Re: Baratza "Sette"

101
Mooi verslag. Hij presteert dus ook naar zijn prijsklasse en niet beter qua maalsel. Dat is jammer maar was te verwachten. Wel leuke extra features. Wellicht is hij voor filter ook goed.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

102
Ligt eraan wie je het vraagt.
Andere gebruikers vinden hem qua smaak gelijk of beter dan hun K10 en dat is wel als boven z'n klasse te beschouwen.

Maar iedere molen heeft z'n eigen smaakprofiel, dus misschien vindt Peter z'n mazzer ook wel beter smaken voor espresso dan een K10?
Wie is er dan nog boven z'n klasse?
Of is het dan vooral de K10 die onder z'n klasse presteert?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Re: RE: Re: Baratza "Sette"

103
Als het een goed doordachte en degelijk uitgevoerde molen was geweest was dit hieronder niet gebeurt en hoef je hem niet te fixeren voor wat je verwacht. Het is nu vooral een innovatieve maler maar problemen met duurzaamheid en electronica liggen al klaar...op naar de V2.
Afbeelding

PeterfH91 schreef: - Ik had afgelopen week opeens dat de weegschaal een reset deed tijdens het malen. De maler bleef doorlopen en de stopknop werkte niet dus de molen liep bijna geheel vast door overdosering in het portafilter. Stekker eruit getrokken en goddank is de Sette erg eenvoudig te reinigen :)

Vooral door dat laatste heb ik mijn twijfels bij de weegschaal-functie. Het is nog wat vallen en opstaan wat mij betreft. Ik zal de molen goed stabiel gaan vastzetten en kijken naar de tips die overal te lezen zijn!
Ook ga ik in de komende weken de maler even testen voor filter.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

104
Ja de V2 zal ongetwijfeld een hele goeie zijn en de huidige doet het voor een aantal mensen ook al uitstekend. Cutting edge technologie kopen heeft het voordeel dat je een stapje doet in de wondere wereld der techniek zoals Chriet Titulaer dat zo mooi kon zeggen en dan moet je eventuele kleine struikelingen erbij accepteren denk ik.

Garmin heeft dat met de high tech outdoor toestellen altijd. Wie het eerste is met het kopen van zo'n nieuw model neemt de eerste strubbelingen erbij. Die worden dan doorgaans door middel van firmware updates goedgemaakt gedurende het eerste halfjaar, waarna alleen de ergste fijnslijpers nog blijven mopperen over die drie hoogst zelden voorkomende gevallen waarbij het toestel uitvalt of vastloopt ;-)

Bij de Sette zitten geen firmware updates denk ik en zal het meer een mechanische uitzoekerij zijn. Het lijkt me dat het ding het al uitstekend doet in verreweg de meeste gevallen. Is je portafilter te smal, dan kun je er een nemen die wel blijft zitten of je maalt in een bakje dat je dan overkiept in je portafilterbakje...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

105
Idd, Frans! Zo kijk ik er ook naar.
Een V2 waar de kinderziektes uit zijn, maar wel de performance heeft van nu, koop ik meteen.
Dan moet hij zich nog wel meten aan de SM95 en (vooral) MC90.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

106
Hoi Frans e.a., denk idd. niet dat er firmware updates mogelijk zijn. De handleiding beschrijft ook geen 'update' stand voor de 270W zoals bij Acaia weegschalen met bluetooth wel het geval is. Op de Sette FAQ http://www.baratza.com/sette/" onclick="window.open(this.href);return false; en de bijbehorende pagina van Acaia over de app staat er ook niks over.

Ik lees nu trouwens ook het volgende op de FAQ, maar eens uitproberen straks dan:
My Sette 270W consistently has incorrect dosing by a specific amount

If dosage is consistently incorrect by a specific amount (generally ± 1 gram), the offset needs adjustment. Please follow these instructions:
1. Unplug the grinder
2. Plug in the grinder
3. The display will read “8.0..” then being cycling up, press and hold both UP and DOWN buttons
4. The screen will flash ‘ofs’ then you can let go of the buttons. A number will be displayed
5. For espresso grinding we recommend an offset of ~1.1, coarse grinding we recommend ~2.0
6. To change the offset press UP to increase it or DOWN to decrease
7. Press play to lock in the change
En verderop:
What is the ACAIA App about?

The weighing technology and the Bluetooth capabilities are related. We expect this to be available soon and here are some of the features that Acaia have shared with us as they are currently working on:

...

There’s a smart running dose offset calibration that is a work in progress. The goal is that if the app requested 16 g and the grinder put out 16.5 g, the app will learn and adjust the .5 g to be offset the next time around. It will continue learning, too.
Espressomachine: Linea Mini, Malers: etzMAX, Comandante

109
Haha ja het werkt, volgende keer beter lezen hiero R&B :mrgreen:. Nu heb ik undershoot met offset 2.0 (aangeraden bij grof malen volgens de faq) ipv 0.6. Dus 13.3 ipv 14.5 bij 14.0g ingesteld. Ff finutunen de volgende paar bakkies nu dus nu alvast op 1,5 gezet :-D
Espressomachine: Linea Mini, Malers: etzMAX, Comandante

110
Betekent dit dat je voor verschillende malingen (fijn vs grof) een andere offset zou moeten gebruiken? Als dat zo is kun je net zo goed weer op tijd gaan malen ipv gewicht want dan is het voordeel grotendeels weg.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60