Plof als ik mn portafilter verwijder?

1
Hallo allemaal!

Zoals je in een ander topic hebt kunnen lezen ben ik net in het bezit gekomen van een Domobar van Vibiemme.

Nu ben ik tegen het volgende probleem aangelopen.

Als ik mn portafilter na het zetten van een espresso loskoppel dan klinkt er een plof en staat er nog steeds druk op. Gevolg, een hoop kokende spetters. Niet echt veilig en een hoop troep. Hoe komt dit?

Ik heb laatst de temperatuur verhoogd omdat de fabrieksinstelling op "lauw stond". Zal het daar aan liggen?

MVG Os

Re: Plof als ik mn portafilter verwijder?

4
Hi Rick/allemaal,

ik heb de temperatuur tweemaal verhoogd.

[*]De eerste keer zo`n 30 graden. Was de koffie toch nog te lauw. Zelfs na alle voorverwarmde kopjes te vullen met een shot water door een lege portafilter.
[*]De tweede maal een stuk verder omhoog geschroefd.

Ik heb bij beide temperaturen idd stoomvorming en een plof als ik de portafilter verwijder.

Lijkt me onwaarschijnlijk dat het aan de temperatuur ligt. De koffie is niet extreem warm namelijk.

MVG Os

5
Als ik mijn pressostat bijstel doe ik dat met heel kleine stapjes, hoogstens 30 graden (in een cirkel van 360 graden) per keer. Dus 300 graden in 1 keer vind ik wel heel veel (refererend aan je post in het andere draadje). Liet je je machine wel goed (minstens 30 min. doorwarmen toen je vond dat de koffie lauw was?

Afgezien daarvan zou je machine inderdaad de druk af moeten voeren naar de lekbak met een terugslagklep... Je had de machine toch nieuw gekocht? Wat zegt de winkelier, heeft die hem wel nagekeken voor aflevering?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Oké, dat kruiste elkaar... Hmm, klinkt toch naar een defecte terugslagklep? Het lijkt mij ook raar als een hogere boilertemperatuur daar iets aan verandert. Wat voor druk geeft de machine aan als je hem aan hebt staan? Normaal ligt dat in de buurt van de 1 bar.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
@ Marmzh

Nee!! Je hebt gelijk! :D

Ik wist na een week gebruik gewoon niet dat je de hevel niet helemaal naar de beneden kon halen. Er zit namelijk een tussenstand op in het midden die je duidelijk voelt. Nooit aan gedacht om hem verder te duwen. Ligt toch aan de voorzichtigheid/beleid waarmee ik met dit nieuwe apparaat bedien.
De puck is nu ook een stuk droger.

Spironski, Rick en Marmzh:
Allemaal Bedankt! :D

10
Voel me best een ... dat ik de hele week die hendel tot halverwege heb gehouden.
Ach ja, hebben wij ook wat te lachen! ;)

Je bent niet de eerste die niet weet wat 'ie met die tussenstand moet, en het verschilt zelfs wel per merk, schijnt het. Het is dus een soort van neutrale zone tussen "pomp aan" en "driewegventiel open". In die tussen-stand staat de pomp dus uit en is het driewegveniel nog niet open.

Ikzelf gebruik die stand wel eens om de chemische backflush ietsje langer in te laten weken, maar weet iemand hier wat je er verder mee kan doen?