geen probleem maar sommigen zullen het idee bezwaarlijk vinden dat die gehele boiler telkens moet opgewarmd. Doordat de zetgroep wordt gevoed uit het reservoir is er niet de noodzaak die sommigen zouden voelen om de boiler dagelijks te ledigen en fris te vullen en voor thee kun je beter een potje water op het vuur plaatsen.
Ik heb ooit ergens een topic gewijd aan het boilerwater van mijn Strega.Ook een HX.De gedachte aan oud water voor thee en stomen staat me niet aan.

68
cremalover schreef:Ik heb ooit ergens een topic gewijd aan het boilerwater van mijn Strega.Ook een HX.De gedachte aan oud water voor thee en stomen staat me niet aan.
Ik kan me dat topic goed herinneren.

In een horeca-onderneming zal het water van de L1 er vlot doorheen gaan, bij mijn 7-litermachine gaat het theewater er niet vlot doorheen want ik zet geen thee en stoom hoogst zelden wat melk op voor visite. Het boilerwater wordt in de grote machine alleen gebruikt om het filterbakje schoon te spuiten. Voor mezelf en voor enkele vaste bezoekers zet ik uitsluitend espresso met zonder melkschuim erop.

Voor de thuisgebruiker is daarom nu ook de L-R meer voor de hand liggend. Geen enkel compromis in de espresso, geen gedonder met waterleidingdoorbraak-aansluitingen, geen afvoerbuis voor het lekbakje van node en een boiler die groot genoeg is om een potje mede te blazen met de grote jongens en toch klein genoeg om frequent te verversen indien je een theedrinker dan wel een preciese melkschuimbereider bent.

69
Niet onbeleefd/onaardig bedoeld, maar is deze Londinium nu eigenlijk te beschouwen als een Strega met rotatiepomp (ipv vibratie)?
Of heeft hij nog andere features?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

70
R&B schreef:Niet onbeleefd/onaardig bedoeld, maar is deze Londinium nu eigenlijk te beschouwen als een Strega met rotatiepomp (ipv vibratie)?
Nee. Net zoals het met vibratiepomp ook geen Strega was ;-)

De zetgroepen zijn verschillend, de architectuur van binnen in de kast is anders, de vering in de Strega is anders etc.

Het zijn allebei hefboomgroepen met vering, dat wel.

Als je de hefboom van de Strega omlaag haalt, gaat de pomp werken en loopt de druk op, net zo lang tot je de hefboom weer omhoog laat komen.

Als de druk in de HX van de L-R onder de 3 bar komt, maakt de pomp er snel weer 3 bar van.