Re: Advies en tips gevraagd voor nieuwe espressomachine

12
Wat bedoel je met "als ik vooruit kies?"

Als je tzt echt meer wil dan ga je hoe dan ook upgraden. Of je nu een domobar of Silvia koopt. Believe me ;)

Als je een single boiler E61 neemt zoals zo'n domobar dan is een PID echt aan te raden. Een E61 groep houdt de temperatuur heel stabiel tijdens het shot. Maar door de boiler swing is er wel variatie tussen de shots.

Looks zijn natuurlijk persoonlijk.

Succes.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

13
Ik heb 2 jaar een domobar gehad, die temperatuur swing vond ik echt heel erg meevallen. En zeker in het begin was ik continu aan het meten en doen, inclusief temperatuur (eric's metertje alternatief uit china).

Verder eens, de silvia is technisch gezien een goed idee, maar ik vind hem ook niet mooi. De unica blijft mijn advies, misschien zelfs gewoon accepteren dat nieuw duurder is, maar garant staat voor jaren onbezorgd plezier?
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

14
Zoals ik al aangaf er staat een mooie inox domobar op Kaffee-netz.de. Dus het Duitse koffieforum. Relatief jong exemplaar uit 2011. Beter geheel RVS dan met zwarte panelen. Die versie heeft geregel last van roest.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

15
Kleine lever ook leuk! Even wennen maar op smaak top. Pavoni? Elektra microcasa a leva? Oude pavoni beetje pimpen met koelring en zo. Elektra heb ik mssch nog wel te koop ;)

Levertjes hebben voor- en nadelen. De goede smaak is in ieder geval een groot voordeel.

20
Een E-61 is veel stabieler en dat is de belangrijkste eigenschap voor goede espresso. Veel liever een E61 dan een Silvia want een E61 is gewoonweg veel beter en daar valt niet over te discussiëren. Een Silvia kan nooit op tegen de stabiliteit van een 8KG wegende messing groep.

Als je vindt dat een E61 wordt overgewaardeerd dan zou ik me nog eens in de eigenschappen van espresso-machines verdiepen want dan snap je het principe niet.
Laatst gewijzigd door Erik82 op zo 20 aug 2017, 09:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60