Vibiemme Domobar, of andere beginners machine

1
Dag heren,

ik ben net nieuw op dit forum en eigenlijk ook nog een broekie op het gebied van koffie. Tot nu toe ben ik altijd tevreden geweest met mijn 'potje op het vuur', al weet ik dat ik een betere espresso ook echt wel kan waarderen.

Nu is mijn man volgende week jarig en heeft hij een tijd geleden laten vallen dat hij nog eens een 'echte' espressomachine zou willen hebben. Ik heb daarom de laatste tijd al veel van de forumberichten doorgespit naar informatie over de discipline en de daarbij behorende apparatuur. En al word ik er steeds wijzer van, het wakkert ook wel de neiging aan tot het steeds meer en beter willen (en dat terwijl ik nog niet eens een machine heb!!)

Nu ben ik op het internet een machine tegen het lijf gelopen (de Vibiemme Domobar, de goedkoopste - maar wel met RVS behuizing), die ik samen met een maler (de M203 van Demoka) voor 725 euro zou kunnen kopen. Voor zover ik op de foto's heb kunnen zien, ziet het setje er nog goed uit. De domobar is 3 jaar oud en bij ESW gekocht. Naar zeggen van de verkoper is 'ie 'nauwelijks' gebruikt (ik weet eigenlijk niet of dat niet juist slecht is voor zo'n apparaat) en 1 keer voor een beurt bij Eembergen koffie geweest.

Nou is de vraag: Zou dit een goede koop zijn - mocht de machine er inderdaad nog goed uitzien.
En geeft deze machine mij inderdaad een betere (of makkelijker een betere) espresso/ cappucino dan bijvoorbeeld een rancilio silvia - dit gezien het feit dat ik eigenlijk (nog) geen kaas gegeten heb van het koffie zetten...

't Zou geweldig zijn als jullie een antwoord op mijn vragen zouden hebben!

Re: Vibiemme Domobar

2
Eerlijk gezegd denk ik niet dat het heel goedkoop is. De zelfde set zou nieuw net onder de €1000 gaan kosten. De Silvia is zeker geen slechte machine als je die zou aanschaffen en een Compak K3 bonenmaler dan zou dat zo’n €795 gaan kosten en dan heb je wel nieuwe apparatuur. Ik kan me echter voorstellen dat uiterlijk ook meeweegt en dan is de domobar misschien aantrekkelijker.

Edit; Link verwijdert.
Laatst gewijzigd door karel op ma 04 mei 2009, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]

3
De Domobar is wel een betere klasse dan de Silvia. Beide zijn het single Boilers wat cappuccino's zetten wat lastiger maakt (maar wel te doen). Als jullie vaak cappuccino's maken, zou ik eerlijk gezegd toch liever naar een HX (warmtewisselaar) kijken of een DB (Dubbele Boiler).

Buiten dit alles vind ik €725 voor de set die je noemt veel te duur. In de buurt van €400 vind ik redelijk. Omdat Domobars zo bekend zijn, hebben ze ook de neiging wat prijzig te zijn. Maar je kan ze regelmatig op MP vinden voor €400 (wat ik dus te duur vind). Die maler is helemaal niet zo slecht, maar ook geen hoogvlieger, die heb ik wel eens voor € 75 gezien op MP.

Kijk ook eens naar deze. We hebben het er over in dit draadje. Dat is een heel mooie HX, nog weer beter dan de Domo en kost maar €400. Voor het prijsverschil met die Domo kan je er zelfs een nieuwe maler (Compak K3 b.v.) bij kopen die echt beter is dan die Demoka (en molens zijn het allerbelangrijkst, buiten de koffie zelf, voor goede espresso).

