Hello,
Heb nu een Tiamo handmaler maar heb het gevoel dat deze zeer upgradebaar is
Heb volgende malers in gedachte waarbij het budget ook wel wat speelt.
-Crushgrind http://www.crushgrind.com/products/braz ... ee-grinder" onclick="window.open(this.href);return false;
-Rhinowares http://rhinowares.com/rhinowares-hand-grinder.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-Comandante http://www.comandantegrinder.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
De comandante ziet het er meest pro uit in deze categorie. maar is ook een pak duurder.
Jullie gedacht hierover?
Het moet goed in de hand liggen en moet "travelbaar" zijn
Re: Handmaler zoektocht
2Waar wil je hem voor gebruiken. De genoemde malers zijn niet geschikt voor espresso en afgezien van de Commandante nog steeds matig voor slow.
Je kunt je lijstje beter upgraden naar
- Commandante
- OE Lido 2, 3, E, E(T)
- Feldgrind
- Hausgrind (waardeloze service)
- Kinu
Met deze malers heb je tenminste echt een goede maler.
Je kunt je lijstje beter upgraden naar
- Commandante
- OE Lido 2, 3, E, E(T)
- Feldgrind
- Hausgrind (waardeloze service)
- Kinu
Met deze malers heb je tenminste echt een goede maler.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
3Inderdaad is ook een optielmg475 schreef:Vergeet ook niet de Kinu M47.
Zou de handmaler enkel gebruiken voor slow koffie. Heb de Mazzer sj voor espresso.
Mss inderdaad wat hoger mikken. Dat is wat ik eigenlijk al dacht toen ik mijn topic nog eens na las . Een andere optie is een tweede elektrische maler voor slow maar neemt direct weer meer plaats in.
Vooral clever, frenshpress en aeropress.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
4De Kinu M38, Helor 101 en Bravo mini horen er ook nog bij. De Bravo is door invoer te duur. De Helor eigenlijk ook. De Kinu M38 is een iets kleinere versie van de M47. Ik test hem op dit moment. Knock malers zou ik niet aan beginnen. Hooguit de Feldgrind via een wederverkoler en dus niet rechtstreeks. De Comandante is voor filter uitstekend maaar voor espresso minder geschikt door de getrapte afstelling.
Mijn persoonlijke (!) voorkeur:
Voor slow: Comandante (of Kinu M47).
Voor espresso: Kinu M47 (of M38).
Allround: Kinu M47
De Lido is en blijft qua kwaliteit maalsel ook heel goed (espresso en slow), maar ik vind ze persoonijk wat lomp, de maalgraadverstelling irritant en hij maalt een stukje zwaarder dan de Kinu (niet relevant voor filter). En de versie die ik heb gehad had de nodige burr rub (idem die van twee vrienden). Of dat veel uitmaakt voor het resultaat betwijfel ik. Verder is de Lido heel deglijk gebouwd. Erik is overigens heel tevreden met de Lido en denkt er vast anders over. Dit is dus persoonlijk. Ik geloof overigens dat hij nog de Lido met de oude Italmill schijven heeft. En als ik me niet vergis is dat hetzelfde maalwerkje als in de Kinu M38. De actuele Lido's hebben een ander (Zwitsers of Lichtenstein) maalwerkje.
Comandante is goed verkrijgbaar en kost je een dikke 200 euro. De M38 ook. De M47 is rond de 250 euro en geregeld uitverkocht, omdat hij momenteel erg populair is. De Lido is dacht ik nieuw via Coffeehit het gunstigste te krijgen.
Overigens staat er op Kaffeenetz.de een Lido 3 te koop voor 160 euro.
Mijn persoonlijke (!) voorkeur:
Voor slow: Comandante (of Kinu M47).
Voor espresso: Kinu M47 (of M38).
Allround: Kinu M47
De Lido is en blijft qua kwaliteit maalsel ook heel goed (espresso en slow), maar ik vind ze persoonijk wat lomp, de maalgraadverstelling irritant en hij maalt een stukje zwaarder dan de Kinu (niet relevant voor filter). En de versie die ik heb gehad had de nodige burr rub (idem die van twee vrienden). Of dat veel uitmaakt voor het resultaat betwijfel ik. Verder is de Lido heel deglijk gebouwd. Erik is overigens heel tevreden met de Lido en denkt er vast anders over. Dit is dus persoonlijk. Ik geloof overigens dat hij nog de Lido met de oude Italmill schijven heeft. En als ik me niet vergis is dat hetzelfde maalwerkje als in de Kinu M38. De actuele Lido's hebben een ander (Zwitsers of Lichtenstein) maalwerkje.
