Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

162
Top! Echt consequent wordt het gewicht van het maalsel echter nooit, gaat altijd rond de gram variëren. Ik maak me er niet druk om :)
Erik82 zal seffens wel komen verkondigen dat de nieuwe versie wel consequent is want de timer werkt op 0.05s ipv 0,1s nauwkeurig maar dat is onzin :D)

Veel plezier ermee, ik vind het nog steeds een heel goede aankoop!
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

163
Ik vind een gram variatie best veel eigenlijk. Dit zou beteken dat je als je 18gr wilt tussen de 17 en 19 zou krijgen. Dat is best variatie. Is het echt zo beroerd of zijn de toleranties iets beter?

Maakt het nog uit met volle of lege hopper?

Ik denk er ook aan om er eentje te gaan bestellen. Iedereen verder nog steeds tevreden?

Ik vraag me daarnaast ook af of die Mythos schijven echt verschil in smaak geven. Duurzaamheid voor thuisgebruiker is waarschijnlijk niet echt noodzakelijk.

Bij Elektros is ie met de normale schijven 762€ en gratis verzending. Scheelt toch weer tov de 990€ bij van Pommeren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

164
Is nog goed gezakt dan? Ik heb 845€ betaald.
Ik heb ergens een post geschreven in dit topic waar ik elke maling gewogen heb, staat enkele pagina's terug. Lege of volle hopper maakt niets uit.
Zeer tevreden gebruiker hier molen knoeit niet en het verstelmechanisme is heel handig en accuraat.
Mythos schijven VS gewone... Ik kan niet vergelijken maar mijn mening staat ook in dit topic ;
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

165
Mijn Olympus is in 9 van de 10 gevallen tot op 0,3gr nauwkeurig en eens in de 10 op 0,5gr (nu al meer dan 450 doubles op de teller dus een goede steekproef). Hier eigenlijk nooit uitschieters meer wat met de oudere versie wel vaak het geval was. Daar hebben ze veel verbeterd.

De Mythos schijven koop je juist voor de smaak en dat is de reden dat deze maler zo interessant is. Biedt hetzelfde als de Myhtos maar dan veel goedkoper. Het smaakprofiel is anders dan de normale schijven en juist daarom heb ik voor deze maler gekozen. Achteraf Mythos schijven monteren gaat hem niet worden dus je zult meteen de juiste keuze moeten maken.

De schijven van de Mythos zijn ruim 100 euro duurder dan de gewone dus daar zit een groot deel van het prijsverschil. Ik heb 950 euro betaald. Klik nog maar eens door bij Eletros want dan komt er nog eens ruim 120 euro verzenden bij en zit je ook bijna 890 euro zonder Mythos schijven.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: RE: Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

169
Edwin45 schreef:Maler verstellen naar Fijner malen ga ik vanuit ook weer met draaiende motor.?

Staat overigens niet in de handleiding.
Ja, als er bonen in de maalkamer zitten met draaiende motor. Als er geen bonen inzitten hoeft dat niet. En ach, kleine maalgraad verstellingen voor het finetunen gaat de maler geen last van hebben. Die drukt hij er wel doorheen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

170
Hallo..,

Net aangemeld bij Koffiepraat. De reden is omdat ik van de week een nieuwe molen heb gekocht met dezelfde naam als de titel van dit onderwerp. Had een Macap M4 met doser ruim 10 jaar. Beviel me goed vooral de prachtige afstelling van de maalgraad. Alleen die doser en de maaltijd bevielen me minder. De nieuwe molen moest op die punten beter voldoen. Ook de retentie moest zo laag mogelijk zijn. Bij van Pommeren werd ik goed geholpen en mijn besluit was dat ik deze machine heb gekocht. Wat me bevalt is het tempo, lekker vlot, geen gehengst aan de trekker van de doser. Vlot schoon te maken, met een stofzuiger in de buurt. Omdat ik de molen thuis gebruik en niet de hele dag koffie zet wil ik een gepaste hoeveelheid koffie bonen malen. Met de Macap ging dat prima zonder hopper. 20,3 g. erin aan bonen en 18,5 g. eruit aan maalsel. Dat klopte keer op keer. Wel moest de molen steeds goed schoongemaakt worden maar met de krachtige stofzuiger was dat geen probleem. Nu met de Eureka is dat anders. Je kan, zonder hopper, niet meer dan 20 g. er in doen. Met een kartonnen cilinder kan er meer in want om 18,5 g. maalsel op te vangen in de portafilter moet ik ongeveer 27 g. bonen er in doen. Heb ik nu een retentie van zowat 9 gram? Op verschillende websites kom ik retenties tegen van niet meer dam 3 gram. Ook op dit forum zie ik die lage waarden. Wat doe ik fout of ligt het aan de nieuwigheid van de molen? Verder vind ik de fijnafstelling van de maalgraad nogal lastig maar dat zal door ervaring wel beter worden (bij de Macap ging dat super).
Nou een heel verhaal voor een nieuw lid.