Op de foto zie je dat het het oude model Giotto is, dus met de oude kranen erop. Dan is 700 toch wel veel geld. Het model met de nieuwe kranen moet je eigenlijk al voor zo'n 600 euro kunnen vinden. Bij een handelaar, gereviseerd en met garantie. Dat zou mijn bezwaar zijn tegen deze machine...
Je stelt duidelijk 'vraagprijs', maar ik verwacht niet dat je bij een handelaar nog minstens 150 euro kunt afdingen.
Re: Giotto
12‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
13Ja dank zag ik ook staan. Heb besloten dat ik het liefst een zo nieuw mogelijke versie wil, dus liefst een van Rocket. Ben nu bezig met een tweedehands V3 met pid. Misschien wordt dat wat en anders ga ik weer verder zoeken.
In dat geval vind ik het wel fijn om te weten wat de grootste bezwaren/verschillen tussen de ECM en rocket versies zijn? De kranen van de oude ECM zijn minder fijn begrijp ik, maar zijn er nog andere belangrijke zaken die fijner zijn bij de nieuwere versies?
Groet, Jorgen
Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk
In dat geval vind ik het wel fijn om te weten wat de grootste bezwaren/verschillen tussen de ECM en rocket versies zijn? De kranen van de oude ECM zijn minder fijn begrijp ik, maar zijn er nog andere belangrijke zaken die fijner zijn bij de nieuwere versies?
Groet, Jorgen
14Die ECM heb ik ook thuis staan inmiddels alweer 11 jr ofzo. computerblok is vervangen... daarna nie wieder naar simon en level voor onderhoud maar Casabarista. Die hebben er voor 250 eur aan verspijkerd en waren verbaasd dat ie nog koffie tapte hehe. Robuuste machine dus.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven
15Wij hadden er laatst een die al 12 jaar oud was zonder service.
En als de eigenaar niet zelf bedacht had dat het misschien een goed idee was een scheut ontkalker in het reservoir te kieperen had hij nu nog probleemloos koffie gezet. Zeker sterke machines dus maar preventief onderhoud is altijd beter dan een reparatie.
En als de eigenaar niet zelf bedacht had dat het misschien een goed idee was een scheut ontkalker in het reservoir te kieperen had hij nu nog probleemloos koffie gezet. Zeker sterke machines dus maar preventief onderhoud is altijd beter dan een reparatie.
16Klopt elke machine heeft gewoon onderhoud nodig. Ik heb tegenwoordig een ontkalkerzakje in mijn reservoir en ga binnenkort de zetgroep weer voorzien van wat chemie zodat het schoon wordt.Pti schreef:Wij hadden er laatst een die al 12 jaar oud was zonder service.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven
17Nou, heb uiteindelijk toch gekozen voor een Cellini. De zijkanten van de Giotto maakten hem te groot voor de plek die beschikbaar is op het aanrecht. Heb een ECM Cellini premium voor 600 euro via Marktplaats gekocht. Van buiten mooi ding, moet alleen nog wel het een en ander aan gebeuren. Er zit ergens een klein lek, waardoor de druk continu zakt en het verwarmingselement om de haverklap aanspringt om te corrigeren. Heb een nieuwe vacuumbreaker en safety valve gekocht omdat meestal 1 van de 2, of allebei de oorzaak zijn. Verder moet ik de e61 kop nog reviseren, omdat als ik de hendel op uit zet er nog iets van 10 gram water uitkomt voor hij stopt. Een revisiesetje heb ik net online besteld, het installeren er van ziet er op youtube goed te doen uit. Lang verhaal kort: over ongeveer een week heb ik een hele fijne machine!
Ben ik alleen nog op zoek naar een eric's thermometer om de flush onder de knie te krijgen. Mocht iemand er van af willen, of hem tijdelijk uit willen lenen dan houd ik me aanbevolen. Ik neem aan dat als je eenmaal het gedrag van je machine doorhebt je de thermometer eigenlijk niet meer nodig hebt.
Dank voor jullie reacties.
