Gaggia Titanium, maar geen titanium microfoam

1
Beste allemaal,

Ik heb een vraag wat betreft ons koffiezet appartaat, de Gaggia Titanium.
Ik heb al alle forums (engels en nederlands) afgezocht, en ben 1 iemand tegengekomen die hetzelfde probleem had (alleen zijn vraag is nooit beantwoord). Het stoompijpje heeft kuren. In het begin deed het apparaat het het een beetje, hij schuimde nooit meer dan +- 1 cm schuim, en eigenlijk alleen wanneer hij er zin in had. En nu we heb apparaat langer hebben (en ik steeds liever cappuccino drink, en latte art maak) gaat het schuimen steeds slechter, tot wat we nu hebben bereikt: geen schuim.
Het water gaat belachelijk snel koken en tijdens het opschuimen geeft hij heel veel bellen en maakt ongelooflijk veel herrie.

Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn? Of ik misschien wat aan de instellingen kan veranderen? Misschien doe ik wel wat fout (hoewel ik netjes alle youtube filmpjes volg :roll: )
En als alle hoop dan toch weggevaagd is :cry: :
Weet iemand een (niet al te duur) alternatief om echt goede microfoam te krijgen?

Groetjes,
Els

Re: Gaggia Titanium, maar geen titanium microfoam

2
Als eerste een vraagje: gebruik je nog de panarello of haal je die van het stoompijpje af? Het beste resultaat krijg je zonder. Maar als je de panarello gebruikt, dan kan het gaatje bovenin verstopt zitten. Dan maakt hij heeeeel veeeeel lawaai en geen schuim meer. Daarnaast heb ik vaker gehoord dat als er teveel kalk in je machine zit de stoomdruk afneemt, dus een keertje ontkalken kan ook helpen.
Barista Kampioen Baarn en Omstreken 2008
Currently: Gaggia Baby Twin - Compak K3 Touch - Concept-Art Massiccio
Wishlist: Espresso Gear Xpressivo Barista RVS

3
Ik heb vanmiddag de panarello vervangen door het cappuccino opzetstuk (nog niet uit geprobeerd). Zonder deze twee werkt het toch niet? Of maken de opzetstukken geen verschil?

Klopt, het gaatje heeft ooit eerder verstopt gezeten, maar nadat we er achter waren gekomen houden we die goed in de gaten. Ontkalken heb ik van het weekend gedaan.... Dus die twee dingen kunnen het niet zijn..
Ik ga over een uurtje mijn eerste cappuccino opzetstuk cappuccino ervaren ;)

5
Els schreef:Ik heb vanmiddag de panarello vervangen door het cappuccino opzetstuk (nog niet uit geprobeerd). Zonder deze twee werkt het toch niet? Of maken de opzetstukken geen verschil?
Huh? Er zit op het metalen pijpje dat uit de machine komt een plastic (of volgens mij bij jou metalen) opzetstuk op. Deze bestaat uit meerdere delen. Het laatste (buitenste) stuk is de panarello. Daar zit het gaatje in. Door deze eraf te halen hou je een klein tuutje over, met 1 gaatje aan de onderkant. Hiermee is het beste microfoam te maken. Verder heb je niets nodig. Ik snap namelijk niet wat je bedoelt met cappuccino opzetstuk.
Barista Kampioen Baarn en Omstreken 2008
Currently: Gaggia Baby Twin - Compak K3 Touch - Concept-Art Massiccio
Wishlist: Espresso Gear Xpressivo Barista RVS

6
Dus moet ik met het metalen pijpje proberen te schuimen of met het (zwarte) opzetstukje dat overblijft als je de (bij mij metalen) paranello eraf haalt??

Bij deze machine zit een opzetstuk waarbij de melk, via een slangetje naar een soort balletje gaat, waar de stoom bij komt en dan samen in het glas terecht komen. Ik heb het vanochtend uitgeprobeerd en..... Foam! Alleen het nadeel is dat het allemaal erg moeilijk schoon te maken is en dat je nog niet in een kannetje kunt schuimen.. Maar ik ben al blij met het resultaat..