Weet je bij dit alles zeker dat je man bereid is om tijd en aandacht te steken in het leren kennen van de apparatuur en het zetten van goede espresso? Want goede apparaten alleen zijn niet voldoende voor het zetten van lekkere espresso, het is slechts het begin. Zijn eigen inzet is er echt bij nodig. Als hij dat ziet zitten: doe het vooral en kom vaker terug op dit forum voor jullie vragen. Zo niet: koop alsjeblieft een superautomaat of Nespresso ofzo. Met deze laatsten zet je inferieure koffie ten opzichte van de halfautomaten waar we het hier over hebben, maar het gaat je een stuk makkelijker af en je zult minder gefrustreerd raken.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Hoi Kleine. Leuk dat je enthousiast bent geraakt over espresso en espressomachines.
Heb je de beginners thread al gelezen? viewtopic.php?f=22&t=480" onclick="window.open(this.href);return false;
Hiermee krijg je een wat beter beeld wat er op de markt is.
De Domobar met molen waar je het over hebt vind ik zelf aan de prijzige kant. Een tweedehands domobar doet meestal zo'n 400 a 450 wat al heel veel geld is. Je zou dan voor de molen nog 300 Euro betalen terwijl deze dat niet eens nieuw kost.
De belangrijkste factor bij het maken van een goede espresso staat voor de machine jij dus. Een Domobar heeft als voordeel tov de Silvia dat er een zwaardere zetgroep (4.5 Kilo) en een grotere boiler op zitten. In principe kun je daar dus een beter resultaat mee bereiken, maar dat vraagt dan wel om goede vers gebrande bonen en een goede molen en dat jij alles goed doet. Maalgraad bepalen, basket vullen, aanstampen. Met verse bonen en een goede techniek zal een Silvia een betere espresso zetten dan met omgekeerd met een Domobar. Doe je echter alles goed dan denk ik dat je op termijn van een Domobar mee plezier hebt. Het is allemaal net wat serieuzer gebouwd dan een Silvia. Een Silvia is minder temperatuurstabiel en daarom moet je temperatuursurfen en op het juiste moment de extractie starten om een goed resultaat te bereiken. Omdat een domobar meet thermische massa heeft is dat bij die machine minder nodig.
Stoom je veel melk denk dan zeker na over een HX machine (wat dat is staat in de beginners thread) dan kan je meteen stomen na het koffie zetten zonder wachttijd.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

5
die Fiorenzato bricoletta heeft zo te zien wel een aparte groep...ziet er niet als een normale E61 lever uit? de huidige verzies hebben wel een normale E61...

ouder dan 6-7 jaar denk ik Spironski...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

6
Moet eerlijk bekennen dat ik niet had gezien dat er geen handeltje op zit :oops: . Dat maakt het dus een volautomaat (dus géén superautomaat ;) ). Verder is het volgens mij een gewone E61 groep, alleen heeft Fiorenzato er voor gekozen (waarom??) om een extra kapje om de onderste uitloop te zetten.

Inderdaad zal je wellicht wat onderhoud moeten plegen aan deze machine (hoewel hij dus werkend is te zien), maar dat is toch goed te doen en daar is de prijs dan ook naar.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
In plaats van een handeltje zit er een knop die het water aan en uit zet. Het is de zwarte tuimelknop bovenaan rechts op de machine. Dit is een E 61 groep met een elektromagnetisch ventiel (magneetklep). Na het espresso zetten duw je dus niet zelf het overtollige water in de lekbak maar doet een magneetklep dit. Zo'n klep is stroomloos gesloten. Op moment dat je de tuimelknop omzet krijgt zowel de klep als de pomp stroom en kan er water door de groep.
Die magneetklep zit achter dat kapje waar Spironski het over heeft. Waarom? Omdat het ding lelijk is en het design behoorlijk zou verstoren. Het is dus wel een E 61 groep maar door het magneetventiel heeft hij niet dezelfde pre-infusie als een met een heveltje.
Ik heb er een tijdje een gehad en hij zette prima espresso. Het design is ook leuk om te zien. Nadeel vond ik dat hij behoorlijk klapperde als de pomp liep en hij had niet zo'n krachtige stoom.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

8
Aha, dus geen volautomaat!? Maar heeft deze machine dan niet de zachte preïnfusie van de standaard E61? En als je d'r toch bent: wat denk je van die prijs?

