Re: Het grote broodbaktopic

1382
Om het ook nog eens over een brood gerelateerd onderwerp te hebben:

Het dikke boek "Meer brood uit eigen oven" van die Levine van Doorne, uitgegeven door nota bene Forte Culinair, kijk ik feitelijk nooit in.

Vlechtbroden met sjalotjes, hazelbenoting, aardappel, zure room en chorizo zijn niet mijn ambitie. Ik vind dat allemaal pure aanstellerij, hoewel ik er geen enkel oordeel over heb indien anderen het graag bakken, dit vanwege ruimdenkendheid van mijn kant.

Dus als er een actieve deelnemer is aan dit forum (meer dan 100 berichten) die het hebben wil, dan kan die het boek zo komen ophalen.

Opsturen vind ik teveel moeite.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1383
fransg schreef:Om het ook nog eens over een brood gerelateerd onderwerp te hebben:

Het dikke boek "Meer brood uit eigen oven" van die Levine van Doorne, uitgegeven door nota bene Forte Culinair, kijk ik feitelijk nooit in.

Vlechtbroden met sjalotjes, hazelbenoting, aardappel, zure room en chorizo zijn niet mijn ambitie. Ik vind dat allemaal pure aanstellerij, hoewel ik er geen enkel oordeel over heb indien anderen het graag bakken, dit vanwege ruimdenkendheid van mijn kant.

Dus als er een actieve deelnemer is aan dit forum (meer dan 100 berichten) die het hebben wil, dan kan die het boek zo komen ophalen.

Ik noem dat gedoebrood.

1385
De hype rond spelt brood leeft nog steeds, vaak bevat het brood maar een heel klein percentage speltmeel of zelfs speltbloem wat helemaal niks toevoegt. Het is een veel gemaakte keuze van de bewuste consument. De 1 praat de ander na en spelt zou de voorkeur hebben. Dus, spelt of tarwe? Wetenschappelijk is het niet te onderbouwen dat spelt volkoren beter is dan andere volkoren graansoorten.

Zie hier:
http://www.brood.net/faq/brood-gezondhe ... -of-tarwe-
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

1386
Wat ik vooral merk als ik pizza's of Italiaanse bollen bak, tot noch toe het enige deeg dat hier in huis gemaakt wordt, is dat spelt moeilijker rijst.
Wij maken vaak zelf pizza's met een gistdeeg en koude rijs van 24u en dan werken we met 50% 00bloem en 50% volkoren tarwe/spelt.

Het tarwedeeg wordt altijd luchtiger wanneer we het deeg gelijk behandelen.

1387
Over de spekstenenkachel die Adriaan linkt, dat kun je geen spekstenen kachel noemen. Dat is een normale houtkachel met platen speeksteen aan de buitenkant. Een echte speekstenen kachel wordt opgebouwd van de grond af aan door een vakman. Meestal hebben die het geleerd in het buitenland want in Nederland is die opleiding bij mijn weten er nog steeds niet.

Over vlechtbrood, ik heb laatst een poging gedaan. Niet omdat het fancy is maar omdat het een nieuwe techniek is die ik wel eens wilde uitproberen. Vlechten kan ik ook op mijn dochters toepassen :mrgreen: Ik wil binnenkort weer eens wat dingen maken uit haar broodboek en zoals Frans al aangeeft kijken wat je er in kunt donderen. Gewoon uitproberen, vanavond ga ik weer brood maken met grof gehakte walnoten erin. Kinderen vonden het toch wel lekker in tegenstelling tot rozijnen erin wat ze weer niet smakelijk vinden.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Re: RE: Re: Het grote broodbaktopic

1388
fransg schreef:Om het ook nog eens over een brood gerelateerd onderwerp te hebben:

Toch is die Levine aardig thuis in de diverse technieken, niet dat ik haar boek heb, maar meer van de soms wel steekhoudende commentaren op het broodforum, alleen die kinderachtige huishouding van het forum, elk dingetje moet een eigen topic voor geopend worden? Iets zeggen en het hele zwikke kinderen liggen te klagen om niks, echt een recept neerpennen is er niet bij, stel je voor dat iemand anders het zelfde kan bakken, er wordt voor recepten steevast naar Levine verwijzen (boek kopen)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

1389
mutsje schreef:Over de spekstenenkachel die Adriaan linkt, dat kun je geen spekstenen kachel noemen. Dat is een normale houtkachel met platen speeksteen aan de buitenkant. Een echte speekstenen kachel wordt opgebouwd van de grond af aan door een vakman. Meestal hebben die het geleerd in het buitenland want in Nederland is die opleiding bij mijn weten er nog steeds niet.

Over vlechtbrood, ik heb laatst een poging gedaan. Niet omdat het fancy is maar omdat het een nieuwe techniek is die ik wel eens wilde uitproberen. Vlechten kan ik ook op mijn dochters toepassen :mrgreen: Ik wil binnenkort weer eens wat dingen maken uit haar broodboek en zoals Frans al aangeeft kijken wat je er in kunt donderen. Gewoon uitproberen, vanavond ga ik weer brood maken met grof gehakte walnoten erin. Kinderen vonden het toch wel lekker in tegenstelling tot rozijnen erin wat ze weer niet smakelijk vinden.
Ik ben me van geen link bewust?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

1390
@3aan schreef:
mutsje schreef:Over de spekstenenkachel die Adriaan linkt, dat kun je geen spekstenen kachel noemen. Dat is een normale houtkachel met platen speeksteen aan de buitenkant. Een echte speekstenen kachel wordt opgebouwd van de grond af aan door een vakman. Meestal hebben die het geleerd in het buitenland want in Nederland is die opleiding bij mijn weten er nog steeds niet.

Ik ben me van geen link bewust?
Excuus was de wel schrijvende Frans die de link poste.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven