Re: Het grote broodbaktopic

1563
Ik heb er 2 op 2 graden staan, zit ongeveer 200 gram per pot, had tot gisteren de oudste tot voor 3 weken geleden gebruikt, daarna niet meer gevoerd, stond een laagje water op en stonk niet, water niet afgegoten en 150 gram genomen en gevoerd met 150 maismeel en dat 3 uur daarna, 300 bloem en een uur daarna 35 sukker en 65 gerstemeel, de juiste hoeveelheid water was al aanwezig toen 2 minuten laten kneden (traag) rijze en doorkneden voor 10 minuten rijzen en teruggeslagen en weer rijzen en daarna nog 12 minuten op hogere snelheid e mooi vliesje getrokken en in rijsmandjes in de rijskast, 2 mooie maisbroden goed van smaak alleen wat vlaaierig qua uiterlijk
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

1564
Vandaag een brood met maismeel/tarwebloem gemaakt. Geen foto deze keer, dames vinden het 'mais supermarktbrood' heel erg lekker. Gezien ik dat zelf lekkerder kan maken gelijk maar mijn eerste brood sinds 3 dagen lopen bakken vanmiddag. Morgen weer een half volkoren of volledig volkoren brood maken voor op werk. Weinig sneetjes mee en vult enorm.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

1566
Vandaag weer begonnen met het dagelijks bakken van brood, nou ja zaterdag al. Ditmaal mix van 250gr volkoren meel (whole weat) en 250 gram strong weat. Met 5 gr gist etc. Mooi gelukt al zeg ik het zelf :).
[img]brood03.jpg[/img]
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven
Bijlagen

1567
bobbee schreef:Voortaan goed etiketten lezen als je brood koopt, weet wat je eet:

Meelverbeteraars worden ingrediënten

http://www.nbc.nl/kennis-regelgeving/aa ... grediënten
Goede zaak op zich, transparantie is altijd goed, al snap ik de ophef over de meelverbeteraars niet zo...
Alle aangegeven stoffen komen ook van nature in granen/groente/fruit voor.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

1568
Voor degene die met desem bakken, ik ben benieuwd wat jullie ervaring is met verschillende desems. Ik heb namelijk het idee dat wanneer ik een tarwedesem gebruik het brood luchtiger wordt dan met een roggedesem. Klopt dat?
Heeft een desem zoveel invloed? Met een roggedesem krijg ik dus compacter brood en een mooiere korst, met tarwedesem of volkoren desem een luchtiger brood met minder korst.
Als dit zo ook bij jullie is dan hoor ik net graag, dan ben ik weer een stukje dichterbij het sturen van het eindresultaat!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

1569
Als ik 270g desem gebruik van rogge, dan zit daar dus 135g roggemeel in, dat wordt iets compacter dan wanneer er minder roggemeel in het geheel zit, maar indien ik er naast volkorenmeel ook bloem bij doe, dan wordt het toch weer vrij luchtig.

Zoiets denk ik.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1570
Ik bedoel eigenlijk de invloed van het actieve deel desem in een broodrecept. Niet wat je er later aan meel of bloem aan toevoegt.

Dus in jouw voorbeeld kiezen​ of 270 gram roggedesem of 270 gram tarwedesem.
Stel je neemt 50% bloem en 50% volkoren meel en voegt daar zout, water en roggedesem aan toe voor een compacter brood met een mooie korst óf je neemt 50% bloem en 50% tarwemeel en voegt daar zout, water en tarwedesem aan toe voor een brood met meer volume en minder korst.
Dit is wat mij is opgevallen nu ik verschillende desem heb gemaakt en gebruikt. Maar ik weet niet zeker of het echt zo werkt of dat het door andere factoren zo heeft uitgepakt bij mij.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!