9
Jeetje, wat geweldig dat jullie me hier zoveel over kunnen vertellen!!! En ook een super duidelijk verhaal, Marmhz:
marmhz schreef:Heb je de beginners thread al gelezen?
Ik ben blij dat ik mijn vraag heb geplaatst. Ik ben bang dat ik anders die Domobar zeker aan had geschaft. :oops:

Ik heb het net ook nog even met mijn man overlegd: Weg verassing.. Maar ja, het gaat toch over een heleboel geld! En met als resultaat voor wat betreft je vraag, Spironski:
Spironski schreef:Weet je bij dit alles zeker dat je man bereid is om tijd en aandacht te steken in het leren kennen van de apparatuur en het zetten van goede espresso?
We staan er beide achter om onszelf volledig te storten in het maken van een lekkere espresso of cappucino. Van een Nespresso ben ik zelf ook geen grote fan en zeker niet voor dat geld.. Dan blijf ik liever bij mijn 'potje op het vuur' :) Het enige wat ons misschien nog wel tegenstaat is dat als wij 's ochtends even willen genieten van een espresso dat we dan 20 of 30 minuten opwarmtijd nodig hebben. Misschien toch maar een QM dan met thermoblok dan?????

Het wordt wel allemaal steeds moeilijker lijkt wel..

Cappuccino's drink ik nu eigenlijk nooit. Maar dat is alleen te weiten aan het feit dat ik geen goede melkstomer heb. Dus ja, een HX machine klinkt natuurlijk geweldig. Maar zal het nodig zijn?
Verder heb ik er ook best wel wat geld voor over, maar het probleem is dat je op een gegeven moment steeds meer wil. Er slaat een soort van upgrade-gekte los, terwijl - nogmaals - ik nog niet eens zo'n machine heb.

Die Fiorenzato ziet er best uit. Maar als hij al ouder dan 7 jaar is... Ik zag er net eentje nieuw voor 875 euro: http://www.cofcaf.co.uk/store/catalog/F ... -p-19.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie je.. Daar is die losgeslagenheid weer! Want als ik er dan nog geen maler erbij heb... Dan wordt het wel weer erg prijzig. Wat een dillema's! :?

En ik wilde het eigenlijk niet mee laten tellen (het moet ten slotte uitsluitend om de espresso en de melk gaan), maar diep van binnen is het toch iets wat je besluitvormingsprocess aantast:
karel schreef:Ik kan me echter voorstellen dat uiterlijk ook meeweegt en dan is de domobar misschien aantrekkelijker.
Ja, Karel: Je hebt gelijk! Het design telt ook mee! :roll:
Ik kon trouwens die Domobar incl maler voor het bedrag wat je noemt niet vinden:
karel schreef:De zelfde set zou nieuw net onder de €1000 gaan kosten.
Want voor zo' bedrag de complete set nieuw...
Ik moet er denk ik ook nog maar een nachtje over slapen, want wat een keuzes zeg!!

10
Weg verassing...
Ik denk dat je daar wel blij om mag zijn! :D
Maar goed, het ging natuurlijk om verrassing... ;)

Met die lage Pond kan je inderdaad in Engeland spotgoedkoop inkopen doen. Ik weet echter niet wanneer die wisselkoersen gecorrigeerd in de prijs terug gaan komen. Je moet wel weten dat deze klasse machines veel gebruik maken van professionele onderdelen, en dat ze goed te onderhouden zijn en dan moeiteloos vele jaren meegaan. Maar als je het geld hèbt....
Ik zette die Bricoletta slechts neer naast de Domo, ter vergelijk wat je kan krijgen voor dat geld.

Wat betreft opwarmtijd zijn er denk ik drie opties: 1. je leert er mee leven. 2. je koopt een schakelklok. 3. de Bezzera BZ07 (?), hierover staat ook al één en ander over op het forum.

Je zegt dat je geen cappu's drinkt omdat je melk niet kan opstomen. Dan zit het er dus in dat als je dat eenmaal wèl kan, je veel meer cappu's gaat drinken. Als je ze ook nog eens voor je gasten moet maken, kan ik je echt een HX of een DB aanraden. Het maakt het leven op zo'n moment een stuk makkelijker. Je zou niet de eerste zijn die na een jaar alsnog wil overstappen van een SB naar een HX of DB.

En inderdaad het verschijnsel van "Upgraditis" is bekend. Daarom zou ik maar meteen iets goeds kopen, dat is uiteindelijk goedkoper en je hebt er wel direct de lol van, i.p.v. de frustratie dat het toch niet helemaal is wat je wilde.

En waarom zou het alleen maar om de smaak van de koffie mogen gaan? Je zit wel jarenlang tegen zo'n ding aan te kijken, dus dan maar liever iets dat je mooi vind. "Beauty is a joy forever", nietwaar?