Re: Filterkoffie: ga voor SPA blauw!

12
Afgelopen weekend heb ik een britakan (Marella) aangeschaft om te gebruiken icm met een onthardingszak.

Het water is namelijk erg hard hier in Roosendaal (11,26dH en 7,57 pH)

Zowel ik als mijn vriendin proeven wezenlijk verschil tussen kraanwater en water uit de kan. Spa water komt dan meer in de buurt van water uit de Brita kan.
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

13
fransg schreef: Dat zou in principe meetbaar en dus controleerbaar moeten zijn.
Klopt!
Gelukkig hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden en kan ik me baseren op bekende gegevens van Bobbee. :)

Bij hem was de hardheid voor ontharding met zak 5,8 D-graden, na ontharding 3,9 D-graden.

Mijn kraanwater is harder dan dat van Bobbee, nl. 7,6 D-graden.
Afhankelijk van de werking van de zak (relatieve reductie of absolute reductie tot nieuw evenwicht) zou ik uitkomen op: 5,1 D-graden resp. 3,9 D-graden.

De hardheid van Spa blauw (Reine) is 0,9 D-graden. Vandaar dat ik de gok wel aandurf... ;)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

15
MichigAlex schreef: Zowel ik als mijn vriendin proeven wezenlijk verschil tussen kraanwater en water uit de kan. Spa water komt dan meer in de buurt van water uit de Brita kan.
Dat verschil is inderdaad goed te proeven zeker met een vers filter. Maar men moet zeker in en oud huis niet vergeten hoeveel smaak er van de leidingen afkomt en hoe veel daadwerkelijk voortkomt uit de opgeloste mineralen in het water.

Maar wie o wie van de personen die nu en fles spa blauw heeft staan deelt hier even de water waardes want dat lijkt me een goede toevoeging aan dit topic.

17
Ter vergelijk.
Verschil lijkt inderdaad in mg/ca zouten te zitten. Misschien kort door de bocht, maar gooi kraanwater door een kationwisselaar en je hebt een A+ mineraalwatertje...dit klinkt trouwens wel heel tegenstrijdig.
Cheers, TY

Voorbeeld kraanwater Zwolle
Afbeelding
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

RE: Re: Filterkoffie: ga voor SPA blauw!

18
Ik drink veel filterkoffie en experimenteer ook best wel wat. Deze verandering van de spa blauw vind ik er 1 die noemenswaardig is. Ik hoop dat anderen het ook proeven.

Er zijn nog wel meer dingen die je kunt/moet doen in mijn beleving voor een lekkere koffie. Bijvoorbeeld eerst een kleine slok door je mond laten rollen dan een minuut wachten voor de volgende slok. Doet wonderen qua smaak. ;)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

20
Ook ik heb de test gedaan met de V60 en bonen van Caffenation. De smaak is stukken zachter dan met water uit de Brita maar wel minder complex. Ik geef toch de voorkeur aan water uit de Brita. In de Strietman heb ik geen verschil geproefd met espresso tussen beide.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60