Groet, Jorgen
Ben ik alleen nog op zoek naar een eric's thermometer om de flush onder de knie te krijgen. Mocht iemand er van af willen, of hem tijdelijk uit willen lenen dan houd ik me aanbevolen. Ik neem aan dat als je eenmaal het gedrag van je machine doorhebt je de thermometer eigenlijk niet meer nodig hebt.
Dank voor jullie reacties.
Groet, Jorgen
18Gefeliciteerd met je machine!
Meest ideaal is als je de hele boiler demonteert en het element even loshaalt. De aansluitingen aan de boiler kun je laten zitten.
Nu de hele boiler in een citroenzuur oplossing. Tot slot spoelen met sodawater.
Als je de boel weer in elkaar zet, niet vergeten de pakking van het element te vervangen.
Als je, de zetdruk gaat afregelen ga je nog een vervelend ECM dingetje tegenkomen. Het expansieventiel.
Ontkalken kan, maar vervangen is de betere optie. Als je tijdens de klus nog tegen problemen aanloopt mag je me altijd pb'en.
Een portafilter met manometer mag je lenen. Dat laatste heeft alleen zin als je in de buurt van Delft woont.
Succes met sleutelen!
Meest ideaal is als je de hele boiler demonteert en het element even loshaalt. De aansluitingen aan de boiler kun je laten zitten.
Nu de hele boiler in een citroenzuur oplossing. Tot slot spoelen met sodawater.
Als je de boel weer in elkaar zet, niet vergeten de pakking van het element te vervangen.
Als je, de zetdruk gaat afregelen ga je nog een vervelend ECM dingetje tegenkomen. Het expansieventiel.
Ontkalken kan, maar vervangen is de betere optie. Als je tijdens de klus nog tegen problemen aanloopt mag je me altijd pb'en.
Een portafilter met manometer mag je lenen. Dat laatste heeft alleen zin als je in de buurt van Delft woont.
Succes met sleutelen!
19Dank voor de tips. Ik hoopte eigenlijk weg te komen met niet alles demonteren, maar nu je het zo zegt begin ik toch te twijfelen Dat betekent dat Oscar dan toch nog even terug mag op het aanrecht. Goed dat ik hem nog niet op MP heb gezet.
Is het expansieventiel hetzelfde als een opv (over pressure valve)? Ik ken namelijk nog niet alle Nederlandse namen omdat ik steeds op Home-barista of een andere Engelstalige site terechtkom voor info. Als het de opv is: die zit inderdaad op een onhandige plek, maar heb ik inmiddels al van 11 naar 9 bar weten bij te stellen via een tip op een forum ergens.
Mocht ik tegen problemen/vragen aanlopen dan maak ik graag van je aanbod gebruik!
Groet, Jorgen
Is het expansieventiel hetzelfde als een opv (over pressure valve)? Ik ken namelijk nog niet alle Nederlandse namen omdat ik steeds op Home-barista of een andere Engelstalige site terechtkom voor info. Als het de opv is: die zit inderdaad op een onhandige plek, maar heb ik inmiddels al van 11 naar 9 bar weten bij te stellen via een tip op een forum ergens.
Mocht ik tegen problemen/vragen aanlopen dan maak ik graag van je aanbod gebruik!
Groet, Jorgen
20Goed bezig!
Met expansieventiel wordt inderdaad hetzelfde bedoeld als OPV.
Liefhebbers van de discussie over de onjuistheid van de Nederlandse benaming tref ik graag in een ander topic.
De truc met de ECM opv hoor ik graag. Vooral hoe het ding te verstellen is als deze volledig vastgekalkt zit.
Tot slot zijn wij hier gek op foto's van machines op de operatietafel.
Met expansieventiel wordt inderdaad hetzelfde bedoeld als OPV.
Liefhebbers van de discussie over de onjuistheid van de Nederlandse benaming tref ik graag in een ander topic.
De truc met de ECM opv hoor ik graag. Vooral hoe het ding te verstellen is als deze volledig vastgekalkt zit.
Tot slot zijn wij hier gek op foto's van machines op de operatietafel.