Comandante is goed verkrijgbaar en kost je een dikke 200 euro. De M38 ook. De M47 is rond de 250 euro en geregeld uitverkocht, omdat hij momenteel erg populair is. De Lido is dacht ik nieuw via Coffeehit het gunstigste te krijgen.
Overigens staat er op Kaffeenetz.de een Lido 3 te koop voor 160 euro.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
5De Lido 2 (Italmill idd) ben ik nog steeds erg blij mee. De Lido heeft trouwens 48mm schijven net als de M47 en niet zoals de kleinere M38 van Kinu. De Lido bij mij heeft op espresso geen burr rub en is prima te gebruiken alhoewel je niet blij wordt van de kracht die je dan moet zetten voor espressomaling maar met de nieuwere schijven die ze er nu in doen heb je dat probleem niet. De oude Lido had inderdaad een wat minder fijne maalafstelling doordat deze weleens los kwam maar sinds ze er een nylon pakking tussen hebben gezet (die heb ik ook op de mijne) is dat euvel verholpen. Ik ben er al 2 jaar aan gewend en heb er totaal geen problemen mee en ik irriteer me snel aan dingen die niet goed werken .
Qua smaak ontlopen ze elkaar nauwelijks. De Commandante is dan weer alleen voor slow omdat de stappen voor espresso te groot zijn door zijn getrapte verstelling. Op dat gebied zijn bijvoorbeeld de Lido en Kinu veel fijner door traploze verstelling. Als je grote potten slow wil zetten is de Lido wel weer aan te raden omdat die een veel grotere opvangbak en hopper heeft (60gr) dan de rest. Ik gebruik hem hooguit met 21gr dus daar heb ik het niet voor nodig. Het is en kwestie van voorkeur want ze zijn allemaal erg goed. De Lido is daarentegen wel het goedkoopste van de goede handmalers. Je koopt ze allemaal voor de rest van je leven.
Qua smaak ontlopen ze elkaar nauwelijks. De Commandante is dan weer alleen voor slow omdat de stappen voor espresso te groot zijn door zijn getrapte verstelling. Op dat gebied zijn bijvoorbeeld de Lido en Kinu veel fijner door traploze verstelling. Als je grote potten slow wil zetten is de Lido wel weer aan te raden omdat die een veel grotere opvangbak en hopper heeft (60gr) dan de rest. Ik gebruik hem hooguit met 21gr dus daar heb ik het niet voor nodig. Het is en kwestie van voorkeur want ze zijn allemaal erg goed. De Lido is daarentegen wel het goedkoopste van de goede handmalers. Je koopt ze allemaal voor de rest van je leven.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
6Okay dus als ik het goed begrijp had de Lido 1 de 38 mm schijfjes. De 2 had aanvankelijk 48 mm Italian burrs net als de Kinu M47. (En de Bezzera BB005). De huidige Lido's (alle versies) hebben 48 mm Swiss burrs. Wat was de belangrijkste reden om de 48 mm Italian burrs te vervangen? Ik vind dit een top maalwerkje. Ik vind de M47 opvallen licht draaien dus dat kan geen argument zijn lijkt me...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
7Dat hebben ze naar eigen zeggen gedaan omdat er teveel afwijking is tussen de italmill schijven. Dus als ik een lido2 heb en jij ook dan kunnen wij onze maalgraad niet met elkaar vergelijken.
Best grappig want volgens mij kunnen wij onze kinu m47's prima met elkaar vergelijken en zitten wij op dezelfde maalgraad instelling voor zowel espresso als filter. Dus als dat zo is bij de lido dan kan dat maar aan 1 ding liggen en dat zijn de toleranties van de lido en niet de schijven.
Best grappig want volgens mij kunnen wij onze kinu m47's prima met elkaar vergelijken en zitten wij op dezelfde maalgraad instelling voor zowel espresso als filter. Dus als dat zo is bij de lido dan kan dat maar aan 1 ding liggen en dat zijn de toleranties van de lido en niet de schijven.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
8Over die toleranties bij de Lido twijfel ik ook. Mijn oude Lido had een burr rub. Die van twee goede vrienden ook. Niet weg te krijgen. Dat spreekt me ook zo aan in de Kinu: De constructie garandeert goede toleranties. De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat al die Lido's ook met (forse) burr rub een goed maalsel produceren. Maar een maler die mooi vrij loopt zonder frictie vind ik persoonlijk wel zo aantrekkelijk. Overigens lopen ook de Hausgrind en Comandante zonder burr rub. Maar dat is n=1.
10Hè, das nou jammer...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’