Re: Voorstelrondje en aankoopadvies

13
De Sette is los van de bouwkwaliteit wel een goede maler op smaak!

Ik zou eerder de versie met timer kopen. Kan minder aan stuk. Die timer werkt heel nauwkeurig. En anders single dosing met apart balansje.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

14
HanR schreef:Zo'n dingetje noemen ze ook wel een schakelklok.
Afbeelding
Dat had ik zelf ook kunnen bedenken natuurlijk :D Al blijft op andere momenten spontaan even een espresso maken altijd problematisch. 45 minuten is ook wel echt erg lang, dat is niet overdreven?
Jochen_P schreef:Er wordt hier nu vooral veel geschreven over espressomachine maar niet over de gekozen maler. Lijkt me ook niet de beste keuze?
Waarom precies niet? Ik zie hier en daar wel negatieve recensies, en dan vooral over hoeveel koffie er daadwerkelijk gemalen wordt t.o.v. wat de bedoeling was, maar de professionele reviews zijn overwegend positief. Ook de Sette is niet perfect natuurlijk, dat is geen enkele maler. Ik las een uitgebreide recensie (inclusief smaaktest) op home-barista.com, en vond de samenvatting wel treffend (en dit ging dan over de 270, niet de 270W):
In conclusion: the Baratza Sette is a remarkable grinder that sets a new bar for performance in the home espresso grinder market. This truly innovative grinder stands out for its reasonable price, remarkably fast grinding speed, timed dosing, precise grind adjustment, versatility, user friendliness, and good (although not exceptional) grind quality. This grinder is an easy recommendation for espresso novices, and those who favor convenience over the ultimate in taste. Kudos to Baratza for another fine offering in the home grinder market.
Ik vind zelf dat dat mijn situatie best nauwkeurig omschrijft. Of het ding ook als advertised is en of die negatieve recensies misschien toch regel en geen uitzondering zijn, dat is de vraag.

-edit- Ik kwam net dit nog tegen:
http://conradstoll.com/blog/2017/5/17/r ... ee-grinder
Baratza did have some issues with the accuracy of early production model grinders, judging by user comments on various websites. Some users saw a wider range of results that were inconsistently higher or lower than the target. I believe those issues have since been addressed, as evidenced by the model I received in April, but if you receive a model that has an issue Baratza customer service will make it right for you.

More commonly, you may see the ground coffee result consistently high or low by a small amount. Baratza has a tuning offset setting to allow users to adjust for this, if your grinder is consistently higher or lower than the target. I noticed initially that my grinder was consistently about 0.3g higher than my target at 17.3g. I adjusted the factory default offset up by that amount to compensate, and now the result is exactly where I have the target set at 17.0g.
bvds schreef:De Sette is los van de bouwkwaliteit wel een goede maler op smaak!

Ik zou eerder de versie met timer kopen. Kan minder aan stuk. Die timer werkt heel nauwkeurig. En anders single dosing met apart balansje.
Een apart balansje gaat me te ver. En op zich snap ik de 'hoe minder er op zit, hoe minder er stuk kan' redenering, maar tegelijkertijd vind ik dat juist bij een feature als deze, op een maler die toch wel echt vernieuwend is in deze prijsklasse (als ik de reviews moet geloven) het 'risico' wel waard.

15
Volgens mij heb je helemaal geen advies nodig. Gewoon lekker je ding doen zou ik zeggen.
Komt helemaal goed.
Succes!

Ps. Wij zijn hier maar gewoon een stelletje nerds bij elkaar. We gebruiken aparte weegschaaltjes. Sprayen water op koffieboontjes. Meten hoe lang het duurt voor een zetgroep warm is. Stellen de druk nauwkeurig af. Experimenteren met verschillende zeefjes en diverse tampers. Bouwen andere pompen, membraandempers en PID's in. Zonder tunen deugt het toch niet. En we mixen en shaken ons maalsel ook nog. En of dat nog niet genoeg is berekenen we de brew ratio en meten we de EY. Niet te geloven toch. Nergens goed voor allemaal. ;)
Laatst gewijzigd door bvds op vr 28 jul 2017, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

18
michel77 schreef:
bvds schreef:Volgens mij heb je helemaal geen advies nodig. Gewoon lekker je ding doen zou ik zeggen.
Succes.
Wat jammer dat je het vervelend vindt dat ik niet ja en amen zeg op wat je voorstelt. Maar toch bedankt.
Hoe zo vervelend? Je hoeft van mij echt geen balansje te kopen hoor! En al helemaal niet te doen wat ik zeg. Waarom zou je. Ik wens je gewoon succes. Dat vind jij toch niet vevelend ;)

19
John'47 schreef:Je kunt een tijdschakelaar tussen je stopcontact en je espresso-machine zetten. Dan is ie warm als je wekker gaat of als je thuis komt
Absoluut, dat is voor de meeste gevallen ook wel een oplossing. Alleen stel er komt spontaan visite en ik wil espresso zetten. Dan is het dus wachten geblazen. Hoe doen de mensen met een apparaat met E61 zetgroep dat? Het apparaat de hele dag aan laten staan lijkt me geen optie, of hebben jullie voor visite misschien een ander apparaat?