Re: Het grote broodbaktopic

1661
Thanks!

Als je het vergelijkt met onze koffiemachines dan is dit zeg maar hetzelfde als een superautomaat in vergelijking met onze E61 of lever espressomachine.
Geen poespas of onnodige electronica die kapot kan maar gewoon een goed doordacht ontwerp. Stenen bodem met isolatie eronder en erboven in het "dak" ook isolatie. Gasbrander erin die verdomd goed ontworpen is door een paar pientere ontwerpers en in de oven boven de vlam een uitstulping die zorgt dat de vlam naar voren gaat rollen en alleen maar aan de voorkant eruit kan.
Enige is af en toe de binnenkant schoonmaken. Heel eenvoudig en simpel maar ontwerp het maar eens. Ervaring zit hem in het moederbedrijf gozny ovens:
https://www.gozneyovens.com

Ook al Brits, net als die ene espressomachine fabrikant die ook van die mooie maakt....
Afbeelding
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

1662
Dat is wel iets wat op mijn wishlist staat. Maar voorlopig ben ik bezig met mijn gereedschappen weer te upgraden nieuwe aan te schaffen etc. Wel straks ff foto van een brood posten ;) die zit nu lekker in de oven.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

1665
Oldskool en Oer zijn leuke "marketing"termen, maar maken het product niet meteen veel gezonder.

Doe (zeker vwb genotsmiddelen) gewoon wat je lekker vind. Geniet, eet gevarieerd en met mate.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

1666
R&B schreef:Oldskool en Oer zijn leuke "marketing"termen, maar maken het product niet meteen veel gezonder.

Doe (zeker vwb genotsmiddelen) gewoon wat je lekker vind. Geniet, eet gevarieerd en met mate.
Dat zijn termen die ik gebruik :) omdat oergist (zuurdesem) al veel langer bestaat dan droge gist. Niks marketing dus ;) Verder interesseren artikelen in de nu.nl categorie me zelden of nooit, ik lees ze wel maar hecht er weinig waarde aan. Als er echt een wetenschappelijke onderbouwing komt waarom je ingrediënt X moet nemen in plaats van Y luister ik wel.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

1667
mutsje schreef: Dat zijn termen die ik gebruik :) omdat oergist (zuurdesem) al veel langer bestaat dan droge gist. Niks marketing dus ;)
De gist in droge gist bestaat al net zo lang als de gist in zuurdesem. De een is niet meer oer dan de ander... ;)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

1668
R&B schreef:
mutsje schreef: Dat zijn termen die ik gebruik :) omdat oergist (zuurdesem) al veel langer bestaat dan droge gist. Niks marketing dus ;)
De gist in droge gist bestaat al net zo lang als de gist in zuurdesem. De een is niet meer oer dan de ander... ;)
Zuurdesemgist bestaat toch al veel langer dan droge gist??

1670
R&B schreef:Ja, qua vorm wel, maar de micro-organismen verschillen fylogenetisch gezien niet (veel) van leeftijd.
Zo zie je maar weer wat geleerd. Maar het zogenaamde oergist word toch al gebruikt toen we het woord gist nog niet eens kenden. Daar doel ik dan ook op.